Pagina 1 van 1

Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: za okt 08, 2016 22:46
door Carbella
Vandaag heb ik 4 nieuwe banden laten leggen om een set velgen. Deze set velgen had ik laten stralen en opnieuw laten richten. Ik snap de vrij hoge onbalans niet :?

Afbeelding
Kan het zijn dat de standaard onbalans die een band én velg heeft alles op 1 plek ligt?
Moet ik het opnieuw doen en de band iets draaien op de velg en dan opnieuw balanceren?

Ben helaas geen bandenspecialist, maar misschien dat er hier een paar zijn die me dit kunnen uitleggen.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: za okt 08, 2016 23:15
door Performa
Als ze er (nog zijn) de rode(of de gele) stip op de flank vd band terhoogte van het ventiel plaatsen. Rood is voor hoogte slag geel is het zwaarste punt in de band. Maar sowieso rood over geel laten primeren want je kan beter een beetje meer lood plakken dan een hoogteslag hebben.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: za okt 08, 2016 23:19
door Alfa eL
Even proberen inderdaad. Band opnieuw losdrukken, en een halve slag draaien t.o.v. de velg.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: ma okt 10, 2016 13:34
door Carbella
Bedankt voor de tips! Ik ga het dit weekend nog eens elders laten balanceren.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: ma okt 10, 2016 14:54
door Robkg
Als het eerste bedrijf het niet goed heeft gedaan, moeten ze het toch gewoon overnieuw doen? Ik ben wel eens vaker terug gegaan voor het balanceren. Gewoon aangeven dat je niet tevreden bent.

Is het richten wel goed gebeurd, als het zo erg is? Want normaal zou je bij een rechte velg en nieuwe band minder onbalans verwachten.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: di okt 11, 2016 16:56
door Carbella
Als het eerste bedrijf het niet goed heeft gedaan, moeten ze het toch gewoon overnieuw doen? Ik ben wel eens vaker terug gegaan voor het balanceren. Gewoon aangeven dat je niet tevreden bent.

Is het richten wel goed gebeurd, als het zo erg is? Want normaal zou je bij een rechte velg en nieuwe band minder onbalans verwachten.
Het vertrouwen werd al minder door de manier waarop de band er omheen werd gelegd (was helaas uit nood daar) :cry: . Dus nee heb niet gevraagd of die het opnieuw wilde doen, en ga zeker niet terug.

Het richten liet ik doen door een bedrijf in Oostvoorne. Ik ken het bedrijf eerst niet maar moet zeggen dat ik erg tevreden ben. De velgen zijn alle 4 kaarsrecht.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: wo okt 12, 2016 13:09
door alfaqv75
wat voor band praten we hierover?
(want ook daar komt het prijsverschil vandaan tussen chineese rommel en een goede merkband)

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: wo okt 12, 2016 23:00
door Carbella
Het gaat om 4 nieuwe Falkens (195/40/R17):
Afbeelding

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: do okt 13, 2016 00:57
door dirk stegeman
Want ook daar komt het prijsverschil vandaan tussen Chinese Rommel en een goede merkband.
Ik heb de Goodyear Eagle F1 GS-D3 (V-profiel) een paar jaar geleden onder mijn
166 gehad, deze banden waren ook Made in China en ze waren al na 15.000 km gecupt,
dus echt slechte banden.
Nu heb ik DUNLOP SP Sport Maxx TT 225-45-R17-91Y (Made in Germany) eronder zitten
en dat is een echte aanrader qua grip op droog en nat wegdek, ben er zeer tevreden mee.

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: do okt 13, 2016 09:01
door alfaqv75
om nu niet gelijk alles uit china te bestempelen als rommel (want veel uit china onder licentie van Europianen kan net zo goed of beter zijn dan wat hier in Europa gemaakt wordt), cuppen van banden heeft meerdere oorzaken en is voor zo ver ik het weet nooit alleen de band zelf: ook uitlijning, bandenspanning, balanceren, staat van het onderstel en juiste type band selecteren voor de auto...
(voorbeeld: zo stond er op mijn werk een prius op (zachte) toyo proxes banden en dan gek vinden dat ze zo kort mee gaan....)

als laatst, de door jouw gekozen goodyear band heeft en open schouder en kan daardoor sneller cuppen (is de theorie), persoonlijk zou ik zo'n type band niet zo snel op een relatief zware 166 leggen (maar dat is mijn mening) en denk ook dat de Dunlop veel minder kans op cuppen zal hebben (mits natuurlijk banden spanning en alle andere zaken goed zijn....)

Re: Onbalans band én velg op 1 plek?

Geplaatst: do okt 13, 2016 09:49
door Carbella
Banden met V-profiel cuppen ook erg snel. Zo snel dat ik het amper kan bijbenen met het steeds maar omwisselen van de banden van achter naar voor (en voor naar achter).
Ik heb een hele tijd geleden eens Dunlop sportcontact (2) gemonteerd onder de 147 van mijn vrouw. Een geweldige band op zowel droog- als nat. Ik ben van de dunlops eigenlijk niet meer afgeweken en heb dezelfde band al een tijd onder de 33 :mrgreen:

Deze week maar de 2 falken's opnieuw laten balanceren en dan hoop ik dat de onbalans minimaal is. Kan dan met onderstaande verder en zal mijn projectentopic iets bijwerken :thumbs:.
Afbeelding