dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Rommelen aan van alles op een 33.

di feb 02, 2016 00:46

Sinds dik anderhalf jaar ben ik in het bezit van een 33 1.3V.
Eigenlijk vond ik haar al een tijdje nèt niet lekker stationair lopen. pop pop pop pokketepop pop etc. Knallen in de uitlaat bij het van het gas gaan was nog wel enigszins te verklaren want ja.. oudere techniek enzo;) maar de auto stinkt rondom naar benzine.

Was van plan de carbs te laten synchroniseren bij de lokale motorshop maar heb dat uitgesteld omdat ik eerst wilde weten hoe het blok zich gedroeg nadat riemen/pomp/ olie/ bakolie/ carterventilatie en vacuümslangen waren vervangen.
Nu is dat allemaal gebeurd en dacht ik goh, zoek een oldtimer garage op en vraag of die de handel even wil afstellen.
Die wist me te vertellen dat 3 van de 4 carbs valse lucht trekken langs de aslagers en te zien aan de afstelling dit al een tijdje speelde.
Nu ben ik dus op zoek naar een bedrijfje of persoon die die dingen wil/kan reviseren. Dit omdat ik er het gereedschap, de kennis, de ruimte(waar het niet voortdurend windkracht 6 waait) en eigenlijk stiekem ook het geduld niet voor heb.
Nieuwe zijn blijkbaar tussen 3 en 500 eu per kant en dan moet ik nog maar de juiste zien te bestellen.
Voor zover ik weet is alles aan de auto op de wielen en radio na origineel.
Laatst gewijzigd door dojrn op wo mar 08, 2017 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di feb 02, 2016 09:01

welke regio zoek je ??.

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di feb 02, 2016 09:01

welke regio zoek je ??

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di feb 02, 2016 19:48

Niet om het een of ander, maar als het inderdaad zit in lekkage langs de gasklepas, dan heb je een aardige revisie te pakken. Het betekent dan dat je de as eruit moet halen en dus de vlinderkleppen moet demonteren die bevestigd zijn met geborgde schroeven. Dan kan het daarna blijken dat het carburateurhuis versleten is op het draaipunt en zie dat aluminium maar te herstellen. Daarna moet je dus de vlinderkleppen weer terugzetten met nieuwe borgschroeven.

Uit ervaring weet ik dat dit echt speciallistenwerk is en dat is niet goedkoop. Ik denk dat de hier op het form aanwezige "zaagmans" je kan helpen aan een goed advies (of nieuwe carbs). Zoek anders een goed revisieadres die in Weber of Dell'Orto doet.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

wo feb 03, 2016 14:48

Ik vermoed dat er bv bij van Lingen in Utrecht nog wel wat goede setjes liggen.
Kun je altijd proberen, je kunt daar een 33/sud blok voor 200-400 euro krijgen, een goede set carbs zal daar ook niet de hele wereld kosten.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

do feb 04, 2016 11:24

Lastige... omdat je niet precies weet hoe de slijtage vastgesteld is... en het onbekend is om welke carbs het gaat...

Valse lucht langs de gaskleplager? Of op de pakkingen?

Als het wel de gaskleplagers zijn... dan zie de opmerkingen van Rob75.

Afstellen gaat niks veranderen aan de benzinelucht... dat heeft een andere oorzaak etc.

Andere oude carbs hebben als nadeel dat je iets koopt dat oud is (er zitten bv in Dellorto's onderdelen die verouderen) en ook geen idee hebt welke staat ze precies zijn.

Ik denk: eerst preciezer vaststellen wat nou exact het probleem / de oorzaak is.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

vr feb 05, 2016 17:39

Excuses voor de late reactie, beetje druk de laatste tijd.
Valse lucht trekken is de conclusie die de man waar ik was gaf nadat hij remmenreinger op de uiteinden van de carbs spoot waar de as gelagerd is. ging de auto spontaan sneller van stationairen.

Regio, tja het liefst noord-holland maar van lingen zijn we in december nog geweest om de 156 op te laten voeren dus dat is ook een optie. Een stevige rit maken om het te laten fixen is niet zo heel erg en zolang de kosten minder zijn dan wat ik op het internet her-en-der opgescharreld heb (+/- 400 eu voor een carb-duo en dan een duo per kant van de motor, dus 800 eu) blijft het nog een beetje leuk. Het gaat erom dat ie nèt wat lekkerder gaat lopen. Vooralsnog start dat beestje altijd en gaat ze zo hard als de 1300 cc's toe laten.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

wo feb 10, 2016 10:22

Valse lucht trekken is de conclusie die de man waar ik was gaf nadat hij remmenreinger op de uiteinden van de carbs spoot waar de as gelagerd is. ging de auto spontaan sneller van stationairen.
Tot zo ver akkoord en niet uitzonderlijk gezien de leeftijd... maar de voorgenoemde pakkingen zitten slechts milimeters verwijderd van de gasklepaslagers...
Die pakkingen kosten bijna niks en zijn relatief simpel zelf te vervangen (carb er af, oude pakking eraf, nieuwe pakking erop, carb erop).
Die pakkingen laten eerder het leven dan de lagers... dus ik zou dat eerst eens proberen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

za feb 13, 2016 19:02

Heb nu een afspraak staan om overmorgen een setje 2-e handsjes over te nemen. Die ga ik dan proberen aan te vallen met een revisiekitje. Setje Dell'orto's.
Daar ga ik even rustig voor zitten aan de keukentafel, youtube how-to erbij. Het is allemaal nieuw voor me (nooit brommer gereden/ gesleuteld)
Als ik die 2 dell'ortos dan een beetje voor elkaar heb ga ik wel een poging doen ze uit te wisselen. Tot die tijd gebruik ik die auto gewoon dagelijks.

Misschien tegen die tijd de grote jongens brommer weer tot leven wekken als het wat langer gaat duren;)

In ieder geval bedankt voor het advies en het meedenken! mocht ik er niet uitkomen post ik vanzelf nog wel weer eens!

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma feb 15, 2016 23:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

So it begins!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di feb 16, 2016 15:04

Heb nu een afspraak staan om overmorgen een setje 2-e handsjes over te nemen. Die ga ik dan proberen aan te vallen met een revisiekitje. Setje Dell'orto's.
Daar ga ik even rustig voor zitten aan de keukentafel, youtube how-to erbij. Het is allemaal nieuw voor me (nooit brommer gereden/ gesleuteld)
Als ik die 2 dell'ortos dan een beetje voor elkaar heb ga ik wel een poging doen ze uit te wisselen. Tot die tijd gebruik ik die auto gewoon dagelijks.

Misschien tegen die tijd de grote jongens brommer weer tot leven wekken als het wat langer gaat duren;)

In ieder geval bedankt voor het advies en het meedenken! mocht ik er niet uitkomen post ik vanzelf nog wel weer eens!
En dat is wel een correct setje voor jouw cilinderinhoud?
Met sproeiers wisselen ben je er niet altijd als ie niet geboord is voor jouw motor.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di feb 16, 2016 15:09

Heeeee.... :idea:

Huisnummer 20 toevallig? :mrgreen:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

wo feb 17, 2016 12:26

Heeeee.... :idea:

Huisnummer 20 toevallig? :mrgreen:
Jazeker! ben ik aan het overleggen met een buurman? :O We krijgen hier altijd post voor die andere nummer 20 die aan de andere kant van de kruising zit. Geweldig ontworpen!

Wij zijn die nr 20 naast die koektrommel aan het slootje.

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

wo feb 17, 2016 12:50

Afbeelding

Is dit toevallig een bekende van je?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

do feb 18, 2016 10:22

Afbeelding

Is dit toevallig een bekende van je?
Stom toeval... :mrgreen:

En nee, ik ben niet de buurman... maar ik weet wel dat er gisteren een revisiesetje voor 2 x DRLA afgeleverd is op nummer 20... :mrgreen:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”