dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

za mar 19, 2016 02:03

Absoluut niet in de buurt van Paramaribo;) Woon in Uitgeest. wat volgens mij niet zo heel ver bij Assendelft vandaan is :)
In ieder geval onwijs bedankt voor het aanbod!

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

za mar 19, 2016 14:05

Uitgeest is in de buurt komt goed dus
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

za mar 19, 2016 14:39

Hartstikke bedankt voor het aanbod, nogmaals :)

Heb er nog 2 voetpakkingen(brillen) bij besteld, omdat ik die oogjes die erop zitten nergens vinden kan. Als dat binnen is schroef ik het hele zwikje er weer af, draai ik in het voorbijgaan even die venturi om (kan me wel voor mijn kop slaan dat ik dat niet gezien heb. check-check-dubbelcheck is dus niet genoeg bij 4 venturi's -_-; )
Gaat het hele zaakje er weer op, maar dan zoals het de bedoeling is en kan ik eens gaan denken aan afstellen. Valse lucht probleem is dan hopelijk wel einde verhaal.

ff uit nieuwsgierigheid, of eigenlijk is het een grof gemis aan kennis.. De stelschroeven helemaal ingedraait, is dat maximaal brandstof bij stationair of minimaal? De webers hadden ze alle 4 helemaal ingedraaid, wat als bijkomstigheid had dat de acceleratiesproeiers brandstof tegen de punt van deze stelschroef aan spoten.

Had met de webers ook het gevoel dat wanneer ik vol op het orgel ging de auto wat in hield en dat als ik wat gas terugnam de auto juist harder vooruit wilde.
Eenmaal losgehaald bleken de vlinderkleppen verder te kunnen dan 90 graden. een graad of 110. Wat er dus eigenlijk voor zorgt dat de kleppen weer sluiten.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

za mar 19, 2016 17:48

OEn dan nog een waarschijnlijk stomme vraag. maar wat valt er nou precies onder synchroniseren? zo'n blok heeft toch 2 gaskleppen op 1 as. wat is daar aan te synchroniseren?
Ok links en recht gelijk laten oppaken kan ik nog inkomen, dat gaat dan denk ik met behulp van de stelschroeven die bepalen wanneer de hendel de spindel van de vlinderkleppen meeneemt.
Ja, dat is idd het belangrijkste, maar mocht er onverhoopt toch een verschil in vacuüm zijn binnen één carb, dan kan je dat verbeteren/ opheffen, door de gasklep as te torderen.... zal niet een één keer lukken, maar oefening baart kunst.

Als je de carb's er weer af hebt, check dan even of de gaskleppen niet beschadigd zijn (door de vorige montage zonder bakelieten voetplaten) en los wel lekker bewegen en terug veren en zo.

Dat laatste wat je aanhaalt is idd. ook nog van belang voor goed functioneren bij plank gas. Daar zit zo'n mooi stelschroefje voor onder je gaspedaal. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

zo mar 20, 2016 00:07

Ik leer elke dag weer wat nieuws :)

Laten we hopen dat alles er onbeschadigd vanaf komt, maar heb goede hoop.

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma mar 21, 2016 15:12

Nieuwe (extra) voetpakkingen zijn onderweg. Zolang die er niet zijn laat ik de auto even met rust, zoals het nu zit is in ieder geval alles lekvrij en staat de tank niet in open verbinding met de buitenlucht.
Raak morgen wel met de motor te werk gok ik :roll:

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma mar 21, 2016 17:40

Niet om Allessandro's kennis en vaardigheden in twijfel te trekken, maar het synchroniseren van de carburateur per huis gebeurt met de luchtomloopschroeven. Deze zitten naast de mengselschroeven die je al hebt gevonden (die in de aluminium buisjes). Zo te zien zijn deze bij jouw carburateurs nog verzegeld.
Het verdraaien van de as is een laatste redmiddel als het heel erg verkeerd staat allemaal.

Niet om reclame te maken, maar voor mijn motorfiets gebruik ik een Morgan Carbtune vaccuummeter (4-kolommen) om de carburateurs synchroon te zetten. Werkt erg prettig en is zeker in het het begin (maar daarna ook) onmisbaar om je carburateurs goed af te stellen.

Ik vind het trouwens wel dapper dat je dit doet. Het is geen makkelijke klus en is nauwkeurig werk.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma mar 21, 2016 17:49

Vaak (33 carburateur specifiek weet ik niet) zit er nog een balansschroef op om de 2 gaskleppen van 1 carburateur te kunnen synchronizeren. Dit werkt in dat geval niet door de stand van de vlinderkleppen tov elkaar te veranderen maar het is eigenlijk een hele kleine bypass voor lucht. Normaal gesproken draai je ze beide helemaal dicht en draai je er 1tje uit tot ze synchroon staat tov elkaar. Daarna pas de carburateurs tov elkaar synchronizeren. Sommige carburateurs hebben deze schroeven ook niet of zijn ze afgedopt met een blindplugje oid.

Als mengselschroeven helemaal dicht gedraait zitten is het (stationair) mengsel het armst, als je ze open draait wordt het mengels rijker.

Edit: soort van dubbelpost zie ik nu.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma mar 21, 2016 22:19

Niet om Allessandro's kennis en vaardigheden in twijfel te trekken, maar het synchroniseren van de carburateur per huis gebeurt met de luchtomloopschroeven. Deze zitten naast de mengselschroeven die je al hebt gevonden (die in de aluminium buisjes). Zo te zien zijn deze bij jouw carburateurs nog verzegeld.
Het verdraaien van de as is een laatste redmiddel als het heel erg verkeerd staat allemaal.
Ik weet uiteraard wel, dat dat ij de meeste carburateurs kan, maar mijn ervaring is dat ie dan op de vacuüm meters een mooi beeld geeft, maar niet mooier loopt.... je creëert toch een lucht werveling o.i.d., denk ik dan... als je de gaskleppen zelf mooi gelijk krijgt (door de as te torderen) loopt de motor toch netter/ rustiger stationair is mijn ervaring. Niet de makkelijkste weg, maar geeft mij persoonlijk wel het meeste voldoening. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

ma mar 21, 2016 23:26

Ik vind het trouwens wel dapper dat je dit doet. Het is geen makkelijke klus en is nauwkeurig werk.

Succes,
Rob
Ahem, eh.. aankloten zonder enige vorm van kennis of kunde heet dat :P
Eerder naïef dan dapper haha.

Is tot nu toe wel een leuke ervaring, dat wel:)

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di mar 22, 2016 10:43


Niet om reclame te maken, maar voor mijn motorfiets gebruik ik een Morgan Carbtune vaccuummeter (4-kolommen) om de carburateurs synchroon te zetten. Werkt erg prettig en is zeker in het het begin (maar daarna ook) onmisbaar om je carburateurs goed af te stellen.

Rob
Die gebruik ik ook werkt inderdaad erg prettig
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di mar 22, 2016 11:27

Dat ziet er inderdaad mooi uit, heb dat ding ook al een paar keer voorbij zien komen. Kan ik helaas niets meer mee :( binnenwerk manometer aansluiten (1 of 2) losgekomen van de rest. Dells hebben om de een of andere reden blinde manometeraansluitingen meegekregen.

Sergio156
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr jun 20, 2008 20:14
Locatie: amsterdam

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di mar 22, 2016 13:14

Dat ziet er inderdaad mooi uit, heb dat ding ook al een paar keer voorbij zien komen. Kan ik helaas niets meer mee :( binnenwerk manometer aansluiten (1 of 2) losgekomen van de rest. Dells hebben om de een of andere reden blinde manometeraansluitingen meegekregen.
volgens mij snap je het niet helemaal :D
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

di mar 22, 2016 22:22

Dat zit er dik in, maar leg uit;)

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Alfa 33 carburateurs reviseren.

do mar 24, 2016 19:11

Ze doet het! alles zit weer op zijn plaats en de motor draait :D stationair toerental geprobeerd af te stellen met de platliggende stelschroeven aan de armpjes. Ze zo afstellen dat ze stationair een beetje gelijk loopt op links en recht was even knoeien. Net als met dat andere stelschroefje ervoor zorgen dat als 1 set kleppen bewoog, dat die andere set ook ging. was even pielen maar dankzij totaalgebrek een kennis en kunde toch gelukt! :jumping:
Afbeelding
hier kijk je er tegenaan, die bepaald tot hoever de klep terugveert

Het probleem van de 3000rpm staionair was dit:
Afbeelding
De kras op dat boutje komt van de acceleratiepomparm (goeie voor scrabble)

maar nu.. duurt het veel te lang voor de toeren teruglopen na gasgeven, tijdens het proefritje was het een soort cruise control, maar das toch niet de bedoeling.
Vreemde was.. met het inparkeren was dit weer verdwenen, heb de motor alle tijd gegeven warm te draaien voor ik weg reed trouwens.

Terug naar “Algemene Technische vragen”