Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 16, 2015 18:14

Leuk om het eens te zijn me elkaar. Maar,

- uitlezen lukt niet (universeel apparaat? originele Alfa Romeo tester?)
- even googlen op "alfa 33 workshop manual" levert een linkje naar een Hongaarse site op met het WPH.

Geen idee of je handig bent, maar met een multimeter en desnoods een paar paperclips om in connectoren te meten, kun je dan snel zien of de sensoren plausibele waardes leveren. De ECU zit onder het handschoenenkastje op de bodem geschroefd, ook daar kun je de signalen meten. Weet je meteen of je geen draadbreuken of aardingsproblemen hebt.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 16, 2015 18:45

Ik kan een manual in het Italiaans mailen maar die is ook voor Nederlanders die iets van
autotechniek kennen begrijpbaar. Daar staan de te meten waarden in.
Als je in het zuiden des lands woont mag je ook afkomen, ik woon 35 km onder Eindhoven.
Eventueel je mailadres via pb sturen

Gunther

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr sep 18, 2015 13:59

ECU zit bij linker koplamp.

En werkplaatshandboek en de waardes heb ik zelf ook, maar de garage heeft ze ook nagemeten zegt ie en niks bijzonders gevonden. Alle sensoren geven gewoon signaal. Uitlezen lukt inderdaad niet, de nieuwe tester heeft wel de goede stekker maar met maar 2 pinnetjes (geen 12v) en de oude tester doet t in zn geheel niet meer. En hij was bij andere garages langsgegaan maar die hebben ook geen tester meer liggen

Nu gaat ie een weerstandje op de MAP sensor zetten zodat als t goed is stationair de CO omlaag gaat. We zullen t zien.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr sep 18, 2015 17:43

Schiet me nu trouwens een leuk weetje door mijn hoofd: De 146 1.6ie Boxer van mijn zus haalt ook nooit z'n uitstoot bij de APK, ondanks, dat ie a) gewoon goed functioneert en b) goed op bedrijfstemperatuur is bij de meting. (ik heb er dan al zo'n 20km rijden opzitten)
Pas, als de motor een hele tijd draait, zonder te rijden, zware gebruikers aangezet worden en de fan aanslaat (!), pas dan haalt ie zonder enige aarzeling of onregelmatigheid z'n uitstoot. Jaar na jaar. Geen enkele aantekening op APK rapport of wat dan ook.
De betreffende APK meester zegt, dat dat wel bij meer auto's voorkomt......

=> Al eens geprobeerd??? => ideetje?? Misschien toch geen probleem dan....

let wel: het zou zo maar kunnen, maar zeker weten doe je dat pas, als je dat probeert....

Het probleem bij deze auto's en zeker de 33, is dat de katalysator pas ver in het uitlaattraject zit en dus moeilijk op echt goede bedrijfstemperatuur komt!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Ab
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 16:35
Locatie: Gorinchem

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

za sep 19, 2015 08:11

Schiet me nu trouwens een leuk weetje door mijn hoofd: De 146 1.6ie Boxer van mijn zus haalt ook nooit z'n uitstoot bij de APK, ondanks, dat ie a) gewoon goed functioneert en b) goed op bedrijfstemperatuur is bij de meting. (ik heb er dan al zo'n 20km rijden opzitten)
Pas, als de motor een hele tijd draait, zonder te rijden, zware gebruikers aangezet worden en de fan aanslaat (!), pas dan haalt ie zonder enige aarzeling of onregelmatigheid z'n uitstoot. Jaar na jaar. Geen enkele aantekening op APK rapport of wat dan ook.
De betreffende APK meester zegt, dat dat wel bij meer auto's voorkomt......

=> Al eens geprobeerd??? => ideetje?? Misschien toch geen probleem dan....

let wel: het zou zo maar kunnen, maar zeker weten doe je dat pas, als je dat probeert....

Het probleem bij deze auto's en zeker de 33, is dat de katalysator pas ver in het uitlaattraject zit en dus moeilijk op echt goede bedrijfstemperatuur komt!
Klopt helemaal ik heb dezelfde ervaring de boel moet echt goed heet zijn...............
Alfa Mito rijder

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 02, 2015 18:02

En we zijn weer even verder. De tijd dan, niet de auto.

Dus... Update: Ondertussen 4 verschillende computers en een lambda sonde verder. Nu zit er een computer + lambda sonde in die beide goed werken. De computer ontvangt signaal en regelt eindelijk bij.

CO was 0,9 toen 8 en nu zit ie


tromgeroffel....


Weer op 0,9....

Weer terug bij af dus. Maar wel dichter in de buurt dan 8 dus dat is positief?

Nou het volgende. De garage geeft de katalysator de schuld, die is oud en zou niet meer werken. Hij wil er een werkende tussen lassen.

zucht... wat is wijsheid? Ik weet het niet meer en ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ding staat nu al 5 weken daar

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 02, 2015 22:13

Misschien toch eens echt heet stoken, zoals hier boven beschreven?........
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

za okt 03, 2015 01:01

oh die was goed op temperatuur hoor ;)

Gebruikersavatar
Ab
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 16:35
Locatie: Gorinchem

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 09, 2015 16:56

Hoe staat het er mee Dirk mag je de weg al weer op?????????
Alfa Mito rijder

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 09, 2015 17:15

Co nog steeds te hoog (0,8) maar een garage gevonden die m met de RVS middenpijp eronder (en lambda erin gek genoeg) wou keuren zodat ie 3,5% mag hebben.

Keuring ging niet vlekkeloos want er zat 2mm speling op de fuseekogels. Fabrieks zit er 1 mm speling op, en er mag 1 mm bij van de RDW vanwege slijtage. Garage had met de RDW gebeld hoe en wat en als er van een Alfa dealer een mail met documentatie van die 1mm fabrieksspeling beschikbaar was dan was alles in orde. Dat ging uiteraard niet vanzelf, er zijn dus niet zo veel dealers meer die daar iets van weten :lol: Maar uiteindelijk dus qua CO weer terug bij af, maar wel APK en daar gaat het om.
Garage heeft er behoorlijk veel tijd ingestoken maar heeft wel een heel net prijsje gemaakt, waarvoor hulde.

Binnenkort dus die fuseekogels vervangen, en dan zien we volgend jaar wel weer hoe en wat.

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 16, 2015 10:46

Hey Dirk,

Je bent in ieder geval niet de enige die tegen dit probleem aanloopt, ik namelijk ook al een tijdje.

Voor mijn vakantie mijn 33 16V P4 laten keuren en werd afgekeurd op onderstaande punten:
Afbeelding
Ik ben toen maar eerst op vakantie gegaan en zou dit daarna weer oppakken.

Misschien in een ander topic al gelezen maar vwb het veersysteem (punt 3 / G10) waren de lagers kapot en de schotels aan weerskanten helemaal krokant en de veren waren aan beide kanten op 3 plekken gebroken (door ouderdom) :cry: .Ik heb de hele boel zowel vóór als achter compleet vernieuwd. Dus alle schotels, stofhoezen, lagers, nieuwe Merwede veren en nieuwe QV dempers. De overige punten 4 (J04 / vooruitontwaseming) en 5 (K04/werking licht/retroflector) ook opgelost.

Punt 2 (E11) de aandrijfas hoes dat laat ik binnenkort doen en Punt 6 (K05 / Dimlicht) kon de garage de koplamp niet afstellen. Ik ga kijken of ik de afstelling gangbaar kan maken en anders heb ik gelukkig via clublid Ab een koplamp :thumbs:

De laatste 2 punten is wel een uitdaging, de één groter dan de ander. De Nardi claxon knop heb ik al een lijntje voor uitstaan, want die ik nu via via heb gekregen past en werkt niet :evil: .

Het uitlaatsysteem van een 33 16V P4 verschilt compleet van een traditionele 16V mede door het 4x4 systeem. De katalysator bij een P4 zit op een dusdanige onhandige plek dat ie altijd wel vatbaaar is voor drempels. Bij mij was deze ook in slechte toestand en heb toen besloten om er een rechte pijp tussen te lassen. De 33 heeft nog nooit zo goed gereden.

Het vervelende nu is: CO 2.4%.

Wat kan ik nu doen om het probleem snel op te lossen? De lambda is bij mij ook weg (die zat vóór de kat). Of moet ik een willekeurige katalysator tussen plaatsen (van welke auto?) met Lambda?
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 16, 2015 13:09

Als je en geen lambda en geen kat hebt dan mag je CO gewoon 3,5 zijn.

Zie punt 5
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Maakt niet uit dat je injectie hebt.
hier is het CO tabelletje van de site van de RDW
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... l%2041.pdf

Er staat U9 bij je typenummer wat betekent dat er een katalysator onder hoort te zitten, maar als je auto onder een bepaald jaar is dan hoeft hoe dan ook geen kat.

Gebruikersavatar
Rosso155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 14, 2014 22:37
Locatie: Reek
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

vr okt 16, 2015 13:44

Klopt als een bus wat Dirk zegt.

Heb laatst bij mijn 155 hetzelfde gehad was ook afgekeurd op te hoog CO.
Keurmeester gaf als tip om de lambdasonde te verwijderen en dan mogen
ze m alleen stationair meten en mag ie inderdaad 3,5% CO hebben.

Mijn 155 is overigens van 1994 want er zit wel een bepaald bouwjaar aan
vast :wink:

Succes :thumbs:
Alfagroeten,

Rosso155

Extreem veel 75's, 155's, 33's, 164's enz gehad.
Nu:
33 1.4 Electric Orange
155 2.0 8V TS 1.7 bak, leer enz.
156 2.0 Jts Selespeed Ti
156 1.6 16V TS
147 1.8 16V TS

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

za okt 17, 2015 23:14

Ik heb dit nou ook al 3 x van andere clubleden gehoord. Die bevestigden dat ook. Ik twijfelde op een gegeven moment ook toen de APK keurmeester mij belde. Snap echt niet dat die gasten niet goed op de hoogte zijn....

Lijstje afwerken en dan daar of elders herkeuren :wink:
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

zo okt 18, 2015 12:01

T is natuurlijk niet iets wat ze dagelijks meer zien. oude autos (en dan is begin jaren 90 dus oud) zijn gewoon vrij zeldzaam geworden. Dus de regels omtrent APK op oudere autos zijn als gevolg ook steeds minder bekend.

Je kunt natuurlijk terugkomen met t betreffende RDW regelement uitgeprint, als ze dan niet goedkeuren zou je zelfs over kunnen gaat tot de RDW bellen dat je auto onterecht is afgekeurd. Maar als je een langdurige band met je garage wil hebben/krijgen is at misschien niet het beste idee :mrgreen:

Terug naar “Algemene Technische vragen”