Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Springen van achterzijde 166

vr mei 20, 2016 23:16

Mijn broer heeft sinds een maand een 166 twin spark uit 2001 . 160.000 km. Netjes onderhouden .
Toen hij 'm kocht zaten er de standaard 16 inch wielen onder . Aangezien hij nog een 17 inch origineel 166 setje had besloot hij deze eronder te doen. Vanaf dat moment is de achterzijde erg onrustig . Elk richeltje doet de auto een stapje opzij. Zeer onprettig . Bij een garage in de buurt werd er naar de achter draagarmen gekeken en er werd geconstateerd dat de rubbers niet erg goed meer waren . Na een belletje naar Tuynder werd er besloten om ze allemaal te vervangen door Powerflex . Het is nu zowat erger . Iemand een idee ?

Velgen zijn origineel Alfa met 225 45 banden .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 06:43

Gare schokdempers? Werd eerst deels opgevangen door de hogere bandwang en de zachte rubbers. Denk ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4316
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 09:09

Gare schokdempers? Werd eerst deels opgevangen door de hogere bandwang en de zachte rubbers. Denk ik.
Daar dacht ik ook aan.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 301
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 14:07

Zeer waarschijnlijk zijn de fuseebussen achter versleten. De achteras is een heel speciaal ontwerp. Zolang alles spelingvrij is, stuurt de auto fantastisch. POWERFLEX kan, maar doet de wegligging niet echt goed.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 16:02

Vorige reactie zegt het al: het is een redelijk gecompliceerde ophanging op een auto die scherp stuurt. Vervangen van bussen en rubbers zal zeker invloed hebben op de sporing van het geheel.
Ik neem aan dat de uitlijning ook gecontroleerd is en zo nodig goed gezet is? Niet elk bedrijf zal dit zomaar kunnen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6700
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 16:23

Met deze bandenmaat had ik er geen last van, maar wel toen ik van 225/40R18 naar 245/35R18 ging. Was net even te gortig icm een paar centimeter verlaging. Inderdaad een springerig gedrag in de kont.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 20:02

Vorige reactie zegt het al: het is een redelijk gecompliceerde ophanging op een auto die scherp stuurt. Vervangen van bussen en rubbers zal zeker invloed hebben op de sporing van het geheel.
Ik neem aan dat de uitlijning ook gecontroleerd is en zo nodig goed gezet is? Niet elk bedrijf zal dit zomaar kunnen.

Succes,
Rob
Auto is uitgelijnd voordat de rubbers zijn vervangen . Uitlijnen stond sowieso op de planning maar kan alleen een verkeerde sporing dit veroorzaken?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 20:04

Advies is dus schokdemper werking laten controleren en auto op de brug en fuseebussen controleren . Uitlijnen is al een afspraak voor gemaakt .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 20:09

als er speling op fusee gezeten had was dat bij de uitlijner (bij een goede wel tenminste) er wel uit gekomen. Ik denk overigens dat uitlijning niet voor springerige achterkant zorgt, wel voor verveld rijgedrag bij spoorvorming. Zelf een 166 gehad, ook wel eens met versleten fusees gereden maar dit komt mij niet bekend voor. Achterkant van onze werd wel veel stabieler bij montage goede dempers.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Springen van achterzijde 166

za mei 21, 2016 22:00

Een klant van mij kwam wit om zijn neus bij me omdat de achterkant plotseling alle kanten op wilde behalve de goede.
Hij was hem zelfs op een stuk met spoorvorming bijna kwijt! Op de brug alles nagekeken en niets kunnen vinden.
Toen na een levensgevaarlijke proefrit zijn winterbanden even eronder gezet, en het was over. Toen kwam het hoge woord eruit, hij de dag ervoor nieuwe achterbanden gehaald, deze bleken van een vaag Chinees merk te zijn. Na montage van Good Year Eagle F II reed hij weer snaarstrak! Uiteraard maken nieuwe schokdempers het weggedrag nog stabieler.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: Springen van achterzijde 166

zo mei 22, 2016 01:13

Een klant van mij kwam wit om zijn neus bij me omdat de achterkant plotseling alle kanten op wilde behalve de goede.
Hij was hem zelfs op een stuk met spoorvorming bijna kwijt! Op de brug alles nagekeken en niets kunnen vinden.
Toen na een levensgevaarlijke proefrit zijn winterbanden even eronder gezet, en het was over. Toen kwam het hoge woord eruit, hij de dag ervoor nieuwe achterbanden gehaald, deze bleken van een vaag Chinees merk te zijn. Na montage van Good Year Eagle F II reed hij weer snaarstrak! Uiteraard maken nieuwe schokdempers het weggedrag nog stabieler.
Banden zijn het probleem niet . Zit Bridgestone Potenza onder .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: Springen van achterzijde 166

zo mei 22, 2016 18:53

Mijn 166 2.0ts heeft mij ook diverse malen hartverzakkingen bezorgd. Dit als ik met redelijke snelheid een afrit pakte en daarbij de doorgetrokken witte streep over ging. Zodra een van de achterwielen de witte streep 'pakte' had ik het gevoel dat de achterkant uit zou gaan breken. Bij nat weer echt extreem.
Na uitlijnen was dit probleem nagenoeg weg.

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

Re: Springen van achterzijde 166

zo mei 22, 2016 22:28

Als alles vervangen is aan de achteras en speling vrij is nu ,
Zou ik je willen adviseren de uitlijning achter aan te passen tenopzichte van de fabrirksstandaard.

Ik had het zelfde probleem met mijn 166 toendertijd .
Na lang zoeken op Internet kwam ik tegen dat men achter de sporing minder scherp zetten .

Op moment dat u na de uitlijning bedrijf gaat moet u de achterkant op 6.00 min sporing (per kant) laten zetten ipv de 12.00min wat de fabriek voorschrijft
Of terwijl ipv de totale sporing achter van 24.00min naar een totaal van 12.00 min.
Hierdoor is het springen van de kont ook weg .
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: Springen van achterzijde 166

do jun 09, 2016 22:41

Als alles vervangen is aan de achteras en speling vrij is nu ,
Zou ik je willen adviseren de uitlijning achter aan te passen tenopzichte van de fabrirksstandaard.

Ik had het zelfde probleem met mijn 166 toendertijd .
Na lang zoeken op Internet kwam ik tegen dat men achter de sporing minder scherp zetten .

Op moment dat u na de uitlijning bedrijf gaat moet u de achterkant op 6.00 min sporing (per kant) laten zetten ipv de 12.00min wat de fabriek voorschrijft
Of terwijl ipv de totale sporing achter van 24.00min naar een totaal van 12.00 min.
Hierdoor is het springen van de kont ook weg .
4 nieuwe banden gemonteerd en laten uitlijnen . Sporing op - 0.06 achterzijde en het springen is verdwenen . Thanks voor de tip !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Algemene Technische vragen”