Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

33 startmotor of toch accu -> Accu dus !

ma feb 22, 2016 21:41

Heb een beetje gekke situatie.

Als ik de auto wil starten, hoor ik het relais tik zeggen, maar daarna valt alles uit, geen controle lampjes meer aan. Als ik de accuklem los en weer vast zet, heb ik weer boordspanning. Verlichting brandt ok, aanjager ook.

Vanwege het weer nog niet aan de slag met multimeter, voor zover het wat zegt (geen belasting). Na accu opladen heb ik nog een keer moeizaam gestart (flikkerende controle lampjes, well allemaal aan, met aanjager vol aan), en een half uurtje gereden , daarna niks meer (zelfs warm niet).

Welnu, of de startmotor of de accu (slot lijkt me minder, ik hoor het relais netjes klikken). Hij bleef ook hangen op de bendix had ik de indruk voor mijn eerste start, met wat schommelen van de auto ging hij los (in vrij net als of hij in versnelling stond). Toen kreeg ik hem dus net gestart met volle accu.

Maw , is de startmotor zo maar opeens op, of is dit toch eerder typische een accu item. Zal de accu eert eens wegbrengen, maar misschien komt het iemand bekend voor bij de 33 16V (170 k km gelopen nu), accu is van 2010, dus mag wel verder. Geen oplaad issue gehad tot dusver, altijd goed gestart verder laatste tijd. Het probleem begon niet noodzakelijkerwijs bij hele lage temperatuur (10 C of zo), kreeg hem toen na twee keer proberen toch nog gewoon aan. Zou beteken dat de accu ok moet zijn, maar waarom dan wel starten vol opgeladen. Of beide aan vervanging toe. Het uitvallen van alles vind ik raar, ik zou verwachten dat de startmotor heet wordt , maar nee spanning weg (geen zekering), want na reset weer spanning.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Audidriver op za feb 27, 2016 18:46, 3 keer totaal gewijzigd.
33 16V QV, 1990

pas
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 11:38

Re: 33 startmotor of toch accu

ma feb 22, 2016 22:10

waarschijnlijk is je accu zijn zuurgehalte kwijt, dit trekt in de loop der tijd in het lood van de platen, goed doorladen voor een dag of twee wil nog wel eens helpen, het beste is even je accu bekijken met een zuurweger.
in combinatie met een wat oudere startmotor klinkt je probleem wel bekend, wat je kan doen is je startmotor en vooral de bendix goed met lucht schoonmaken. In de loop der jaren zal er wel wat koppelingstof inzitten wat weerstand kan geven.
controleer ook je massaverbinding/contacten/stekkers goed, is ook een beruchte voor zulke problemen/kwalen.

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Re: 33 startmotor of toch accu

za feb 27, 2016 18:34

Zo eindelijk tijd gehad. Maar met de accu naar de winkel om hem eens te laten testen. Kon niet, alleen verkoop op zaterdag, dus maar op de gok een nieuwe gekocht, want de accu was van 2010-06, dus bijna 6 jaar oud.

Moraal van het verhaal:
- start geweldig :-)
- Even lekker getoerd met het scheurijzer , hij is alvast perfect klaar voor de ardennenrit in mei...

Maw, het stilstaan de afgelopen reparatie (koppeling etc) en levensduur heeft hem genekt. Maw als je spanning opeens wegvalt, en je auto voorheen gewoon startte, dan grote kans dat het de accu is. Alles werkte naar behoren, alleen de 100 A of meer startstroom kon hij niet meer aan.

PS Pas, bedankt voor je reply, je had het denk ik bij het goede eind, ik heb hem maar ingeruild ..

Gr.
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 startmotor of toch accu -> Accu dus !

zo feb 28, 2016 20:17

Tip: als je de auto niet regelmatig gebruikt, kun je beter de accupool loshalen en/ of de accu regelmatig opladen. Dat komt de levensduur van de accu echt ten goede. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Re: 33 startmotor of toch accu -> Accu dus !

zo feb 28, 2016 20:53

Thnx, correct, dat doe ik al altijd :-)
Het onderhoud heeft wat langer geduurd in december, daardoor lange periode niet opgeladen (niet aan gedacht), maar na 6 jaar kan het wel denk ik.

Nou ja, geen sleutelwerk, wel fijn rond deze tijd van het jaar..

Ciao,
33 16V QV, 1990

Terug naar “Algemene Technische vragen”