elmano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 51
Lid geworden op: za okt 26, 2013 12:10

Welke schokbrekers voor een GT 3.2? Update: revisiebak?

za dec 19, 2015 22:11

Mijn GT 3.2 uit 2004 met 195.000km staat bij de specialist voor een grote ingreep. De koppeling moet vervangen worden en de versnellingsbak gereviseerd. Drie jaar en 95.000km geleden is dat ook al eens gebeurd. De synchromesh van de 3e en 5e versnelling zijn niet helemaal fris meer. Helaas is er destijds geen sperdiff gemonteerd. Verschillende partijen adviseren mij dit ook gelijk te doen, dus komt er waarschijnlijk een Q2 diff in. En blik onder de auto bracht verder aan het licht dat een flexdeel van de uitlaat lek is en de beide schokbrekers achter verroest zijn. Andrijfashoezen ook niet heel goed meer. Verder komt er een nieuwe thermostaat in en wordt er een onderhoudsbeurt gegeven met nieuwe bougies, olie en filters etc. Het wordt dus een flinke operatie. Omdat ik op LPG rijd en van plan ben de auto nog een tijd te houden, wil ik gelijk alles maar goed doen. Nu vraag ik me af wat verstandig is qua schokbrekers en eventuele andere upgrades en preventieve werkzaamheden.

Eerst maar de schokbrekers. Ik vind de auto al goed in balans qua comfort en dynamiek. Ik wil hem niet echt lager of stugger hebben, maar als ik voor niet teveel meerprijs het rijgedrag nog strakker kan maken dan vind ik dat wel interessant. Verder wil ik de kosten graag enigszins in de hand houden en alleen upgrades monteren die minstens net zo lang meegaan als het origineel. Ik zit te denken aan een setje Bilstein B6. Is dit een goede keus?

- wat is het verschil tussen de standaard V6 schokbrekers en de Bilstein? Zowel qua rijgedrag als prijs en levensduur?
- is het verstandig om gelijk ook de veren te vervangen? Zo ja, door welke? Moeten deze stugger zijn ivm de gastank achterin?
- het is neem ik aan geen probleem om de voorste schokbrekers gewoon te laten zitten en dus achter iets anders te monteren dan voor?

Welke werkzaamheden zijn verstandig om gelijk uit te laten voeren? Bij een V6 kom je overal moeilijk bij en ben je vaak uren bezig om iets te kunnen vervangen. Ik dacht bijv. aan de dynamo, die is ook nog origineel. Is dat iets om preventief te moeten vervangen of is dat onzin? Heeft iemand nog suggesties waar ik aan moet denken?
Laatst gewijzigd door elmano op ma jan 04, 2016 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? En andere werkzaamhe

zo dec 20, 2015 12:41

Als je schokbrekers oud zijn, dan gaan nieuwe sowieso al een verschil maken, het is dan niet perse nodig om suggere te monteren. Zeker niet als je eigenlijk niks aan het weggedrag wilt veranderen.

Hoogstens dat je het gewicht van de lpg tank wilt compenseren, maar dat kan je beter doen met iets zwaardere (of hulp)vering achter.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? En andere werkzaamhe

zo dec 20, 2015 18:41

Ik heb een Bilstein B14 schroefset onder mijn 3.2 GT gemonteerd en dat rijdt geweldig. Weggedrag een stuk speelser (het wordt er geen verlaagde Alfasud van, dat niet). De vering staat in de hoogste stand en dat is 2 cm lager dan standaard. De set is echt wel stug maar oneffenheden worden perfect verwerkt, je hoopt soms op een slechte weg om te voelen hoe goed de vering er mee om gaat. Kost iets van 700 Euro bij alfisti.net en dat is echt veel waar voor het geld.
En ook ik had de koppeling stuk, de beugeltjes van het treklager was er een van afgebroken. Een hoop werk om te vervangen en gelijk een Quaife diff gemonteerd, is net iets goedkoper dan een Q2 en iets mooier afgewerkt en wellicht iets sportiever afgesteld (aanname) omdat de Q2 eigenlijk alleen op de diesels zat. De reden van montage was eigenlijk dat het originele diff erom bekend staat wel eens te kunnen ploffen in de V6, de rest van de bak meenemend. De Quaife merk je duidelijk, bij een sportievere rijstijl. Je kan onbeschoft veel gas geven bij optrekken in de bocht en meer grip in de wat krappere bochten. Het blijft een voorwielaandrijver met veel gewicht in de neus dus een sportwagen zal het nooit worden maar Bilstein & Quaife maken het net iets minder een 50+ auto 8)
Ik heb alleen verkeerde olie gebruikt voor de bak, die wat ik altijd gebruikte voor de boxers maar de GT schakeld er merkbaar stugger mee en af een toe een kraakje als ie nog koud is, en ook een jankend geluid in 2 bij wat forser optrekken. Ik hoop toch dat het aan de olie ligt en zal deze binnenkort vervangen door de officieel voorgeschreven olie.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? En andere werkzaamhe

zo dec 20, 2015 19:47

Ik heb onder de GT bilstein B8 met eibach veren en eibach stabis. Ook een q2 zit er in. GT is wel geen zo'n mooie V6, maar bijt wel lekker zijn weg in het asfalt. Ik ben er zeer blij mee, maar op mindere wegen mis je toch wat comfort.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? En andere werkzaamhe

ma dec 21, 2015 13:40

Op mijn 156 heb ik B6 gehad en was daar erg tevreden mee. Ik heb ze nu ook onder de 159 en dat bevalt me ook goed. Comfort heb ik op beide nooit gemist, maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn. B8 is niet meer dan een ingekorte B6, speciaal voor verlaagde auto's. Ik kan me voorstellen dat het comfort met stugge verlagingsveren en B8's wel achteruit gaat.

Maar alleen achter B6 monteren lijkt mij minder zinvol. Vooral bij de 156 (maar ook wel bij de 159) was het juist het doorslaan van de voorkant dat je met de B6 een stuk vermindert.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

elmano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 51
Lid geworden op: za okt 26, 2013 12:10

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? Update: revisiebak?

ma jan 04, 2016 23:48

De keuze voor schokbrekers is nu op de B6 gevallen. Kosten uiteindelijk hetzelfde als de originele.

Het probleem met de versnellingsbak is echter nog niet opgelost. Volgens het revisiebedrijf zijn losse synchromeshen niet te krijgen, alleen de hele as (o.i.d.) en kost dit alleen al 1000€ voor het onderdeel, waar €800 was begroot voor de bakrevisie. De garage stelt nu voor een donorbak a €300,- te gebruiken, waarvan het differentieel kapot is gegaan. Dus hiervan de synchromeshen laten overzetten. Ik vrees alleen dat er geen enkele garantie is dat deze bak wel lang heel gaat blijven, niet voor niets moet bij mij na 195k km al voor de tweede keer de bak eronder uit. Dus voordat ik €4500,- uitgeef aan de auto en straks weer aan de beurt ben... heeft iemand nog advies?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? Update: revisiebak?

di jan 05, 2016 09:00

kan kloppen omdat er wat modificaties op de synchromesh ringen zijn geweest (geen idee of nieuw en oud uitwisselbaar zijn)

weet niet of deze van een 2,5 ltr wel los te krijgen is, maar deze moet uitwisselbaar zijn (of dat dan het nieuwe of oude type is, is mij ook niet bekend)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1290
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? Update: revisiebak?

di jan 05, 2016 11:18

Van Lingen Alfa Parts in Houten heeft nog een zo goed als nieuwe GT 3.2-bak liggen voor € 975... En daar kun je je eigen bak ongetwijfeld ook nog eens inruilen :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? Update: revisiebak?

di jan 05, 2016 15:21

Ik heb goede ervaringen met Monroe Reflex op mijn 156, stuurt superstrak! Als je helemaal niet op comfort wilt inleveren,
kun je ook de standaard Monroe nemen. Nieuwe Alfadempers zijn veel te slap en slaan al gauw door.
De bak moet een volsynthetische olie in, kijk hiervoor op de Kroonolie-site.
Je kunt er ook nog Xado bijmengen, dit is een revitalisant die de bak stiller maakt en slijtage zal repareren.
De metaal-keramische laag is 10x harder dan staal en de bak zal veel langer meegaan.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: Welke schokbrekers voor een GT 3.2? Update: revisiebak?

wo jan 06, 2016 17:21

Een donorbak met een kapot diff voor 300 :shock: , voor een paar tientjes meer heb je een goede bak met weinig km.....

Terug naar “Algemene Technische vragen”