Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

zo nov 06, 2016 20:00

Mijn " project dieseltje". Bjjna klaar.

Raar iets met het rempedaal :

Bij motor uit hard en kort rempedaal. Met lopende motor na een paar seconden stationair trap ik het rempedaal vrij moeiteloos in één beweging naar de bodem. Ik kan met snel pompen weer een kort en hard rempedaal creëren, wat ik vervolgens langzaam maar zeker weer naar de bodem kan duwen. Zodra het pedaal weer hoog staat, al dan niet met pompen kort/hard gemaakt, zakt het pedaal gelijk een plumpuddingkje weer naar de bodem na een paar seconden stationair lopen..motor uit en ziedaar: kort en hard rempedaal. roept u maar. Lucht kan het niet zijn, en een lekke(nde) HRC discrimineert toch ook niet tussen " motor uit/ motor aan " ?? Vóór de Grote Klusserij had ik dit niet en aan de remmerij is behalve nieuwe schijven en blokken voor nog niets gedaan.

Roept u maar...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

zo nov 06, 2016 20:37

Hard en hoog rempedaal bij uitgeschakelde motor heeft mijn 20v oliestokert ook, is zover ik weet normaal bij diesels (iets met vacuum oid? ). Als ik dat pedaal ingetrapt hou bij starten zakt ie ook wel wat maar houd wel gewoon druk.

Denk toch dat je hrc lucht heeft of inwendig doorlekt (na vernieuwen blokken je pedaal helemaal ingetrapt om druk op te bouwen, en zo de cups in een ander deel van de hrc getrapt waar ze nooit komen en nu dus beschadigd zijn?)

Suc6,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

zo nov 06, 2016 20:48

Hmm.. klinkt "plausibel". (Ik haat dat woord..) Hoewel mijn getrainde been, gewend aan onbekrachtigde remmerij, ook bij " motor uit" dan het pedaal zuidwaards zou moeten krijgen !? Ik heb al ff een korte blik in de motorruimte geblikt: volgens mij is het wisselen van de HRC geen klus waar ik vrolijk van ga worden.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

zo nov 06, 2016 23:33

Nog niet gereden met nieuwe schijven en blokken? Dan is het pedaal altijd sponzig en verdwijnt na een paar rondjes
inremmen. Als je ook achter hebt vernieuwd heb je de zuigers helemaal ingedraaid en moeten met behulp van de handrem
weer nagesteld worden, ook tussendoor de voetrem gebruiken. Controleer of de hevels op de klauwen helemaal
terugkomen, anders wordt er niet bijgesteld en is er teveel ruimte tussen blok en schijf zodat je het pedaal naar de
bodem trapt. Succes.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

ma nov 07, 2016 08:40

Als het inderdaad de afstelling van de achterremmen niet is, dan vermoed ik toch de hrc. Zeker het wegvallen van de druk bij bekrachtiging duidt daar wel op.
Ook de voorste klauwen willen nog wel eens problemen geven met onjuiste montage van blokken, pennen en veertjes. Blijven de blokken klemmen etc.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

ma nov 07, 2016 09:21

Achter remmen niets aan gedaan: schijven en blokken zagen er prima uit, in tegenstelling tot de remmerij voor. Vanochtend de auto naar de uitlijner gereden ( letterlijk 200 meter en één bocht), lijkt wel of het met de dag erger wordt, en bij motor-uit wil bij nader inzien (en een uitgerust rem-been ??) het pedaal ook wel door blijven zakken, hoewel dit uiteraard veel zwaarder gaat zonder vacuüm. Nergens lekkage, er is tijdens de Grote Knutsel ook geen leiding los geweest, dus lucht kan/zal het niet zijn, en tijdens paar kilometer die ik er bij aanschaf mee gereden heb was er niets ongewoons aan de remmerij.

Nieuwe HRC dan maar...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 09:00

Én gemonteerd. Hageltjenieuw. En perfetto ontlucht. Resultaat ? Er is nada niets niënte noppes veranderd. Behalve dan dat het pedaal met motor uit niet op de vloer te krijgen is (ik ben geen Schwarzenegger, maar ook niet gehandicapt), en met draaiende motor een keertje kuchen voldoende is het pedaal op de vloer te krijgen. Nergens lucht, nergens lekkende remolie. Ding remt voor geen drol. Letterlijk onvoldoende remkracht om de oppervlakteroest van de schijven te krijgen. Hoe groot is de kans dat een hagelnieuwe HRC stuk is ? En is 'ie dan "selectief" (motor aan/uit) stuk ???? #-o

Ik ben verre van onhandig, maar hier trek ik het lijntje. Slecht voor m'n bloeddruk. Eind deze week op de kar ermee en naar AlfaSpecials (ook wel bekend onder de naam "Omdat hier ALLES goedkomt").
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 10:39

Remslangen inwendig lek?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 10:47

Vóór zijn staal omvlochten. Nivo in het reservoir verandert ook nul komma nul... En aangezien ik behoorlijk gewend ben aan onbekrachtigde remmen zou ik bij enig lek, waar dan ook, het pedaal met motor-uit toch ook naar beneden moeten krijgen...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 12:03

Zit een vacuümpomp op de cilinderkop. Wellicht is die niet goed? Zit er ook zo'n eenweg klepje tussen?

Slang er afhalen en kijken wat er dan gebeurt.

Je zou in ieder geval eens voorzichtig kunnen kijken wat de vacuümpomp doet.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 12:17

Weet je Remco, ik vind dit soort dingen zó enorm annoying... Ik ben geen beroeps sleutelaar (ik heb sowieso nooit een vak geleerd.. :mrgreen: ), maar heb toch een redelijk beeld van hoe alles in elkaar steekt en wat wel/niet kan/zou moeten kunnen.

De pedaalslag, alsmede de hoeveelheid remolie die je met één pedaalslag kunt verplaatsen, is uiteraard begrensd. Als er iets in de vacuümpomp/rem bekrachtiger niet goed zit dan snap ik dat je meer/minder kracht op het rempedaal moet uitoefenen. Maar als de blokken vast op de schijven zitten, en je pedaal ergens halverwege zijn slag zit (zoals het "hoort", en met motor uit ), hoe kan een pomp/bekrachtiger het pedaal, als de motor loopt, dan naar de bodem trekken ? Dat betekent toch dat er, in het "tweede gedeelte" van de slag van het rempedaal (van "normaal halverwege tot de bodem") óók olie wordt verplaatst ? En waar gaat dat dan naar toe ? Blokken kunnen niet de schijf in (die is van staal, niet van peperkoek, overgebleven van gisteravond), slangen staan niet "bol", nergens olielekkage, en géén daling in het reservoir boven de HRC. Dakentognie ?? Dat soort dingen..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 12:46

Mijn logica geeft je gelijk. :lol:

Maar ik ben ook maar een verkoper zonder enige autotechnische opleiding dus wat weet ik er nou helemaal van? :jumping:

Maar aangezien je hydraulisch alles op orde lijkt te hebben moet je verder gaan kijken. Bekrachtiger en vacuümpomp zijn dan de eerste verdachten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 13:07

of een zieke abs pomp......
Shut up and ride!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 13:15

Is de wagen gewoon ontlucht of is er een speciale procedure voor de ABS pomp?

In een ABS pomp zitten een hoop kleppen om de druk af te laten en weer op te bouwen (hoeveel in een 156 weet ik niet, maar 2 per wiel sowieso). Kan zijn dat met een computer de ABS pomp getriggerd moet worden om zo de lucht uit dat systeem te krijgen.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD

di dec 06, 2016 13:22

Welja Bas, verhoging van de feestvreugde... :lol: Kan/mag ik hier crowdfunding actie's organiseren ???

Anyway Dirk, dit gaat way beyond mijn knutselkennis. Auto is "gewoon" ontlucht. Ik heb een keer of 5 remdelen van een 156 met ABS gewisseld/gerepareerd en met ABS nog nooit gedoe gehad. Het gaat ook tegen mijn gevoel in: ik kan me voorstellen dat een ABS pomp die niet helemaal jofel is de ABS-sluizen wagenwijd openzet (lees remdruk vermindert), als er een wiel blokkeert/dreigt te blokkeren. Maar als er géén wielen draaien ? En als de motor stilstaat en mijn pedaal helemaal goed is/voelt met lengte slag en hardheid ? Als er ergens lucht in die ABS pomp zit dan zou ik dat toch ook met motor-uit moeten merken ?

De woorden van mijn LiefVriendinneke dreunen maar in mijn hoofd... ("Schop dat ****ding eruit en koop een Audi !!!")
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”