Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Alfetta GTV Twin Spark

zo jul 31, 2016 16:04

Mijn gtv krijg ik niet helemaal goed lopend, als de motor loopt dan heeft hij af en toe een dip waardoor de motor soms ook uitvalt.
Het is soms zo erg dat hij continue blijft uitvallen, als ik dan de stekker van de gasklep positie sensor eraf haal dan blijft hij al beter lopen maar is de dip nog steeds aanwezig. Verwisselen van de gasklep positie sensor bracht geen resultaat op.
Als hij in een dip valt zie je de klep van de LHM ook klapperen, andere LHM gaf ook geen resultaat.
Ik heb een air/fuel ratio meter in de auto aanwezig als de motor even normaal loopt dan staat deze mooi rond de 14.7 staan, valt hij in een dip schiet hij naar 22.4 (max wat de meter aan geeft) en valt daarna weer terug richting de 14.7.
Motor reageert vaak ook slecht op het gas geven.

Wat heb ik al gewisseld,
Gasklep positie sensor
LHM
Nullastregelklep
Benzinedrukregelaar
Dis bobines
Ontsteking modules
BDP sensor
Gasklep

Het is de techniek van een 155 8v dus het twin spark uitvoering met dis bobines

Op het filmpje is de dip te zien/horen, en wat de air/fuel ratio meter doet bij de dip.

https://youtu.be/nAzJzYxq6qM

https://youtu.be/3ix2pXcu5w8

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg,
Jesper

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfetta GTV Twin Spark

zo jul 31, 2016 20:31

Het lijkt erop dat er ergens extra lucht wordt aangezogen. Eerste wat ik kan bedenken is dat er nog iets van milieu-onderdelen (benzinedampafvoer / koolfilter) opspeelt. Carterventilatie zou ook kunnen?
Is er ook nog een lambdasonde aanwezig?
De LHM loskoppelen zorgt voor een "noodloop" waardoor er minder gevolgen zijn bij afwijkingen.
Temperatuursenoren zijn ook nog goed?

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Alfetta GTV Twin Spark

zo jul 31, 2016 21:51

Klopt er is een benzinedamp afvoer die zit met een soort terugslag klepje aangesloten.
Carterventilatie zot aangesloten zoals het standaard ook zit.
Lambda sonde is inderdaad aanwezig, echter heb ook deze losgekoppelt maar helaas geen resultaat.
Zonder de stekker van de LHM heb ik nog niet geprobeert.
Het lijkt er ook een beetje op alsof de motor gewoon wordt uitgezet, de voltmeter in de auto geeft 13.8V aan bij lopende motor maar bij een dip zakt ook deze terug naar 12V en schiet dan weer terug naar 13.8V.

Mvg,
Jesper

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Alfetta GTV Twin Spark

zo jul 31, 2016 21:56

Misschien vergezocht of je hebt er al aan gedacht. is de massa-aansluiting okay van het blok?
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Alfetta GTV Twin Spark

zo jul 31, 2016 22:34

Deze had ik inderdaad ook gecontroleerd, toch bedankt!
Zie net dat op het filmpje de volt meter bij het wegvallen wel netjes op 13.8V blijft staan.
Maar het viel me vanmiddag op dat hij weg zakte naar 12V.
Verder heb ik terugslagklep van de rembekrachtig die op de inlaat zit ook gecontroleerd en werkt ook goed. Inlaat rubbers en inlaat zelf gecontroleerd niks kunnen vinden.
Verschillende draden in de kabelboom doorgemeten maar geen breuken kunnen vinden.
Ik ga morgen even door met controleren op eventuele draadbreuken.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 09:38

Is er verschil tussen een koude en warme motor? Als ie t alleen koud doet kan de temperatuursensor de oorzaak zijn..
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 11:58

Temperatuur maakt niks uit hij doet het koud dan wel warm, maar soms heeft hij wel eens dat hij prima loopt en normaal reageert op het gas.
Maar dat is niet vaak en maar voor korte duur.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 13:40

Benzinepomp en/of de spanningsvoorziening daarnaartoe?
Brandstofleidingen goed schoon? Tankontluchting?

Als er geen luchtlek is, dan lijkt het op een brandstoftekort.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 14:56

Hoe oud zijn de bougiekabels? De 8v TS staat er een klein beetje om bekend last te hebben van een doorslaande vonk. Doordat de 8 kabels heel dicht tegen elkaar liggen horen dit speciale kabels te zijn die extra beschermd zijn tegen doorslaan. Oude kabels of standaard/goedkope bougiekabels hebben hier last van.

Het klinkt toch wel het meeste als een luchtlek. Vergis je niet, een heel klein lek kan al de oorzaak zijn. Bijvoorbeeld de pakking tussen de LHM en de luchtbox of de gribbelde slang (ik kan niet goed zien of je die ook gemonteerd hebt) van het filter naar de LHM, die kan haarscheurtjes vertonen welke open gaan bij het kantelen van de motor. Deze zie je mogelijk niet bij het controleren.

Als ik zo kijk, lijkt het alsof je een luchtinlaat van een 75 TS hebt gemonteerd ipv een 155, heb je wel alle sensoren/actuatoren gebruikt welke bij de ECU horen die je gebruikt?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 16:53

Alle bougiekabels zijn nieuw net als de bougies zelf, ik heb de inlaat van een 155 erop alleen aangepast voor in een transaxle.
Alle stekkers zitten aangesloten, ik ga alles nogmaals eens controleren op lucht lekkage.
Ik heb een brandstofdrukmeter geplaatst en deze blijft gewoon op 2.9 bar staan, de benzine pomp hoor ik draaien ook wanneer hij dreigt af te slaan.
Ik ga toch een de temp. Sensor wisselen met een andere, daarna heb ik bijna alles gewisseld op de ECU en kabelboom na :(

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 20:46

Alle bougiekabels zijn nieuw net als de bougies zelf, ik heb de inlaat van een 155 erop alleen aangepast voor in een transaxle.
Alle stekkers zitten aangesloten, ik ga alles nogmaals eens controleren op lucht lekkage.
Ik heb een brandstofdrukmeter geplaatst en deze blijft gewoon op 2.9 bar staan, de benzine pomp hoor ik draaien ook wanneer hij dreigt af te slaan.
Ik ga toch een de temp. Sensor wisselen met een andere, daarna heb ik bijna alles gewisseld op de ECU en kabelboom na :(
ZIjn het ook bougiekabels specifiek voor een 155 TS? Ik weet uit ervaring dat die schofterig duur zijn, maar als je daar op bezuinigd, kan je de bougies net zo goed onderling doorverbinden.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 20:57

Compleet zelf gemaakt met spullen besteld bij rick donkers.
Dit ook ivm meer keuzes uit bougies, met de bougiekabels van een 155 heb je niet veel keuzes omdat de dopjes daar van af moeten.
De meeste bougies hebben laatste tijd alleen nog maar vaste dopjes. :?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfetta GTV Twin Spark

ma aug 01, 2016 21:20

Met verkeerde of slechte kabels heb je constant problemen zou ik zeggen, niet af en toe.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Alfetta GTV Twin Spark

wo aug 03, 2016 17:56

Na vandaag het 1 en ander door gemeten te hebben en van niks wijzer ben geworden, ging ik alles weer terug bouwen. Bij de LHM terug zetten dacht ik laat ik deze is horizontaal monteren.
Toen eens starten en... Hij blijft lopen :| hij heeft "opeens" nergens meer last van.
Na 10 minuutjes te laten draaien kwam er heel soms nog even een dipje terug maar niet zo erg dat hij uitvalt.
Of ik hier wel blij van moet worden weet ik nog niet :mrgreen: maar we komen een stapje dichterbij.
Ik ga me eerst ff focussen op de laatste paar puntjes voor de APK dan kan hij als het mee zit misschien volgende week voor de APK en uit eindelijk toch naar het SS kan komen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,
Jesper

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Alfetta GTV Twin Spark

wo aug 03, 2016 20:06

echte Alfa dus! zou mooi zijn als je op SS kan rijden.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”