Pagina 1 van 1

Alfa 33 1.4 koppen plaatsen op een 1.7 8v

Geplaatst: do nov 05, 2015 13:36
door Alfa33_1.7
Beste mede Alfisten

geg:
- 1.4 8v hydrolische stoters van '93
- 1.7 8v hydrolische stoters van '92

Zijn de koppen gelijk van deze motoren, of zit er verschil in klepdiameters, en eventueel andere zaken?

Ih heb namelijk het plan 1.4 koppen te plaatsen op een 1.7 (de 1.4 ligt namelijk toch al open tot die hoogte en ik heb een 1.7 8v overmaat blokkie liggen). En hiermee mijn 33 weer "snel" op de weg kan hebben.

Re: Alfa 33 1.4 koppen plaatsen op een 1.7 8v

Geplaatst: vr nov 06, 2015 22:06
door Lon
kleppen zijn andere maat en de diameter van de cylinders is anders, gaat niet zonder meer passen en werken vrees ik.

Re: Alfa 33 1.4 koppen plaatsen op een 1.7 8v

Geplaatst: za nov 07, 2015 00:04
door Alfa33_1.7
Ik heb het zelf ook even onderzocht, en ontdekt dat de klep diameters juist overeenkomen.

Inlaat 39,8 of 39,9 mm
uitlaat 33,1 of 33 mm

Dat de diameter van de cylinders anders is lijkt me ook niet erg, met gebruik van passende koppakking.

Eventuele bevestiging of afraden is welkom.

Re: Alfa 33 1.4 koppen plaatsen op een 1.7 8v

Geplaatst: za nov 07, 2015 09:50
door Ab
Heb destijds ook 2 cilinderkoppen naast elkaar gehad die van een 1.4 en een 1.7 ik kon geen verschillen ontdekken
volgens mij zijn ze exact het zelfde

Re: Alfa 33 1.4 koppen plaatsen op een 1.7 8v

Geplaatst: zo nov 08, 2015 23:22
door Alfa33_1.7
Een verschil is dat op de 1.7 koppen staat dat het een 1.7 betreft. De 1.4 heeft dat niet. Verder lijkt mij er inderdaad geen verschil te zijn.

Re: Alfa 33 1.4 koppen plaatsen op een 1.7 8v

Geplaatst: wo nov 18, 2015 18:44
door Alfa33_1.7
Dat het werkt is met gister bewezen, de motor doet het naar redelijke tevredenheid.

Probleem dat er nog inzit is dat de motor soms stationair iets omhoog wil gaan in toeren 1050 toeren en vervolgens weer 850 blijft draaien. Daarbij slaat de motor sneller af als bij mijn oude motortje, met het oude motortje kon ik gewoon vrij makkelijk stationair koppelen en wegrijden, nu vraagtie toch beetje gaspedaal.

gegevens:
- "nieuwe" overmaat motor 87,4 zuigers.
- opgepoetste koppen van een 1.4 (kleppen en klepzittingen met fijn schuurpapier opgepoetst en alles uit elkaar gehad en schoongemaakt).

Motor bij eerste start liep stationair 1150 toeren en is langzaam tot het normale toerental gekomen, na enige bedrijfstijd en opnieuw de motor aangeslagen te hebben gehad.

Kan het zijn dat alles ook gewoon nog even wat moet inlopen (inslijten) na al dat opgepoets van mij (en het overmaat blok)?

En daarbij weet iemand misschien op te noemen wat er allemaal van belang is voor het stationair toerental?
- je hebt aanslag op de gasklep ( deze zet ik zover dat deze geen invloed heeft)
- je hebt een stationair regelschuif (niet zo'n als bij een 16v, maar eentje die onder de luchtinlaat is weggestopt)

Verder niet veel meer, volgens mij.