Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

zo mei 08, 2016 08:35

Hallo allemaal.

Lange tijd geleden dat ik wat neergezet heb. Ik was eigenaar van een Alfa 145 maar die hebben we ingeruild tegen een Alfa Mito uit 2012. Deze Mito heeft een 0.9 2-cilinder TwinAir turbo motortje.
Alleen afgelopen vrijdag werden we de steek gelaten door hem. We hebben deze wagen nu 1,5 week in ons bezit en we zijn de 2de eigenaar.
Onderhoud is gepleegd op 30,000km en 60,000km en de teller staat nu iets op de 62.300km. We waren net de snelweg opgereden toen ik wilde schakelen naar de 6de versnelling toen de auto ineens een schok gaf en het lampje van de motor management , stuurbekrachtiging en DNA gingen branden met waarschuwingen dat het allemaal was uitgeschakeld en de motor liep op noodloop en had als het ware maar 1 cilinder waar ik op reed. Aan de kant gezet en auto uit gezet. Na een minuutje wachten weer aangezet en hij starte gewoon maar nog steeds op noodloop.

Wij door naar de dealer waar we hem gekocht hebben ( wat overigens een Toyota dealer is) en de melding gemaakt over de problemen. Monteur gekomen met uitlees apparaat om uit te lezen. Kwam wel wat uit maar vertelde niet wat het was. Hij zei in zijn woorden " dat de bobine een extra vonkje heeft gemaakt waardoor er een overspanning is ontstaan en nu alles op hol was geslagen". Maar zonder dat we het wisten en ook niet hadden gemerkt was de accu helemaal dood, geen pukkel sap er in. Dat merkte we op toen de monteur de jumper er bij haalde om even een jump te geven. De motor liep nog steeds niet goed. Dus naar binnen en wij wachten voor meer info. Later kwam de monteur terug en zei dat ze getracht hadden om de bobines om te wisselen maar dat maakte niet uit en de accu hadden ze vervangen omdat de oude slecht was.

Nu gaan ze er maandag weer aan de slag er mee omdat er dan iemand bij is die er meer "verstand" van heeft. Nu vraag ik me steeds af wat het zou kunnen zijn. Ik heb hier en daar gelezen dat bij de mito van ons bouwjaar misschien de stuurbekrachtiging electro module veel storing kan geven en dat vervangen absoluut een uitkomst is. Of dat de distributieriem op een manier een tandje is versprongen?

Ik hoor graag jullie ideeën.

Grt Arno.
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

zo mei 08, 2016 10:32

Als de batterijspanning zakt of met momenten wegvalt (slechte batterij, alternator of slecht contact ergens). Gaat ook heel de reutemeteut branden. Als er dan toch een diagnosetoestel aan heeft gehangen moet je de fouten eens opsommen.

Overigens verstandig van je om eerst naar de verkoper te gaan(zie artikel huidig klaverblaadje). Maar hou er rekening mee dat een toyota garage hun diagnose toestel dikwijls niet zo "diep" kan zoeken als die van een alfa/fiat garage. Een deel van die dingen is universeel maar een groot deel merkgebonden.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

zo mei 08, 2016 14:12

Onderschat de accu niet, als de accu slecht is/was, dan kan dat de oorzaak van alles zijn geweest. Een slechte accu kan een hele serie aan (vage, hoogstwaarschijnlijk ongerelateerde) foutmeldingen veroorzaken.
Moderne techniek is heel gevoelig voor minimale spanningsniveaus.

Als de accu is vervangen en een harde reset zou alles weer normaal moeten zijn. Tenzij de dynamo kapot is, maar dat had de auto eerder aan moeten geven.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

zo mei 08, 2016 14:39

De accu hebben ze vervangen en ze zeiden dat het niks uitmaakte. Ik denk zelf ook dat op een enig sets manier de dynamo de geest heeft gegeven.

We gaan het volgende week merken wat er vervangen is.
"Alfa beats them all"

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

wo mei 11, 2016 15:15

Kleine update.

Ze hebben de accu vervangen en de dynamo doorgemeten. Met het meten is er geen rare waarde gevonden. Ze gaan nu de bougies vervangen en de motor een spoelbeurt geven om te kijken of dit effect heeft. Als dit geen effect heeft word de auto gebracht naar een Alfa garage van dezelfde dealer in Rotterdam.

Ik zelf heb het gevoel dat ze helemaal verkeerd kijken want voor mij is het een electrisch probleem inplaats van een mechanisch of verbrandingsprobleem.

Iemand nog ideeën?
Hoor het graag!
"Alfa beats them all"

147gta190
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: do mei 05, 2016 22:03

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

do mei 12, 2016 22:41

hoi,
Waarschijnlijk is het de klep bediening (multi-air unit) waarvan er 1 cilinder niet goed bediend wordt.
Advies is om te gaan flushen met "Forte next generation" hier worden hele goede resultaten mee gehaald.
Dan hoeft er niet gelijk een andere unit op maar ze moeten wel goed gebruikshandleiding volgen.
Succes.

tuureluur
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di mar 01, 2016 15:43

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

vr mei 20, 2016 07:22

Is t in orde gekomen met spoelen ?

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

Re: Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive

zo mei 29, 2016 15:57

Goedemiddag,

Er is bij de 2 cilinder een recall geweest op de bobines, niet op alle types maar wel op een hoop. Deze worden extra heet door de vele inspanning die ze moeten leveren, en zeker onder de dikke laag schuim van het luchtfilter wil dit wel warm worden.

De dynamo doormeten is niet zomaar 'even' doormeten. Het is een zogenaamd slimme dynamo, die de accuspanning herkent, en op die manier kijkt of hij moet laden ja of nee.
Zwarte stekkertje van de accu spanningssensor halen, en hij gaat als normale dynamo werken. Echter, zit je wel met een storing nu.

Ten derde, Uniair unit is een gevoelig punt. Hier hoort de olie van Total ineo 5w40 MC3 in te zitten. Het gaat 'm om die MC3. De spoelkanaaltjes van de unit zijn zo klein en de klepjes zo gevoelig, dat hier een speciale olie in hoort.
Ga je dus zomaar naar de kwikfit of iedere andere beungarage.... Zal de verkeerde olie erin gaan, zonder toevoegingen etc, en zal de uniair stuk lopen.
Mocht de Uniair-unit stuk zijn, kan je hem uitlezen en zal er een foutcode als: ontstekingsmisser algemeen, oid uitkomen.

Dat laatste is zo ongeveer met arbeid, een geintje van €900 a €1100.
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Terug naar “Algemene Technische vragen”