Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

do sep 15, 2016 13:53

Hoi,

Blok van mijn Bertone is wat nat (olie) aan de achterkant en dat geeft vermoedelijk ook de stank onder het rijden. Olie lijkt onder de kleppendekselpakking weg te komen. Kleppendeksel er af gehaald en de pakking lijkt inderdaad niet 100%. Dus maar een pakking en 2 halve maantjes besteld.

Maar hoe monteer je de kleppendekselpakking en halve maantjes het best? Met wat zoeken op het forum kom ik niet heel ver behalve dat ik een keer vloeibare pakking aangeraden zie. Hiermee de halve maantjes er in zetten en de pakking op het blok? En dan het deksel er droog op? Beide kanten met vloeibare pakking? (gaat er wel lastig weer af dan?).

Ook de klepspeling maar eens opgemeten nu het deksel er toch af was. Tolerantie in het boek is vrij nauw:
Inlaat: 0.475 - 0.500 mm
Uitlaat: 0.525 - 0.550 mm

Nu is mijn voelermaatsetje niet nauwkeuriger dan 0.05, dus de 0.025 maar geschat als tussen x.x0 er losjes tussen en 0.x5 wil er helemaal niet tussen (en x.x75 tussen x.x5 en x.x0). Zo kom ik op deze speling (koud):
Inlaat: 0.475, 0.425, 0.475, 0.450
Uitlaat: 0.525, 0.550, 0.525, 0.525

Inlaat 2+4 een beetje krap dus, maar verder OK, ik denk dat ik het maar even zo laat.
Maar neemt bij gebruik de speling nu juist toe of af?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

do sep 15, 2016 20:24

Ik zou me over de klepspeling idd ook niet al te veel zorgen maken.
Er zullen vast veel factoren meespelen waarom de ene auto een grotere klepspeling heeft dan de andere, maar bijvoorbeeld mijn Dino heeft volgens de specificities een inlaat klepspeling van 0.15mm +- 0,05. Dus officieel zou een tiende nog binnen de specificities zijn en ik heb nog nooit gehoord dat het een reden is dat de kleppen zijn gaan lekken. Zou bij jouw motor wellicht anders zijn maar mijn boeren instict zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Normaliter zou de klepspeling kleiner worden met warme motor.

In principe kan je een goede kwaliteit pakking gewoon droog monteren, vaak laat dat eerste alleen te wensen over. Ik laat ze daarom vaak gewoon zelf maken van een bewezen goede kwaliteit material zoals Donit Tesnit of Klinger. Wellicht zijn voor dit soort vaker voorkomende motoren wel goede kwaliteit pakkingen te krijgen.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

do sep 15, 2016 21:05

Ik zou me over de klepspeling idd ook niet al te veel zorgen maken.
Er zullen vast veel factoren meespelen waarom de ene auto een grotere klepspeling heeft dan de andere, maar bijvoorbeeld mijn Dino heeft volgens de specificities een inlaat klepspeling van 0.15mm +- 0,05. Dus officieel zou een tiende nog binnen de specificities zijn en ik heb nog nooit gehoord dat het een reden is dat de kleppen zijn gaan lekken. Zou bij jouw motor wellicht anders zijn maar mijn boeren instict zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Normaliter zou de klepspeling kleiner worden met warme motor.
Ja, dat is me bekend, en ook de reden dat er überhaupt klepspeling nodig is. :D
Ik had mijn vraag niet helemaal zorgvuldig geformuleerd zie ik. Ik bedoelde of in de loop der tijd (jaren / 10k km's) de koude klepspeling naar verwachting groter of kleiner wordt. Oftewel lost mijn 'probleem' zich vanzelf op of moet ik over een tijd echt gaan stellen? Nu maak ik me er inderdaad geen zorgen om en ga er even niets aan doen.
In principe kan je een goede kwaliteit pakking gewoon droog monteren, vaak laat dat eerste alleen te wensen over. Ik laat ze daarom vaak gewoon zelf maken van een bewezen goede kwaliteit material zoals Donit Tesnit of Klinger. Wellicht zijn voor dit soort vaker voorkomende motoren wel goede kwaliteit pakkingen te krijgen.
Het is een Reinz pakking, bij mijn weten ook goed spul. Wat ik wat vaker zag is dat er vooral problemen ontstaan bij de halve maantjes die je met vloeibare pakking zou kunnen voorkomen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

do sep 15, 2016 22:34

Ik heb begrepen dat de klapzittingen naar verloop van tijd wat dieper komen te liggen en dat dan de speling wat afneemt,... Maar nu heb ik ooit eens iemand horen beweren dat de kleppen door de veerspanning na verloop van tijd wat langer worden... Dan neemt de klepspeling ook weer af... Wat er van waar is...geen idee.

Het wordt pas anders als kleppen opnieuw worden ingeslepen of er nieuwe klepzttingen worden geplaatst. Gedurende normaal gebruik verloopt de klepspeling volgens mij niet heel snel. Wel met enige regelmaat controleren, met name de uitlaatkleppen moeten voldoende speling hebben anders verbanden ze misschien.

Pakking van klepdeksel doe ik overigens zonder vloeibare pakking. Gaat prima.let wel op dat de metalen ringen onder de bouten van het klepdeksel achter moeten, juist om daar lekkage te voorkomen...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

do sep 15, 2016 23:08

En draai die klepdekselbouten niet te vast, voor je het door hebt, trek je een tapeind uit de lagerkap(pen)!
Een korte sleutel werkt goed tegen te veel kracht/ moment. ;)

Jouw gemeten klepspeling zal gedurende jouw leven niet tot problemen leiden. (of verwacht je er nog > 2, 3 ton bij te rijden?)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

vr sep 16, 2016 22:35

Ha Stef !

Wat ik bij mijn 75;'s altijd deed was de pakking tevoren aan beide zijden heel dun insmeren met siliconenkit, en dit liet ik dan goed drogen.
Halve maantjes verving ik bij elke beurt, soms lijken ze nog prima maar ze harden uit en dan gaan ze lekken.

Groeten thuis !
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Kleppendeksel monteren en klepspeling Nord (bertone)

ma sep 19, 2016 23:50

Deksel zit er weer op en voorlopig geen lekkage gespot!

@Allessandro
Dacht in mijn boekje het juiste aandraaimoment gevonden te hebben: 20 - 22.5Nm, maar bij 16 Nm had ik al zo iets van: "dit is te vast". Nog maar eens nagelezen en dan blijkt Duits toch altijd weer lastiger dan je denkt. "Nockenwellenlagerdeckel" is is dus geen kleppendeksel maar een lagerkap. :oops: Dan maar weer iets los en gewoon met steeksleutel 16/17 in het midden vastgepakt de bouten aangedraaid. Alle tapeinden zitten er nog in.
Tja, die 2 a 3 ton gaat er in het huidige tempo niet meer op komen denk ik, maar je weet maar nooit.

@Arjan
Hey Arjan, jij ook groeten thuis!
Siliconenkit kwam op mij een beetje vreemd over, dus maar eens opgezocht. Gewone Bison sanitairkit blijkt al temperatuurbestendig tot 150 graden, en speciale hittebestendige wel tot 200. Had ik niet verwacht. De vloeibare pakking die ik heb is ook iets met siliconen en 'slechts' geschikt tot 180 graden.
De Reinz pakking heeft aan 1 zijde een soort randje van materiaal dat lijkt op siliconen (blauwe streep), lijkt een beetje op jouw oplossing dus. Maar aan welke kant hoort dat randje?

Aangezien de kop na wat schoonmaken redelijk vlak wat en het deksel iets onregelmatiger, heb ik de pakking met het randje naar boven gelegd, geen vloeibare pakking er tussen. De nieuwe halve maantjes waren erg soepel en hadden een behoorlijke uitsteek. Deze dus dus ook maar zonder vloeibare pakking gemonteerd. Wel een beetje olie er aan zodat ze zich wat makkelijker in hun holte zetten bij aandrukken door de pakking. Gelukkig had ik ook nieuwe alu en papieren ringen mee besteld, want die hadden allen ook hun beste tijd gehad.

Na dat klusje nog een nieuwe stuurkogel er op gezet (was afkeur, te veel speling) en de achterlichten wat netter gemaakt. En vanochtend een nieuwe APK er op gekregen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”