Pagina 1 van 1

Springen van achterzijde 166

Geplaatst: vr mei 20, 2016 23:16
door Kosta
Mijn broer heeft sinds een maand een 166 twin spark uit 2001 . 160.000 km. Netjes onderhouden .
Toen hij 'm kocht zaten er de standaard 16 inch wielen onder . Aangezien hij nog een 17 inch origineel 166 setje had besloot hij deze eronder te doen. Vanaf dat moment is de achterzijde erg onrustig . Elk richeltje doet de auto een stapje opzij. Zeer onprettig . Bij een garage in de buurt werd er naar de achter draagarmen gekeken en er werd geconstateerd dat de rubbers niet erg goed meer waren . Na een belletje naar Tuynder werd er besloten om ze allemaal te vervangen door Powerflex . Het is nu zowat erger . Iemand een idee ?

Velgen zijn origineel Alfa met 225 45 banden .

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 06:43
door vV
Gare schokdempers? Werd eerst deels opgevangen door de hogere bandwang en de zachte rubbers. Denk ik.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 09:09
door alfadragon
Gare schokdempers? Werd eerst deels opgevangen door de hogere bandwang en de zachte rubbers. Denk ik.
Daar dacht ik ook aan.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 14:07
door kokos
Zeer waarschijnlijk zijn de fuseebussen achter versleten. De achteras is een heel speciaal ontwerp. Zolang alles spelingvrij is, stuurt de auto fantastisch. POWERFLEX kan, maar doet de wegligging niet echt goed.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 16:02
door Rob75
Vorige reactie zegt het al: het is een redelijk gecompliceerde ophanging op een auto die scherp stuurt. Vervangen van bussen en rubbers zal zeker invloed hebben op de sporing van het geheel.
Ik neem aan dat de uitlijning ook gecontroleerd is en zo nodig goed gezet is? Niet elk bedrijf zal dit zomaar kunnen.

Succes,
Rob

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 16:23
door Hylke
Met deze bandenmaat had ik er geen last van, maar wel toen ik van 225/40R18 naar 245/35R18 ging. Was net even te gortig icm een paar centimeter verlaging. Inderdaad een springerig gedrag in de kont.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 20:02
door Kosta
Vorige reactie zegt het al: het is een redelijk gecompliceerde ophanging op een auto die scherp stuurt. Vervangen van bussen en rubbers zal zeker invloed hebben op de sporing van het geheel.
Ik neem aan dat de uitlijning ook gecontroleerd is en zo nodig goed gezet is? Niet elk bedrijf zal dit zomaar kunnen.

Succes,
Rob
Auto is uitgelijnd voordat de rubbers zijn vervangen . Uitlijnen stond sowieso op de planning maar kan alleen een verkeerde sporing dit veroorzaken?

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 20:04
door Kosta
Advies is dus schokdemper werking laten controleren en auto op de brug en fuseebussen controleren . Uitlijnen is al een afspraak voor gemaakt .

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 20:09
door vV
als er speling op fusee gezeten had was dat bij de uitlijner (bij een goede wel tenminste) er wel uit gekomen. Ik denk overigens dat uitlijning niet voor springerige achterkant zorgt, wel voor verveld rijgedrag bij spoorvorming. Zelf een 166 gehad, ook wel eens met versleten fusees gereden maar dit komt mij niet bekend voor. Achterkant van onze werd wel veel stabieler bij montage goede dempers.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: za mei 21, 2016 22:00
door AR823
Een klant van mij kwam wit om zijn neus bij me omdat de achterkant plotseling alle kanten op wilde behalve de goede.
Hij was hem zelfs op een stuk met spoorvorming bijna kwijt! Op de brug alles nagekeken en niets kunnen vinden.
Toen na een levensgevaarlijke proefrit zijn winterbanden even eronder gezet, en het was over. Toen kwam het hoge woord eruit, hij de dag ervoor nieuwe achterbanden gehaald, deze bleken van een vaag Chinees merk te zijn. Na montage van Good Year Eagle F II reed hij weer snaarstrak! Uiteraard maken nieuwe schokdempers het weggedrag nog stabieler.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: zo mei 22, 2016 01:13
door Kosta
Een klant van mij kwam wit om zijn neus bij me omdat de achterkant plotseling alle kanten op wilde behalve de goede.
Hij was hem zelfs op een stuk met spoorvorming bijna kwijt! Op de brug alles nagekeken en niets kunnen vinden.
Toen na een levensgevaarlijke proefrit zijn winterbanden even eronder gezet, en het was over. Toen kwam het hoge woord eruit, hij de dag ervoor nieuwe achterbanden gehaald, deze bleken van een vaag Chinees merk te zijn. Na montage van Good Year Eagle F II reed hij weer snaarstrak! Uiteraard maken nieuwe schokdempers het weggedrag nog stabieler.
Banden zijn het probleem niet . Zit Bridgestone Potenza onder .

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: zo mei 22, 2016 18:53
door joy
Mijn 166 2.0ts heeft mij ook diverse malen hartverzakkingen bezorgd. Dit als ik met redelijke snelheid een afrit pakte en daarbij de doorgetrokken witte streep over ging. Zodra een van de achterwielen de witte streep 'pakte' had ik het gevoel dat de achterkant uit zou gaan breken. Bij nat weer echt extreem.
Na uitlijnen was dit probleem nagenoeg weg.

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: zo mei 22, 2016 22:28
door Terence Q4
Als alles vervangen is aan de achteras en speling vrij is nu ,
Zou ik je willen adviseren de uitlijning achter aan te passen tenopzichte van de fabrirksstandaard.

Ik had het zelfde probleem met mijn 166 toendertijd .
Na lang zoeken op Internet kwam ik tegen dat men achter de sporing minder scherp zetten .

Op moment dat u na de uitlijning bedrijf gaat moet u de achterkant op 6.00 min sporing (per kant) laten zetten ipv de 12.00min wat de fabriek voorschrijft
Of terwijl ipv de totale sporing achter van 24.00min naar een totaal van 12.00 min.
Hierdoor is het springen van de kont ook weg .

Re: Springen van achterzijde 166

Geplaatst: do jun 09, 2016 22:41
door Kosta
Als alles vervangen is aan de achteras en speling vrij is nu ,
Zou ik je willen adviseren de uitlijning achter aan te passen tenopzichte van de fabrirksstandaard.

Ik had het zelfde probleem met mijn 166 toendertijd .
Na lang zoeken op Internet kwam ik tegen dat men achter de sporing minder scherp zetten .

Op moment dat u na de uitlijning bedrijf gaat moet u de achterkant op 6.00 min sporing (per kant) laten zetten ipv de 12.00min wat de fabriek voorschrijft
Of terwijl ipv de totale sporing achter van 24.00min naar een totaal van 12.00 min.
Hierdoor is het springen van de kont ook weg .
4 nieuwe banden gemonteerd en laten uitlijnen . Sporing op - 0.06 achterzijde en het springen is verdwenen . Thanks voor de tip !