Pagina 1 van 1

Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: vr jul 08, 2016 13:55
door Leo Veloce
Hoop dat iemand mij kan vertellen welk koppel nu precies voorgeschreven staat voor de 2 bevestigingsbouten van een aluminium Brembo remklauw (klauw/fusee), de standaard remmen Alfa 939 met Ti optie.

Bouten zijn M14 met een grove spoed (2.0 ?) en met een E18 kop. Klasse 10.9

Uit de documentatie van een 1.9/2.4 (heb niet anders voorhanden) wordt er gek genoeg over 2 inbusbouten gesproken, maar vooral met een verkeerde maat - dat denk ik tenminste - van slechts M8 (2,5~3,0 daNm).
Plaatjes komen wel overeen met de situatie, maar dit lijkt mij erg weinig (en M8 kan ik mij niet voorstellen).

Als ik afga op hoe vast ze zaten, droog zonder Loctite of vet, dan schat ik dat dat rond de 8-10 kg geweest moet zijn. Uit standaard tabellen komen naar mijn mening weer iets te enthousiaste koppels voor.

Wie weet raad a.u.b.?
Alvast dank!

Re: Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: vr jul 08, 2016 18:12
door boessie
Volgens Autodata 160 Nm

Re: Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: vr jul 08, 2016 18:36
door AR823
Waar jij op doelt zijn de brackets die op de fusee geschroefd zitten. De M8 inbusbouten zijn denk ik de geleidepennen voor de remklauw.

Re: Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: vr jul 08, 2016 19:08
door Leo Veloce
Volgens Autodata 160 Nm
Dankjewel voor het opzoeken! :thumbs:

Is dat opgave voor een 2.0 JTD (2010), het lijkt mij nog steeds aardig wat?

Toch komt het vrijwel overeen met een richtlijn door Brembo voor een M14x1,5 => 165 Nm. Alleen... op de tekening staat deze lateraal getekend, plus dat dit een fijnere (hogere cap.) spoed is.

Re: Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: vr jul 08, 2016 19:16
door Leo Veloce
Waar jij op doelt zijn de brackets die op de fusee geschroefd zitten. De M8 inbusbouten zijn denk ik de geleidepennen voor de remklauw.
Nee Gerard, dit zijn 4-pots zadels. Gek genoeg echter zijn er met dezelfde zadeluitvoering, verschillende bevestigingsmethoden. De oudere generatie lijkt een bracket te hebben om van lateraal op het fusee naar radiaal op de klauw te gaan.

eLearn procedure beschrijft M8 inbus bouten, die ik niet kan plaatsen, althans ik kan mij niet voorstellen dat de bracket/fusee verbinding (ook met M14) op 19-27 daNm zoals wordt voorgeschreven en het zadel met de M8 inbus met slechts 3,1-3,8 daNm correct is. Maar zoals gezegd, dit is niet het ontwerp waar ik mee zit.

Re: Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: vr jul 08, 2016 22:18
door boessie
Ik had gekeken bij een 2.4 jtd maar bij een 2.0 jtdm met 170 pk geeft men dezelfde waarde op.
Bij een M14 kan het gerust 160 Nm zijn hoor

Groeten Gunther

Re: Aanhaalmoment remklauw bevestiging (Brembo)

Geplaatst: za jul 09, 2016 09:45
door Leo Veloce
Reuze bedankt Gunther :!:
Zeer gewaardeerd :thumbs:

=> Conclusie: Autodata en de richtwaarden door Brembo naast elkaar afgewogen, wordt het 160 Nm.

(Twijfelde niet vanwege dat een M14 het normaliter niet zou kunnen hebben, maar meer in combinatie met de aluminium constructie i.p.v. staal op staal.)

Ook Gerard nog bedankt voor het meedenken :thumbs: