WouterM
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 07, 2016 09:16

Cruise control en airbaglampje (GT)

di apr 19, 2016 11:02

Goedemorgen allen,

Sinds afgelopen weekend ben ik het bezit van een prachtige Alfa Romeo GT (1.9 JTD). Voor aanschaf is een probleem opgelost met een brandend airbaglampje. De eerste paar dagen bleef deze braaf uit, maar gisteren ging deze toch weer branden toen ik over een oneffenheid in de weg reed. Vandaag gaat het lampje wisselend van aan naar uit (om de zoveel kilometer gaat-ie weer uit; even later toch weer aan). Nou weet ik dat dit vaak wordt veroorzaakt door een slecht contact, maar is dit de enige oorzaak? En waar begin ik het beste met mijn zoektocht?

Daarnaast werkt de cruise control niet. Dit was mij tijdens de proefrit helaas niet opgevallen. Wanneer ik de schakelaar op de hendel van 'OFF' naar 'ON' zet, gaat het lampje op het instrumentenpaneel niet branden. Dit zou hij wel moeten doen. Vrijdag heb ik tijd om e.e.a. te checken (zekering, sensor bij rempedaal en koppelingspedaal). Wat ik wel vreemd vind is het feit dat het lampje sowieso moet branden als de schakelaar op 'ON' staat; dan zou deze toch ook moeten branden bij het intrappen van de koppeling/rem? Ofwel: is het inderdaad mogelijk dat één van deze sensoren verantwoordelijk is voor het niet-functioneren van de cruise control? Of zoek ik het in de verkeerde richting?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Cruise control en airbaglampje (GT)

do apr 21, 2016 23:56

Bij mijn auto gebeurt soms hetzelfde met het airbaglampje. Even rommelen aan de stekker onder de passagiersstoel helpt (een tijdje), in mijn geval. Gevalletje slechte verbinding dus. De garage heeft mij verteld dat dit probleem vaker voorkomt en gaf, voor als het echt gaat vervelen, als oplossing om de stekker er tussenuit te knippen en de draden aan elkaar te solderen.

Vwb de cc: zodra je die op 'on' zet, moet het controlelampje aan gaan. Heeft verder niets te maken met of jij je rem of koppeling intrapt (of ik begrijp niet goed wat je bedoelt). Ik zou idd beginnen bij de zekering. Anders aan de computer laten hangen bij de garage, om te zien of die iets te vertellen heeft.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

WouterM
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 07, 2016 09:16

Re: Cruise control en airbaglampje (GT)

vr apr 22, 2016 12:57

Bij mijn auto gebeurt soms hetzelfde met het airbaglampje. Even rommelen aan de stekker onder de passagiersstoel helpt (een tijdje), in mijn geval. Gevalletje slechte verbinding dus. De garage heeft mij verteld dat dit probleem vaker voorkomt en gaf, voor als het echt gaat vervelen, als oplossing om de stekker er tussenuit te knippen en de draden aan elkaar te solderen.

Vwb de cc: zodra je die op 'on' zet, moet het controlelampje aan gaan. Heeft verder niets te maken met of jij je rem of koppeling intrapt (of ik begrijp niet goed wat je bedoelt). Ik zou idd beginnen bij de zekering. Anders aan de computer laten hangen bij de garage, om te zien of die iets te vertellen heeft.
Goedemiddag,

Het airbaglampje is inmiddels al een paar dagen uit, nadat ik de stekkers onder de stoel eens los heb gehad en weer stevig heb aangedrukt. Het is in ieder geval duidelijk waar dit probleem precies vandaan komt. Mocht het vervelend worden, zal ik overwegen de stekker er tussenuit te halen. Dat zien we nog wel :-)

Voor wat betreft de cruise control heb ik helaas geen goed nieuws. Ik heb zojuist de zekering gecheckt en vervangen (de zekering zag er nog goed uit, maar toch voor de zekerheid verwisseld). De sensoren bij de koppeling en de rem lijken hun werk gewoon goed te doen; ze zitten in ieder geval niet vast. Beide 'pinnetjes' bewegen gewoon netjes mee met het pedaal. Na het vervangen van de zekering, werkt de cruise control nog niet (lampje gaat niet branden bij switchen naar 'ON').

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Cruise control en airbaglampje (GT)

za apr 23, 2016 14:27

Dit is wat e-learn te melden heeft over een niet-werkende cc:

Afbeelding
Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: Cruise control en airbaglampje (GT)

zo apr 24, 2016 11:44

Bij airbag stekkertjes wil het ook nog wel eens helpen om met een punttangetje de puntjes in het stekkertje iets te torderen zodat het wat strakker in elkaar past. Je kunt uitlezen welke airbag het probleem veroorzaakt.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Cruise control en airbaglampje (GT)

zo apr 24, 2016 21:53

Dank voor de tip, ga ik onthouden voor als-ie weer kuren krijgt.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”