Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Opgelost: 2.4 JTDm schokt of houdt in bij lage toeren

za okt 10, 2015 12:49

Mijn 2.4 JTDm uit 2007 vertoont sinds een tijdje een vervelend gebrek dat steeds erger lijkt te worden:
Als je gas loslaat en weer wat gas geeft dan stottert-ie of pakt slecht op. Vooral merkbaar in de stad in IV. Toerental tussen 1400 en 2000 rpm.
In het EGR-circuit is al een modificatieplaatje gemonteerd (bijna afgedopt dus) maar dat helpt niet.
Hoe kan ik meten wat het is:
- gaspedaal sensor
- LMM
- turbo / schoepen
- intercooler (lek?)
- BDP sensor

Km-stand is 176.000.
Bij 110.000 zijn de injectoren eruit geweest en getest. Bleken toen allemaal goed.
Koppeling is bij ca. 120.000 vervangen, incl. het vliegwiel. Dat was de oorzaak van niet mooi rond draaien.

Het viel me gisteren op dat het stotteren vooral plaatsvindt als ik het gaspedaal loslaat en heel langzaam weer indruk. Het lijkt er op dat het dan ook op dezelfde plekken gebeurt (krakende potmeter oid?).
Het voelt niet als inhouden, maar als een korte onderbreking van de dieseltoevoer, vandaar mijn vermoeden dat het ergens iets elektrisch is.

Uitlezen is gedaan maar geen rare dingen.
Laatst gewijzigd door Arjan75qv op zo okt 11, 2015 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 2.4 JTDm (2007, 185pk) schokt of houdt in bij lage toere

za okt 10, 2015 13:33

Arjan, toevallig gisteren met mn 156 2.4 20v ook ff aan de stekker gehangen. Vnl vanwege een hikje wat er in zit 'alsof de bobinekabel ff geen contact maakt' #-o :lol: zo voelt het, fractie van een seconde even niks en daarna weer verder zonder problemen.
Niks kunnen vinden op een af en toe wat uit de pas lopende waarde van de turbodruk sensor (vervuiling?) Alle andere waardes bleven binnen marge tijdens rijden.

We hebben ook de gaspedaal- vs gaskleppositie uitgemeten, was ook prima. Weet niet of ze dat bij jou ook gecontroleerd hebben?
De waarde van het gaspedaal enerzijds en de waarde van de gasklep anderzijds moeten mooi synchroon met elkaar op- (en af!) lopen in ieder geval. Zit daar een dip in of loopt de ene waarde vreemd op tov de andere zit daar een probleem, zo werd het mij uitgelegd.
-Lmm kan met een goede examiner beoordeeld worden tijdens rijden, ook hier> vreemde fluctuaties geven aan dat er een afwijking is.
- leidschoepenverstelling heb ik geen idee van hoe dat echt te controleren, ik gok dat bij jou al een moderne verstelling is (dus niet alleen op motorvacuum)
Enige wat ik heb gedaan is een opname gemaakt met de phone vastgetaped op t motordeksel :? terwijl ik in de auto gas geef> zo kun je iig zien of de verstelling werkt onder belasting (ja iemand anders gas laten geven is makkelijker maar die had ik ff niet bij de hand toen... :mrgreen: )
-Lekkage van intercooler of slangen geeft uiteraard drukverlies (hoorbaar blazen en sissen) en roeten als een ouwe stoomboot/volkswagen... :D
-bdp sensor is imo niet iets wat een hikje geeft, als zo'n ding op zn eindje loopt valt je motor opeens uit, meestal als ie warm is/wordt. Na afkoelen doet ie het vaak weer even.

My 2 cents.

Suc6 grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: 2.4 JTDm (2007, 185pk) schokt of houdt in bij lage toere

za okt 10, 2015 15:39

Hoi Frank,

Wat je beschrijft lijkt er aardig op... Alsof heel even de stroom onderbroken wordt.
Turbodruksensor maak ik bij elke beurt (en soms tussentijds ook) schoon.
Ik ga binnenkort eens met een tablet en uitleessoftware rijden. Misschien kom ik iets op het spoor.

Additioneel:
- Swirlkleppen bewegen goed als je gas geeft.
- Schoepenverstelling van de turbo kan ik goed bewegen als ik aan het vacuümslangetje zuig. Slangetje is niet lek.

Dank voor je input!
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 2.4 JTDm (2007, 185pk) schokt of houdt in bij lage toere

zo okt 11, 2015 00:01

Vanmiddag nog ff gereden met de auto, het hikje kan ik bijna op bestelling oproepen inmiddels (maw het wordt erger tov enkele weken geleden).
Bij -idd- licht gas geven onderin toeren, zeg tussen 1500 en 2K rpm (in 3e en 4 e verzet meestal) is het er bijna iedere keer nu.

Verder niks ernstigs of vervelends oid, maar tis er wel... :evil:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: 2.4 JTDm (2007, 185pk) schokt of houdt in bij lage toere

zo okt 11, 2015 00:47

Ik heb vanmiddag met de laptop gemeten.
- correctiefactoren van de injectoren lijken wel in orde
- gaspedaalsignalen lijken ok.

Daarna ff gereden met de laptop eraan. Er valt mij wat op aan het signaal van de LMM.
Doorgaans neemt het signaal toe als ik meer vermogen vraag, en bij constant gas is het signaal ook min of meer constant.
Echter als ik de hik voel, dan is er ook een dip te zien in het LMM signaal.
Zou dus een kapotte LMM kunnen zijn, maar mij is verteld dat ook de EGR hier invloed op heeft.
Dat kan ik mij voorstellen, want als de EGR open gaat, dan is er ineens minder lucht van buiten nodig.
Ik ga morgen mijn ritje eens herhalen en de EGR-stand monitoren.
En voor de zekerheid de EGR eens schoonmaken.

Er is ook altijd een hikje rond de 2000 rpm, of dat er ook wat mee te maken heeft weet ik niet.
Mijn 156 had ook altijd zo'n punt.

Nou ja, ff verder zoeken dus... :?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: 2.4 JTDm (2007, 185pk) schokt of houdt in bij lage toere

zo okt 11, 2015 13:03

EGR-klep gedemonteerd.
Het viel mij op dat er tussen het klephuis en solenoid roet zat.
Kon daar met perslucht veel roet wegblazen. Volgens mij hoort het daar niet te komen.
Vond een interessante site:
http://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/t ... igen-z19dt
Dat ga ik maar eens doen.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: 2.4 JTDm (2007, 185pk) schokt of houdt in bij lage toere

zo okt 11, 2015 14:20

En opgelost! :driving:
Auto trekt ook weer heerlijk op vanaf 50 in IV en rijdt erg soepel!
Kosten: beetje remmenreiniger en siliconenspray (smering asje van de klep).
Als je het ook niet zelf doet... :D
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Opgelost: 2.4 JTDm schokt of houdt in bij lage toeren

zo okt 11, 2015 16:51

Mooi dat t opgelost is Arjan!

Hier vandaag ook wat progressie geboekt; vanmiddag de turbo druksensor schoongemaakt en de egr pakking vervangen door een blindplaatje met 2 gaatjes. (baad het niet schaadt t niet)
Verder nog een vers brandstoffilter gemonteerd (niet dat ik verwacht dat t invloed had op het hikje, maar moest zwz nog een x gebeuren)

Daarnet een proefrit gemaakt en heb het hikje niet meer waargenomen! :mrgreen:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: Opgelost: 2.4 JTDm schokt of houdt in bij lage toeren

zo okt 11, 2015 23:21

Top!
Bij mij zit sinds een paar maanden ook een 'kaliberplaatje' gemonteerd. Voorzien van 4 gaatjes.
Leek bij mij in eerste instantie ook afdoende, maar heeft niet lang geholpen.
Hopelijk ben jij er nu ook van af, en zo niet dan weet je wat je te doen staat 8) :D
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”