Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

33 koppeling probleem

zo okt 11, 2015 18:02

Hallo,

Heb sinds kort een probleem met de koppeling van mijn 33 16V type 3. De volgende zaken vallen op:
- Ik moet de koppeling nu zeer diep intrappen, anders komt hij niet geheel vrij
- hulpkoppelingscylinder komt goed naar buiten (zichtbaar), maar zit wel scheef tov de gaffel (is flink geroest, niet nat)
- Hoofdkoppelingscylinder is al eens vervangen, lijkt mij ok.
- alleen met koppeling in, schurend/piepend geluid , koppeling omhoog niet
- koppeling opkomen laat carrosserie rammelen bij rijden (of moetheel voorzichtg zjn), dus geen zuiver koppelen meer.
- geen slip van de koppeling.

Ik vermoed dus dat de drukgroep/druklager combi de beste tijd gehad heeft. Met koppeling omhoog geen geluid, kan verder goed rijden indein koppeling omhoog is. Dat de hulp koppelingscylinder scheef beweegt valt me wel op, is dit normaal? Of zit de gaffel scheef , maw is er iets stuk bij de drukgroep.

Misschien iemand die het herkent, denk anders maar professionele hulp te halen :-)
Is het vernieuwen vn de koppeling spannend bij de 33 16V (spruitstuk los etc neem ik aan). Ben bang voor meer kosten ivm ouderdom of is dit een eitje.

Merci alvast.
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 koppeling probleem

zo okt 11, 2015 20:42

Ik denk dat je bijna door de drukgroep trapt!
Dat is een bekend slijtage patroon bij een Alfa boxer..... het druklager zelf verslijt doorgaans niet, maar deze slijt vreemd genoeg langzaam maar zeker door de drukvingers heen.

De bedieningsgaffel gaat vrijwel altijd iets scheef, maar als ie zo scheef gaat, dat ie langs het koppelingshuis schuurt, dan is het scharnier gat echt te ver uitgesleten. (dat kan gewoon dicht gelast en daarna opnieuw geboord worden)

En koppelingswissel bij een 33 moet normaal gezien in een halve dag kunnen. Enige voorwaarde is dan, dat je geen dolle imbus bouten van de aandrijfassen treft. De rest zit eigenlijk nooit vast gerot o.i.d. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Re: 33 koppeling probleem

zo okt 11, 2015 21:16

Allesandro, thnx voor input, voorzichtig naar de garage en zo weinig mogelijk koppelen dus :-)
Eens kijken wat het her en der gaat kosten.

Groet!

A..driver,
33 16V QV, 1990

Terug naar “Algemene Technische vragen”