Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

do mar 24, 2016 19:32

Elke cilinder stationair wat meer mengsel geven met de mengselschroeven....

Begin maar met alle 4 een half slagje extra uitdraaien. Dan zou het al beter moeten zijn... Nog niet goed genoeg? Dan weer alle 4 een half slagje. Etc.

Verder: goed bezig! 8) :thumbs:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

vr mar 25, 2016 15:04

Ha bedankt! Die kan ik in mijn zak steken :D

Vanavond met het beestje te werk, geef wel even een halve slag voor ik wegrij. Rit niet bevredigend? weer een half slagje voor ik naar huis ga.
In dit tempo moet het probleem deze week toch wel eens verholpen zijn!

Al lang blij dat ze weer draait, uiteindelijk een week of 2 geen auto beschikbaar gehad en dat is toch behelpen.


Even wat anders.. Er is me verteld dat als een auto te arm afgesteld staat dat de toeren blijven hangen, dat gaat blijkbaar nou eenmaal zo.
Maar waarom werkt dat eigenlijk zo? Zou dan eerder iets als: tekort brandstof -> geen toeren willen maken verwachten.
Of.. van het gas af/ doorschakelen? motor uitval door tekort brandstof.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

za mar 26, 2016 17:02

Top dat je het aan de praat hebt gekregen. Op de carbs zitten messing busjes (die afgebroken is...) om de vaccuummeters aan te sluiten. Deze draai je een kwart/halve slag open om de meters aan te sluiten.

Nu de vraag over het mengsel, dan komt toch mijn vak (natuurkunde/scheikunde) van pas. Het fenomeen van een trage terugloop heeft volgens mij de oorzaak in de mengselverhouding. Er is een tekort aan brandstof en dat zal een explosief mengsel vormen. Eigenlijk nog explosiever dan het al is. Kenmerk hiervan is dat er nog meer expansie optreed van de verbrandingsgassen dan normaal. Let wel, het levert geen extra vermogen.... Je ziet dit ook gebeuren bij moderne motoren met injectie die gebruik maken van het lean burn principe maar ook om lagere emissie te krijgen. Er ontstaan wat meer stikstofoxiden waardoor de kat het weer beter doet.

Maar, zoek iemand met een paar goede vaccuummeters (of oren) en laat het geheel netjes afstellen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

zo mar 27, 2016 06:30

Bedankt voor de uitleg!

Hier was het stationair toerental nog ff te laag, maar pakte het motortje goed op.
Afbeelding

Was alleen zo laag afgesteld dat bij koud stationairen het accu lampje begon te knipperen #-o
Dus aanslagschroeven van de armpjes wat aangedraait om stationair toerental meer richting 750 te krijgen. Maar nu pakt ie nèt niet lekker op bij weinig gas laagtoeren. Te rijk?

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

zo mar 27, 2016 16:45

Bedankt voor de uitleg!

Hier was het stationair toerental nog ff te laag, maar pakte het motortje goed op.
Afbeelding

Was alleen zo laag afgesteld dat bij koud stationairen het accu lampje begon te knipperen #-o
Dus aanslagschroeven van de armpjes wat aangedraait om stationair toerental meer richting 750 te krijgen. Maar nu pakt ie nèt niet lekker op bij weinig gas laagtoeren. Te rijk?
Staan ze goed synchroon en staat de ontsteking op tijd?
Daar zou ik eerst even naar kijken. Als ik kan helpen zeg je het naar uitgeest is voor mij om de hoek.
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

zo mar 27, 2016 17:39

uuh, denk ik/ hoop ik. En.. uuhhhh.. daar ben ik niet aan gekomen, dus de ontsteking staat.. zoals die stond..? Heb eerlijk gezegd geen idee.
Als je zou willen helpen graag! laat maar weten wanneer je tijd hebt, kan ook gewoon jouw kant opkomen, de auto rijdt :D

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma mar 28, 2016 18:28

Ik stuur je even een pb
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

vr apr 08, 2016 17:28

Vandaag loopt de 33 als een tierelier, vooral dankzij Veur ts! Want laten we eerlijk zijn, als ik zeg: we hebben de carbs gesynchroniseerd. Dan staat er eigenlijk: Veur heeft ze gesynchroniseerd en ik heb onwijs geïnteresseerd zitten toekijken.

Sowieso mijn ogen staan uitkijken in de sleutelruimte daar, want er staat ligt en hangt nogal wat moois!

Afbeelding

Zo'n stelletje zie je toch ook niet vaak meer.

Na de ontmoeting op het trefpunt naar de sleutelruimte gereden waar we(lees: de man die wel wist hoe dat moest) eerst de ontsteking eens op tijd hebben gezet, dat liep al een stuk lekkerder.

Hierna de carbs gesynchroniseerd, want gelukkig had elke zijde nog 1 werkende manometeraansluiting. Dat liep al een stuk rustiger. vervolgens stationair op een mooie 900 gezet en weer nagesynchd.

Dat klinkt als tekst korter dan de werkelijkheid, zijn we toch zomaar een paar uur mee bezig geweest.

Toen kwam de tijd om onze eigen weg weer te vervolgen. Ik om te kijken of de afstelling me beviel, hij omdat hij andere verplichtingen had.
Hij had me een korte overzichtelijke instructie gegeven over hoe het beste thuis te komen, ik ben niet zo sterk in instructies opvolgen dus had de navi ernaast aangezet, die al kort daarna een andere route aanwees dan aanbevolen.
Had ik nou maar gewoon geluisterd... Geen idee hoe de navi erbij kwam, maar blijkbaar was de snelste route volgens dat ding (google maps) door centrum de Rijp en Graft.. Afijn, je kunt daar letterlijk je kont niet keren dus doorrijden was de enige optie.
Uiteindelijk zei de navi, hier links en dan het kanaal over, ik links, geen brug? uhhh... navi?
Ah.. daar kwam een pontje aandobberen.. die van akersloot -_-; Naarmate die dichterbij kwam kon ik het bordje lezen. 'Auto+bestuurder 2,50.. portomeniks check, 60 cent en een paperclip.. oh en 5 Leva (Bulgaars).. hmmm..
Verder rijden maar. Hey verrek.. de vuilverbranding van Alkmaar in de verte, nou dan kan ik net zo goed doorrijden voorbij Alkmaar en dan een bakkie halen bij mijn ouders! Gezellig :mrgreen:

Oh joh.. Zit aan de ringkant richting Heerhugowaard, nou dan wip ik wel ff langs de garage.
Hey mannen, rare vraag. Mag ik de uitlaatgasmeter even lenen? "Oh, nieuwe carbs er eindelijk op?" Ja tuurlijk man, ga je gang! Trouwens.. spreken jij en je vader af dat jullie elkaar afwisselen ofzo? Die is net weg (mijn vader is de boekhouder daar, misschien een van de redenen dat ik kan komen aanwaaien en de apparatuur mag misbruiken :jumping: )
Afbeelding
Afbeelding
Dat was halverwege het schroeven, begon met 12,6% Co een een lambda van, jawel, 0,6 :jumping:

Lol! uhhh :roll:
Al schroevende voort ging het CO omlaag en.. het toerental omhoog? bij 5% ofzo gestopt met aanraken van de motor en mijn weg vervolgd richting ouders, met een mooi stationair toerental van 1500 rpm..

Afijn, kan niet zo heel veel kwaad, ga ik als ik thuis ben wel weer aan rommelen. Rijdende voort herstelde zich een en ander blijkbaar (blok zal wel hebben moeten bijkomen van 3 weken veeeeeeel te rijk roffelen) En het stationair is nu een mooie 1000- 1100.
Afbeelding

wat een verschil met een paar weken geleden.
Afbeelding

Toen mijn vriendin het meerijden maar wat vervelend vond omdat ze moest plassen van het geschud op stationair :roll:

Veur, onwijs bedankt voor je tijd. Je kennis en je aandacht!

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di aug 02, 2016 15:21

We zijn ondertussen een half jaar verder en de eerste uitdagingen dienen zich alweer aan ;)
Dat krijg je als je zelf gaat rommelen, dan gaan je dingen opvallen die je anders voor lief had genomen (tenminste, dat is mijn uitleg)

Na een blessure 2 weken de 33 niet aangeraakt. Nu is het bij starten onwijs beroerd lopen, korte tijd op 1 of 2 cilinders zo lijkt het, knallen van jewelste in de uitlaat (die op 638 plaatsen lek is en 11 augustus wordt vervangen maar nu natuurlijk de lucht en gasstromingen niet positief beïnvloed) een geur van benzine van onderen en inhouden bij gas geven, om uiteindelijk wel te gaan.

Afijn, kan zijn dat het ontstekingsmoment wat verlopen is, de afstelling kan naar te rijk gelopen zijn en mogelijk waren de voetmoeren van de carbs wat losgetrilt waardoor aanzuigen van valse lucht via die kant mogelijk was. Dus wat spullen geregeld en besteld (zit nog te wachten op vacuümmanometersetje)

Vandaag even het luchtinlaattraject eraf geschroefd om wat beter bij schroefjes en moertjes te kunnen om die aan te zetten. Eigenlijk zat er niets los maar ik ontdekte wel het volgende:

De acceleratiesproeiers doen niet alle 4 meer hetzelfde.
Op de rechterbank sproeien ze mooi langs de venturi's (Nr 1&2 op onderstaande afbeelding)
Daarbij eindigt de straal net niet op het hart van de vlinderklep maar ergens halverwege, ik kan me indenken dat wanneer de kleppen geopend staan dat ze langs de gaskleppen spuiten.
Afbeelding

Dan de linker bank, de voorste cilinder daarvan zit sowieso een klein verstoppingkje in de acceleratiesproeier (nr5 op de tekening) want deze spritzt alle kanten op behalve langs de 2e venturi. Deel eindigt direct tegen de wand en een deel gaat richting de 1e venturi.

Van de achterste cilinder spruugt het sproeiertje heel strak omlaag, het straaltje mist de 2e venturi op milimeters en komt ten opzichte van de vlinderklep op 1/8 e of 1/6 van de klep neer (dus ook bij minimaal gas openen een grote kans dat het straaltje benzine langs de klep valt i.p.v. erop.

Na dit verschrikkelijk lange verhaal mijn vragen:
Welke van deze sproeiertjes werkt zoals het hoort, dus waar hoort de brandstof ongeveer heen te spuiten?
Heeft het zin om te proberen de sproeiertjes schoon te maken of is de kortste klap een paar nieuwe onderdeeltjes bestellen?

Dan heb ik daarnaast nog een verhaaltje met een vraag:

Tijdens demontage ben ik tot de conclusie gekomen dat er wat afwijkende onderdelen in de Dello's zitten.
Venturi 2 bijvoorbeeld ziet er zo uit bij mij:
Afbeelding

Die op de onderdelentekening is maar op 1 manier precies zo te monteren als op de tekening, de uitsparingen in de ronde basis zijn daarvoor een aanwijzing.
Mijn venturi 2 heeft 2 platte voetjes en kan dus ondersteboven gemonteerd worden, aangezien ik geen fatsoenlijke foto heb waarop te zien is hoe die zat voor ik ging sleutelen heb ik dus een vraag.
Hoe om moet die?
Afbeelding
(op deze foto zit alles weer in elkaar na schoonmaken en rubbertjes wisselen enzo)
Op de foto's gaat de brandstoftoevoer van binnen naar buiten. Er loopt een buisje door tot middenin die binnenste pijp. Aan het eind van dit buisje is er een hapje uit gehaald waardoor die op 2 manieren te monteren is.
Als een soort overlopend bakje of als een soort stortkokertje, momenteel zitten de 'hapjes' naar beneden gericht gemonteerd.

Aangezien de aircoslang in de weg zit om op links te kunnen sleutelen aan de sproeiers moeten de carbs er helemaal vanaf, vandaar al deze vragen. Als ze er eenmaal af zijn kun je net zo goed ervoor zorgen dat alles weer in orde is.

*Reden van wijziging, letters toevoegen en juiste cijfers invullen*

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di aug 30, 2016 18:53

Zo, gaan we weer.
Afbeelding
Afbeelding

Er zat geen schrikbarende hoeveelheid troep in, maar wel iets.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb een-en-ander aan kanaaltjes doorgeblazen met perslucht en heb de vlotterbakjes schoongemaakt met van die vochtige vloerdoekjes van de AC-tion. Geweldig spul :mrgreen:
Alleen de koperen hulpstukjes binnenin de carbs zullen ook wel wat aandacht kunnen gebruiken, maar hoe moet ik die het beste schoonmaken?Kan het ertegen als ik het een uurtje in azijn leg? Of is een warm sopje het beste idee?

Dan nog de kwestie van de 1e venturi. Ze zitten er nu zo in:
Afbeelding
En zien er zo uit:
Afbeelding

Dus iets anders dan het onderdeel dat er volgens de exploded view tekening hoort te zitten van mijn vorige post.
Geeft niet, alles past. Maar ik heb een vraagje. Zitten ze zo goed om?

Als ik de venturi omdraai ziet het er zo uit:
Afbeelding

En stiekem lijkt dat me er normaler uitzien. Maar ik heb geen idee..

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di sep 06, 2016 18:16

Heb mijn eigen vraag kunnen beantwoorden. De venturi´s kunnen er maar op 1 manier in. Naja, 1 manier waarop er ook benzine door kan. Ondersteboven past gewoon niet.

Afbeelding

Geïmproviseerde werkplaats omdat het begon te spatten

Hieronder de ergste vervuiling die ik tegenkwam:
Afbeelding
Niet goed drooggemaakt bij vorige keer uit elkaar halen? wie weet, het is nu weer schoon.

En dan begint het grote afstellen...
Afbeelding

Denk dat er een en ander aan bougiekabels ook aan vervanging toe is, heb me toch een paar rotklappen gekregen :evil:
Maar de ontsteking staat nu op tijd, de boel is gesynchroniseerd en ze gaat weer als een duivel.
Na het rijden was stationair weer 1500 toeren geworden... ga ik alsnog weer -_-;

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

vr mar 10, 2017 11:34

Even een oud topic tot leven wekken.

In december en januari ben ik te lang doorgereden op mijn tank,(een aantal snipperdagen opgenomen dus heb letterlijk 2 maanden over een tank gedaan) resultaat: waarschijnlijk weer wat prut de carbs in getrokken dus de afstelling is weer om zeep. Er zit waarschijnlijk ook weer wat meuk in de acceleratiesproeiers dus ook dat gaat niet ideaal en voor de APK moest het CO wat naar beneden. Al met al reden om opnieuw te beginnen met synchroniseren en parrallel zetten.

Daarnaast zijn de brandstofleidingen rondom de benzinepomp eergisteren vervangen tijdens de APK (zelf eens gekeken maar zag er geen brood in om plat op mijn rug een benzineleiding dicht te drukken terwijl ik met mijn andere hand 2 leidingen eraf haalde, op maat knipte en weer monteerde)

De carbs gaan er eerdaags dus weer uit en heb bedacht deze nu gewoon naar de motorzaak verderop te brengen want die heeft een 80l ultrasoonbad staan.
Is het dan handig als ik de vlinderklepjes, as en lagertjes er ook uithaal of kan ik die dan gewoon laten zitten?

Later moet ik ook eens gaan verzinnen hoe de deurpanelen eraf moeten, heb namelijk een setje centrale vergrendelingsmotortjes en regelkastje gekregen en wil die toch wel gaan inbouwen.

En als klap op de vuurpijl heb ik het vriendelijke verzoek gekregen wat aan mijn koplampunits te doen omdat er water in bleef staan en het glas dof wordt. Kon allemaal nog net voor de APK zeg maar :roll:. Daar ben ik momenteel over in gesprek met een zeker forumlid met een voorraad van heb ik jou daar dus dat komt wel goed, tegelijkertijd ook een linkerachterlicht unit meenemen dus dat wordt afscheid nemen van mijn klavertje 3 dat uit het achterlicht groeit :jumping:

Het stuurt wel een stuk trefzekerder nu bij de APK de veerpootlagers vervangen zijn :mrgreen:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

vr mar 10, 2017 16:26

deurpanelen: Opletten, die moet je juist verwijderen met gevoel, als je daar aan gaat trekken dan trekt t zo krom.

Uit mn hoofd: eerst ronde dopje bovenop vergrendeling losdraaien. Dan kun je met een platte schroevendraaier, maar liever met een plastic tooltje het lijstje in de armsteun weg wippen. Ook de buitenkant van het handvat waar je m mee dichttrekt kan los geklikt worden. Achter beide kapjes zitten enkele schroeven, die moeten allemaal weg, even onthouden welke waar gaan zijn niet hetzelfde. Knop voor elek. ramen moet ook los, kan volgens mij er zo uitgedrukt worden met stekker en al, anders even stekker losmaken. En bij de spiegelverstelling zit een driehoekig kapje dat met 1 of 2 schroefjes vast zit en over t pookje getrokken kan worden.

Deurpaneel zelf moet je met een plastic demonteer tool of heel voorzichtig met een schroevendraaier achter langs de kieren van de deur af wippen, maar wel bij de clipjes! als je maar gaat trekken gaan de clipjes kapot, gaat het paneel ook niet meer goed terug. Ff wiebelen met het handvat en t is zo los! opzich niet veel werk, maar wel voorzichtig doen met die clipjes

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

vr mar 10, 2017 16:47

deurpanelen: Opletten, die moet je juist verwijderen met gevoel, als je daar aan gaat trekken dan trekt t zo krom.

Uit mn hoofd: eerst ronde dopje bovenop vergrendeling losdraaien. Dan kun je met een platte schroevendraaier, maar liever met een plastic tooltje het lijstje in de armsteun weg wippen. Ook de buitenkant van het handvat waar je m mee dichttrekt kan los geklikt worden. Achter beide kapjes zitten enkele schroeven, die moeten allemaal weg, even onthouden welke waar gaan zijn niet hetzelfde. Knop voor elek. ramen moet ook los, kan volgens mij er zo uitgedrukt worden met stekker en al, anders even stekker losmaken. En bij de spiegelverstelling zit een driehoekig kapje dat met 1 of 2 schroefjes vast zit en over t pookje getrokken kan worden.

Deurpaneel zelf moet je met een plastic demonteer tool of heel voorzichtig met een schroevendraaier achter langs de kieren van de deur af wippen, maar wel bij de clipjes! als je maar gaat trekken gaan de clipjes kapot, gaat het paneel ook niet meer goed terug. Ff wiebelen met het handvat en t is zo los! opzich niet veel werk, maar wel voorzichtig doen met die clipjes
Dank u, dank u! Die clipjes heb ik me al een keer vreselijk in vergist, maar dat was gelukkig maar een Honda.
Ben wel benieuwd wat er achter dat deurpaneel vandaan gaat komen, in het zicht ziet het er goed uit, maar binnenin is altijd maar even afwachten.
Is het handig om te proberen nieuwe stroomdraden te trekken vanaf de accu?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

vr mar 10, 2017 20:42

Ik heb tijd terug speakerdraden getrokken naar mijn voordeuren maar ik vond vooral de linkerdeur maar een heel gedoe. Rechts gaat makkelijk, deurrubber beetje wegtrekken en tapijt wat aan de kant en je kunt een draad trekken en zo achter het dashboard wegmoffelen. Links is lastiger, daar zit het zekeringskastje en wat isolatie in de weg. Met een trekveer of een ijzerdraadje is het wel te doen met een hoop gepriegel. Misschien makkelijk om even de 4 boutjes van de stoel los te halen zodat je wat meer ruimte voor jezelf hebt

Terug naar “Algemene Technische vragen”