Edwin Pleijsier
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 03, 2016 11:26
Locatie: Hattem

156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

vr mei 27, 2016 23:36

Hallo allemaal,

Mijn 1.9JTD 8v uit 2001 lijkt te zijn stukgelopen. Het volgende is gebeurd, ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Ik hoop dat iemand nog een idee heeft hoe dit op te lossen is.

Omdat mijn radiateur bijna helemaal weg was en er wat problemen in de koeling begonnen te ontstaan heb ik die vervangen. Geen grote klus, geen problemen. Op dat moment nog even afgevuld met leidingwater, (warme dagen). Kachel stond uit voorzorg op heet, ramen open. Het moet heel snel zijn gegaan want het metertje van de temp gaf niets verontrustends aan. Ik heb er de hele tijd op gelet.
Na zo'n 200 kilometer opeens een afgeslagen motor op de snelweg. Witte rook uit de uitlaat, en een fulltime afremmen op de motor. Bij op laten komen van de koppeling weer rook. Aan de kant gezet natuurlijk en ik zie dat de dop van het expansievat voor koelwater er niet op zat... Stom van me. inderdaad.
Naar huis gesleept. Nu wat...

Met de hand wil de motor niet rond, geen idee of dit zo hoort want ik heb dit nog nooit geprobeerd. De startmotor krijgt m wel rond maar niet aan de praat.
Ik heb het kleppendeksel er al af gehad. De plaat die daar in zit overdwars, die is gesmolten. Het lijkt er dus op dat de boel goed heet is geweest.

Maar wat is hier nog van te redden? volstaat een gereviseerd kopje? of is het vervangen van de koppakking genoeg?
Voor €800 ligt er een nieuwe motor in, maar ik weet niet of ik dat er wel voor over heb. Mocht iemand voor minder dit probleem denken te kunnen oplossen: Be my guest.

Als de motor echt dood is, dan heb ik iets anders nodig...

Ik hoop heel erg dat iemand nog wat goed nieuws heeft. En anders dat ik nog wat onderdelen kan verkopen voor ie naar de sloop moet.

Hartelijke groeten,
Edwin Pleijsier
Alfa Romeo 156 1.6TS 2000
Alfa Romeo 156 1.9JTD 2001 (te koop)
Toyota Celica GT4 3S-GTE 2.0TURBO 4WD 1988

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

za mei 28, 2016 08:11

Lijkt inderdaad op wel heel erg "heet" geworden.
Kan haast niet anders dat deze motor niet meer te redden is, ofwel je wil deze motor niet eens proberen te redden.

Hoe het heeft kunnen gebeuren?
Koelvloeistof en de expansie drukdop zorgen voor een kookpunt verhoging.
Jij had beide niet dus het water heeft kunnen koken en verdampen.
Er ontstaan luchtbellen in de kop en ook daar waar de temperatuur sensor zit.
Kokend water en stoom is 100 graden, vandaar dat je niets verdachts hebt gezien op de temperatuur meter.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

za mei 28, 2016 11:09

Ik zou e.e.a. af laten hangen van de staat van de koets. Als dat geen echte rustbucket is maar goed, of goed te maken/houden ( ik heb ook afgelopen weken maar weer eens een 156 bodem schoongekrabt en in verse zwarte meuk gezet) gewoon een andere motor inknopen. Er stonden hier onlangs twee motoren te koop voor (dacht ik) 150 euro per stuk. Vers distrubutieriempke & waterpomp erop en je kunt weer vooruit. Zaak is dan wel dat je dit zelf kunt (niet moeilijk hoor, maar een brug is wel erg handig), of dat iemand je daar mee matst. Als je een motor moet laten wisselen bij een garage moet je toch gauw een dagje werk aftikken en dan zit je, met een andere motor, distributieset en wat klein grut toch al gauw aan een economisch total-loss'je..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

za mei 28, 2016 12:01

Ik zou e.e.a. af laten hangen van de staat van de koets. Als dat geen echte rustbucket is maar goed, of goed te maken/houden ( ik heb ook afgelopen weken maar weer eens een 156 bodem schoongekrabt en in verse zwarte meuk gezet) gewoon een andere motor inknopen. Er stonden hier onlangs twee motoren te koop voor (dacht ik) 150 euro per stuk. Vers distrubutieriempke & waterpomp erop en je kunt weer vooruit. Zaak is dan wel dat je dit zelf kunt (niet moeilijk hoor, maar een brug is wel erg handig), of dat iemand je daar mee matst. Als je een motor moet laten wisselen bij een garage moet je toch gauw een dagje werk aftikken en dan zit je, met een andere motor, distributieset en wat klein grut toch al gauw aan een economisch total-loss'je..
Yups :thumbs: , staat van de koppeling/DMF is ook nog ff een aandachtspunt áls je wilt wisselen. Als dat bij je eigen blok nog oke is kun je dat overzetten uiteraard.

Maar wat Emile zegt, kijk eerst even of t allemaal nog wel de moeite is qua body...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Edwin Pleijsier
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 03, 2016 11:26
Locatie: Hattem

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

ma mei 30, 2016 22:50

Bedankt allemaal voor de reacties!

De koets lijkt best goed, ik zie eigenlijk helemaal geen roest aan de bodem. De auto heb ik nog niet lang dus ik weet er ook nog niet zo veel van. Het kan zo zijn dat er over 2 maanden nieuwe problemen aandoen natuurlijk. Maar dat kan altijd.
Voor €150 een blokje klinkt niet verkeerd. Een maat van me wil de boel voor 400 wel wisselen. En als ik tijd had deed ik het zelf wel. Maar ik heb er gewoon geen tijd voor.

Ik ga nog even door twijfelen. Als ik voor een zacht prijsje een leuke 146/145/156 JTD tegenkom dan laat ik deze bella staan (geschorst) en stel ik de keuze nog even uit.

Bedankt zover!
En mocht iemand toevallig in de buurt van Zwolle het leuk vinden om even te komen helpen, dan hoor ik t graag :-)

Edit:
Geprobeerd om de kop eraf te krijgen, wilde nog niet zo goed.
Wat ik wel heb gezien bij het aftappen van de olie kwam erg veel water mee uit t carter...
Alfa Romeo 156 1.6TS 2000
Alfa Romeo 156 1.9JTD 2001 (te koop)
Toyota Celica GT4 3S-GTE 2.0TURBO 4WD 1988

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

di mei 31, 2016 20:26

Water mee in de olie? Is je koelvloeistofnivo ook drastisch gezakt? Kop of koppakking naar de eeuwige jachtvelden?

Controleer de aanhechting bodemplaat aan de dorpels eens goed onder de dikke bitumen laag. Ook thv de pedalen. En de afwateringsopeningen achter thv de voetenbak achterpassagiers. Meestal lijkt er op t oog niks aan de hand tot je gaat krabben...

Als dat allemaal nog ok is, is investeren nog zinvol... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

wo jun 01, 2016 17:33

Water mee in de olie? Is je koelvloeistofnivo ook drastisch gezakt? Kop of koppakking naar de eeuwige jachtvelden?
Denk zelfs nog erger, vastgelopen en cilinderwand gescheurd.
Zou mij in ieder geval niet verbazen!
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 1.9JTD 8v 2001 - Te heet gelopen, vast gelopen?

wo jun 01, 2016 17:55

Zit ook zo'n fijne warmtewisselaar op een jtd.als die kapot gaat ga je ook koelvloeistof met olie mengen..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”