Gebruikersavatar
Jerome73
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 21:13
Locatie: Maastricht

ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

ma sep 19, 2016 21:29

Hallo,

Wie heeft voor mij afstel gegevens voor de ontsteking voor spider 2.0i kat (USA) van 1986? Ik heb per ongeluk de stroomverdeler losgedraaid.

Mvg. Jerôme

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

di sep 20, 2016 22:58

1e cilinder bougie uitdraaien en in bdp zetten met gesloten kleppen (kan je zien door bougiegat) merkteken op krukaspoelie moet uitlijnen met merkteken op carter, verdeelkap afnemen en rotor moet naar inkeping wijzen van verderhuis, fijnafstelling met stroboscoop doen bij garage.

Gebruikersavatar
Jerome73
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 21:13
Locatie: Maastricht

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

do sep 22, 2016 21:01

ok, ik had de 1e cilinder al op de BDP gezet. Ik zie echter 2 strepen op de krukaspoelie, welke is de juiste om met de stroboscooplamp af te stellen? Tevens ik zie de inkeping (nog) niet in het verdeelhuis?
Bedankt.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2324
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

vr sep 23, 2016 15:57

Er staan zelfs drie strepen op je krukaspoulie.

Even een Haynes manual opsnorren, ik denk zelfs dat die voor de Alfetta ook kan, in essentie is het blok van een late 116 gelijk aan een late spider en daarmee dit mechanische deel van de basis afstelling.

Edit: KLIK

Ergens staat een stuk (is een aanvulling op de eerdere uitgave van dit geschrift) over injectie. In essentie moet het niet uitmaken, zoals Frans al aangeeft, Eerste cilinder (die aan de kant van de radiator) op BDP zetten (Meten!!, dat de kleppen dichtzitten is een aanwijzing, maar de laatste mm moet je meten). Daar hoort dan een van de streepjes bij, even kijken in de Haynes welke, of de zoekfunctie gebruiken met de term "ontsteking" of "verdeler" of "krukaspoulie", bedenk maar iets.

Edit2, je stelt het ding dus eerst af zonder draaiende motor. De pen op de waterpomp geeft dan (ook) aan of je goed zit, als het hok gelopen heeft zal dit wel correct zijn en dit verhaal vooral interessant om te weten of je eerste cilinder op ontsteken staat. Dat wil je weten zodat je de verdeler goed kunt monteren. Je hebt dus eerst de basis afstelling (ook een stroboscoop bij nodig maar geen draaiende moteur) en als je weet dat de ontstekingsvolgorde goed is en de eerste cilinder op ontsteken staat, kun je met draaiende motor de voorontsteking (vervroeging) afregelen. Daar is dat tweede streepje voor. Het derde streepje is je maximale vervroeging, dat streepje zit verder op, op de poulie.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

za sep 24, 2016 10:20

ok, ik had de 1e cilinder al op de BDP gezet. Ik zie echter 2 strepen op de krukaspoelie, welke is de juiste om met de stroboscooplamp af te stellen? Tevens ik zie de inkeping (nog) niet in het verdeelhuis?
Bedankt.
die inkeping moet je je ook niet teveel van voorstellen hoor, is meer een soort zaagsnede, afstellen met de stroboscoop doe je het beste door op vervroeging af te stellen, dus lamp erop als ze loopt en rond de 4 a 5000 rpm maken, dan moet het derde merkteken zichtbaar zijn en gelijk staan met de aanwijzer op de waterpomp, bij een s3 is dat 'M' op de poelie, wel je vacuumslangetje van de vacuumvervroeging lostrekken bij het afstellen he ?

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2324
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

za sep 24, 2016 11:04

ok, ik had de 1e cilinder al op de BDP gezet. Ik zie echter 2 strepen op de krukaspoelie, welke is de juiste om met de stroboscooplamp af te stellen? Tevens ik zie de inkeping (nog) niet in het verdeelhuis?
Bedankt.
die inkeping moet je je ook niet teveel van voorstellen hoor, is meer een soort zaagsnede, afstellen met de stroboscoop doe je het beste door op vervroeging af te stellen, dus lamp erop als ze loopt en rond de 4 a 5000 rpm maken, dan moet het derde merkteken zichtbaar zijn en gelijk staan met de aanwijzer op de waterpomp, bij een s3 is dat 'M' op de poelie, wel je vacuumslangetje van de vacuumvervroeging lostrekken bij het afstellen he ?

@FRans, Wat ik begrijp is dat hij überhaupt zijn instelling kwijt is en dus ook niet weet wat het 'begin' en het 'einde' is. Dan moet je eerst met stilstaande motor instellen, dat eerste streepje. Dan, als de eerste cilinder op ontsteken (BDP) staat doordat de juiste kabel de censor passeert op dat moment (meetbaar met stroboscoop doordat het lampje constant brand) kun je doen wat jij stelt. Die M is de Maximale vervroeging, maar die is alleen interessant als je blok al loopt, niet als je de positionering van de ontsteker kwijt bent.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Jerome73
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 21:13
Locatie: Maastricht

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

za okt 01, 2016 20:18

Hallo,

Ik heb de stand van de vliegwiel gecontroleerd; punt wijst naar krukassensor en 1e cilinder staat op BDP, tevens wijst de rotor naar de inkeping.
Helaas start de auto niet, echter ik rook meteen benzine tijdens het starten en zie een plas(je) benzine op de grond. Blijkt dat de benzinepomp lekt, meteen nieuwe besteld en maandag avond gelijk met de benzinefilter vervangen. Ben dan benieuwd of de spider dan start! Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes, Jerôme

Gebruikersavatar
Jerome73
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 21:13
Locatie: Maastricht

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

di okt 04, 2016 07:06

Benzinefilter en -pomp vervangen, helaas krijg ik hem nog niet aan de praat. Ik heb geconstateerd dat ik met de stroboscoop tijdens het starten de BDP streep op de krukaspoelie niet zie, ook niet in de buurt (uiteraard met de krokodillenklem op de 1e bougiekabel, voorzijde dus). Iemand een tip voor me??

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2324
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

di okt 04, 2016 08:08

Benzinefilter en -pomp vervangen, helaas krijg ik hem nog niet aan de praat. Ik heb geconstateerd dat ik met de stroboscoop tijdens het starten de BDP streep op de krukaspoelie niet zie, ook niet in de buurt (uiteraard met de krokodillenklem op de 1e bougiekabel, voorzijde dus). Iemand een tip voor me??
Heb je de Haynes al doorgelezen? Als je zover de draad kwijt bent, eerst statisch, dus zonder draaiende motor afstellen.
Dit filmpje brengt de vier slagen van een viertakt motor in beeld. Dan kun je zien dat je bij BDP ook 180 graden verkeerd kunt zitten (al heb je dan niet het eerste streepje).

Wat heb je allemaal los gehad? De hele pen eruit? Of alleen het kapje? Of de kap, de pen en het driehoekige grondplaatje?

Edit: Heb je een bosch of marellii ontsteker en zitten alle draadjes wel weer vast?
Edit2: Als de eerste cilinder op arbeidsslag staat, passeert de sensor dan ook de bouchiedraad van de eerste cilinder?
Edit3: De rotor arm zit in principe op een vaste plek in het blok. Normaal gesproken past dit ook maar op een mannier. Het enige dat je nog kunt verstellen is de gehele kap. De Hall-sensor geeft puls als deze het contact van de bouchiekabel passeert. Dat controleer je dus met de statische afstelling.
Vervroeging geklooi is alleen interessant met draaien torretje.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Jerome73
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 21:13
Locatie: Maastricht

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

wo feb 07, 2018 21:23

Hier ben ik er weer, ik heb 1 ½ jaar even niks gedaan en ben weer verder gegaan met dit project.

Even een check;

-zuiger 1e cilinder op bdp gezet
-bdp streep op de krukas poelie wijst naar de pijl
-kleppen 1e cilinder dicht (4e cilinder op tuimelen)
-1e cilinder is vóórzijde (radiatorzijde)
-rotor wijst naar 1e cilinder (+ inkeping op het huis stroomverdeler)
-pennetje op vliegwiel wijst precies richting bdp-sensor

Dat moet toch kloppen? Tijdens het starten zie ik via stroboscooplamp niets op de krukas poelie, ook geprobeerd tijdens het starten de stroomverdeler +/- 5gr. te verdraaien.
Wat nu? Ik snap er niets van.

Hoe kan ik zien welk merk ontsteking ik heb, dan controleer ik de bekabeling.

Groetjes Jerôme

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

wo feb 07, 2018 21:34

Als cil 1 op bdp staat, is markering P op de poelie, moet de rotor naar de kabel van cilinder 1 wijzen.

Als de motor loopt, moet hij stationair op markering F lopen(met de stroboscoop).

Om dit goed te kunnen zien, even met een lakstifje markering F vooraf een kleurte geven(dat wil zeggen het streepje bij de F).

Daarna controleren of hij bij 5000 rpm niet voorbij de M markering loopt.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

wo feb 07, 2018 21:37

Je stroboscoop heeft 3 kabels. De 2 dunnen moeten op je accu zwart min, rood plus. De dikke kabel moet aan de bougiekabel van cilinder 1, pijl naar beneden. Dit werkt alleen bij lopende motor!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2324
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

wo feb 07, 2018 22:04

Tijdens het starten zie ik via stroboscooplamp niets op de krukas poelie, ook geprobeerd tijdens het starten de stroomverdeler +/- 5gr. te verdraaien.
Dan lijkt het erop dat er geen puls is? De stroboscoop pakt de puls van de eerste cilinder. Als de puls door de kabel gaat, gaat het lampje in dat tempo knipperen. Door het streepje van de F te witten licht het op en hoort het bij 8-900 toeren bij het pijltje te staan. .

Als er geen luggie is, lijkt het een gebrek aan puls...dus stroom...Bobine niet naar kingdom-come??

@HAAK, hoe zat dat ook al weer? Door M heen mocht echt niet, de rest is een beetje facultatief?
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

wo feb 07, 2018 23:15

Misschien is het blok ooit uitelkaar geweest en zit de as van de oliepomp 180 graden gedraaid.

Probeer eens te starten met de verdeler 180 graden gedraaid.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: ontsteking spider 2.0i '86 afstellen

wo feb 07, 2018 23:34

Flasht je stroboscooplamp nu wel of niet want dat is niet zo duidelijk in je verhaal.
Als ze wel flasht heb je ontsteking (weliswaar op verkeerd moment maar er is ontsteking)
Om het verkeerde moment uit te sluiten (stroomverdeler 180 graden verkeerd) sluit je
meetklem op cilinder 4 aan en kijk dan of je merktekens ziet verschijnen.

Groeten Gunther

Terug naar “Algemene Technische vragen”