joerie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za dec 26, 2009 17:08

Distributiewissel 3.0 v6

zo apr 17, 2016 14:23

Ik wilde de klepspeling controleren en riem vervangen. Bij het draaien aan de nokkenassen moet de riem versprongen zijn :(
Ik kan links en rechts nog een beetje draaien, dan zit de boel vast. Hoe pak ik het best aan om die terug op tijd te zetten. Riem lossen, nokkenassen lossen en op tijd zetten, op bdp zetten en riem erop?
Hoe zet ik de ontsteking op tijd?
Hoe maak je de hydraulische spanner los en terug op spanning (laat ik gewoon zitten) ?


Bedankt!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Distributiewissel 3.0 v6

zo apr 17, 2016 21:18

Ik wilde de klepspeling controleren en riem vervangen. Bij het draaien aan de nokkenassen moet de riem versprongen zijn :(
Hoe is dat dan gebeurd? Heb je aan de nokkenassen gedraaid (sleutel 22 meen ik)? Kan op zich wel als je aan beide tegelijk draait met beleid maar liever gewoon op de krukas.
Hoe pak ik het best aan om die terug op tijd te zetten. Riem lossen, nokkenassen lossen en op tijd zetten, op bdp zetten en riem erop?
Check deze link even; klik. Het kan in principe ook met de merktekens op de distributieriem kappen maar die heb je er misschien afgehaald?
Hoe zet ik de ontsteking op tijd?
Die is toch niet verdraaid t.o.v. de krukas als je aan de nokkenassen gemorreld hebt? Liefst markeren in 'werkende' positie anders opzoeken aan de hand van BDP op cilinder 1.
Hoe maak je de hydraulische spanner los en terug op spanning (laat ik gewoon zitten) ?
Zoek even hier, of op AlfaBB. Is een kwestie van terug tegen de veer in draaien en blokkeren met een gereedschapje. Heb zelf nog nooit een hydraulische spanner op mijn Busso's (75 QV, SZ) gehad dus nooit zelf gedaan.

joerie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za dec 26, 2009 17:08

Re: Distributiewissel 3.0 v6

di apr 19, 2016 23:05

Nu spanner los en riem eraf!

Moet ik nu de nokkenassen verwijderen om deze op tijd te zetten tov de krukas? (versprongen riem)
De markeringstreepje P moet bij het stiftje staan Klopt dit?
Ook zit ik te zoeken om het ontstekingswiel op tijd te zetten. Ik zie op het wieltje een puntje staan maar kan niet vinden hoe deze moet staan of met welk teken deze moet gelijk gezet worden?

Waar begin je met de riem op te leggen?


bedankt voor de hulp

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: Distributiewissel 3.0 v6

di apr 19, 2016 23:30

Mag aannemen dat dit een grap is :shock: ?

joerie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za dec 26, 2009 17:08

Re: Distributiewissel 3.0 v6

di apr 19, 2016 23:35

:D
toch niet in het geval om de merktekens te vinden. beter zeker dan een kapotte motor :!:

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1195
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Distributiewissel 3.0 v6

wo apr 20, 2016 06:19

Als je de kleppendeksels er afhaalt zie je op een van de lagerkappen per kant en op de nokkenassen een streepje zo kan je de nokkenassen terug op tijd zijn bij bdp cilinder 1(streepje P) in bij het aan de nokkenas draaien van de motor verspringt inderdaad een tand.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Distributiewissel 3.0 v6

wo apr 20, 2016 11:33

:shock: Dit is bepaald niet de slimste actie geweest...

Nu kan je (denk ik/ vind ik) het beste de nokkenassen maar eruit halen.
Dan krukas op tijd zetten en ontsteking op tijd.
Dan nokkenassen op tijd weer monteren.
Als laatste riem er weer op. Eerst onderaan (krukas) dan rechter nokkenas. (let op, dat de riem strak staat, anders zit je een tandje fout) Dan linker nokkenas en ontstekingstanwiel. Dan op spanninge zetten en controleren....

Veel extra werk nu!!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

joerie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za dec 26, 2009 17:08

Re: Distributiewissel 3.0 v6

wo apr 20, 2016 18:06

Was idd geen slimme zet :oops: Bij de nords was dat no problem. Nu voor t eerst een V6 riempje vervangen.
Bedankt voor de reactie. Hier kan ik mee aan de slag.

Terug naar “Algemene Technische vragen”