pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

ma nov 14, 2005 18:31

de vraag is moet je de originele gtv6 draadboom handhaven en wel de 75 computer aansluiten(weet nog niet eens of dit wel past)of moet je de hele draadboom gebruiken uit de 75??
zelf vermoed ik dat je gewoon de motor erin zet het thermostaathuis en computer overzet en klaar...maar is dit wel zo?

wie kan me verder helpen...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

ma nov 14, 2005 19:32

Volgens mij kan een 'oude' 3.0 V6 met L-jetronic 1 op 1 overgezet worden, maar een nieuwere (Motronic), dat weet ik niet.

Ben overigens ook benieuwd; mijn huidige 75 3.0 is een L-Jet, en het is misschien een wijs plan om als ik de 3.5 af heb en over ga bouwen, meteen naar Motronic te upgraden ivm de betere 'tune-a-bility'. Het theoretische verschil tussen die 2 weet ik wel, maar hoe ziet het er in de (weerbarstige) 75-praktijk uit :?: Wat is het verschil in pin-bezetting tussen de ECU-stekkers; welke extra signalen moet de Motronic hebben om te functioneren tov de L-Jetronic?

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 08:48

Je hebt de complete kabelboom van een QV nodig, anders gaat het niet lukken, ja, of met heel veel inspanning.
Motronic pakt ODB signaal op en regelt daarmee o.a. de vervroeging, dus ODB sensor zit er ook op. De jetronic heeft nog een mechanische vervroeging (dus feitelijk beperkt instelbaar). En er zit eventueel de mogelijkheid op om met lambdasonde te werken.
En je kunt de kenvelden goed bewerken bij de Motronic.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 10:10

Ja, ik was al bang voor dat OBD gebeuren eigenlijk :(
En het vervangen van de complete kabelboom van een 75 vind ik ook al geen pretje, maar wellicht is het dan toch onontkoombaar (als ik al een goeie boom vind)...

Edit: of kan ik met de L-Jet toch wel wat aanvangen?

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 15:48

Kai weet daar alles van, zie ook alfagtv6.com en dan forum en dan megasquirt...maar das ook een behoorlijke klus en ook zijn er kosten mee gemoeid....

Maar als je een betaalbare kabelboom en een nog goede computer weet te vinden...dan...en ik begrijp dat alfa nord een QV blok heeft liggen (dus ik neem zo maar 1s aan dat de kabelboom er dan ook nog is).

Heb mijn America ook omgebouwd naar QV, inclusief blok. Nu de bak nog, die is nog America. Oja, Luchthoeveelheidsmeter is ook anders!
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 15:50

Het loop trouwens ook allemaal prima met de jetronic van de GTV, alleen loop je kans dat ie bovenin te arm wordt (schijnt een bekend probleem (?) te zijn met Jetronics? Met een America blok schijnt dat weer minder te zijn. Maar goed, heb ik ook alleen maar van veel lezen op diverse fora.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 16:04

Ik dacht er zelf aan om eventueel met VEMS motormanagment te gaan spelen, tzt (http://www.vems-group.org, da's sequentieel =P~ Je kunt er ook meerdere maps in zetten (bv een consrvatieve lambda = 1 map 'voor elke dag' en een lambda = 0,85 om flink te vegen.

Wbt MegaSquirt en VEMS en zo, da's erg interessant, en theoretisch komt het allemaal wel goed, maar met het in de praktijk aan elkaar solderen... :? Want zoals gezegd laat ik liefst de America-kabelboom liggen. Kun je een MegaSquirt met een adapter bv. op je Bosch-stekker knopen, en dan eventueel wat kabels bij trekken voor additionele signalen :?:

Maar eerst het hele zaakje eens in elkaar knopen met L-jet, denk ik, aanpassen kan altijd nog. Is zo ook al duur zat :oops:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 16:16

Voor VEMS is de support veel minder, het zijn twee kampen met de bijbehorende spanningen. Ik zou gewoon voor de MS-II gaan, kan je ook ontsteking aansturen.

Download eens MegaTunix, dan zie je wat de mogelijkheden zijn met MS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 16:58

MS is ook goeiekoper, ook een argument natuurlijk. Ik moet er nog eens serieus induiken, maar alle info/tips is/zijn welkom natuurlijk. Ik zal dat MegaTunix eens opsnorren en kijken of we daar wijzer van worden. Thanks so far! (Enne.. sorry, dat ik je topic een beetje zit te verzieken... :oops: )
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

di nov 15, 2005 21:23

Ja, ik was al bang voor dat OBD gebeuren eigenlijk :(
En het vervangen van de complete kabelboom van een 75 vind ik ook al geen pretje, maar wellicht is het dan toch onontkoombaar (als ik al een goeie boom vind)...

Edit: of kan ik met de L-Jet toch wel wat aanvangen?

Yuri
Alfa Nord sloopt volgende week een QV. Ik heb het blok gekocht maar de kabelboom comp luchtinlaat e.d. heeft ie volgens mij nog niet verkocht.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

za nov 26, 2005 19:59

let op mijn 3.0 v6 is met een L-JETRONIC uitgevoerd!! bj is 87!!
ook ik heb de computer en de draadboom maar volgens mij moet ik de gtv6 draadboom blijven gebruiken...(wel 75 computer)
heb geen obp sensoren oid...
maarre weet het niet zeker dat het zondermeer past met de gtv6 draadboom....

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

za nov 26, 2005 20:03

let op mijn 3.0 v6 is met een L-JETRONIC uitgevoerd!! bj is 87!!
ook ik heb de computer en de draadboom maar volgens mij moet ik de gtv6 draadboom blijven gebruiken...(wel 75 computer)
heb geen obp sensoren oid...
maarre weet het niet zeker dat het zondermeer past met de gtv6 draadboom....
ja dat past. L-jetronic is gewoon overzetten blok + computer... verder niks..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

za nov 26, 2005 20:09

klaverblaadje lezen DR. Molleti heeft er een heel stuk overgeschreven
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

za nov 26, 2005 20:32

klaverblaadje lezen DR. Molleti heeft er een heel stuk overgeschreven
dat gaat over over/ombouw 164 V6 naar 75/gtv6.......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

za nov 26, 2005 20:45

Toen was ik nog geen lid, kan iemand dat KB-artikel eens scannen en posten of zo? Vind dat ook wel interessant, een 24v overzetten, ooit 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”