Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 10:23

Bij het verwijderen van het gehavende uitlaatspruitstuk van mijn Alfetta is helaas één van de tapeinden gedeeltelijk in de cilinderkop blijven zitten. Deze was kennelijk door de klap al afgebroken, de breuk is al oud zo te zien (auto heeft 5 jaar stilgestaan).

Het restant tapeind zit geheel in het blok, dus ik kan er geen tang oid opzetten. Nu heb ik wel eens wat gelezen over de linkse tap. Is dat wat? Mijn idee is om een zo groot mogelijk gat in het resterende deel van het tapeind te boren en hier een torx in te meppen. En dan vervolgens losdraaien als ie hopelijk niet te vast zit.

Iemand nog ideeen? Het blok zit nog gewoon in de auto dus de bereikbaarheid laat te wensen over...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 11:20

Linkse tap is "gewoon" een conische tap met links draad... boor een gaatje... draai de tap (linksom) erin... en door de conische vorm "vreet" ie zich vanzelf vast in het restant en met geluk draai je zo het tapeinde (linksom) eruit...

Soms is het boren van het gaatje al genoeg om de spanning eraf te krijgen... maar als ie "flush" met de kop ligt heb je daar niks aan... nadeel is dat naarmate de tap er verder in gaat... het tapeinde (fracties) dikker wordt en dus vaster gaat zitten...

Een torx erin meppen lukt met brons... maar ik vrees dat deze tapeindjes te hard zijn daarvoor.

Bovendien is het niet echt makkelijk om onder die hoek rechtstandig een gaatje exact in het midden van het toch niet heel erg dikke tapeinde te boren... het zou vragen om een haakse boormachine...

Al met al geen prettig klusje... maar voor een doorgewinterde masochist als jij... een UITDAGING! :mrgreen:

Gezien het feit dat ie 5 jaar stil gestaan heeft, is het misschien geen slecht idee om Falio op een nieuwe koppakking te trakteren en terwijl de kop er dat toch af ligt, onder een iets werkzamere hoek het tapeinde te verwijderen en vervangen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 11:26

Gezien het feit dat ie 5 jaar stil gestaan heeft, is het misschien geen slecht idee om Falio op een nieuwe koppakking te trakteren en terwijl de kop er dat toch af ligt, onder een iets werkzamere hoek het tapeinde te verwijderen en vervangen.
Waarschijnlijk de enige manier waarop je kans van slagen hebt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 12:37

Gezien het feit dat ie 5 jaar stil gestaan heeft, is het misschien geen slecht idee om Falio op een nieuwe koppakking te trakteren en terwijl de kop er dat toch af ligt, onder een iets werkzamere hoek het tapeinde te verwijderen en vervangen.
Waarschijnlijk de enige manier waarop je kans van slagen hebt.
Ik heb wel eens horen fluisteren dat er in Koewacht (of all places!) iemand rondwaart die met zeer veel geduld, een haakse boormachine en een spiegeltje een dergelijk operatie uitgevoerd heeft...

Oh wacht... dat was volgens mij een helicoil voorboren & plaatsen... nou ja... bijna het zelfde....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 12:54

Een moer er op lassen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 12:59

Als er nog een stukje tapeind uitsteekt dan zou je er een moertje op kunnen zetten en dan door de moer alles vastlassen (ervaring heb je toch al) Voordeel is dat de warmte er voor zorgt dat oxide laag verbroken wordt en het tapeind er dan (wat) makkelijker uit komt.

Uitboren en/of een helicoil kan altijd nog.


Moet sneller typen...........

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

vr aug 14, 2015 14:48

Juust zie bovenstaande dus. :mrgreen:

Was overigens uitboren van een tapeind en draad tappen om een nwe te plaatsen.

Zo'n linkse tap werkt trouwens averechts in mijn ogen. Ze zijn dan wel linksom gevormd maar ook taps. Wat doe dat als je dat steeds maar dikker wordende stuk tap in je toch al vaste tapeind restant draait? Juist, klemmen. Ook aan de buitenzijde van t tapeind, maw je maakt meer klemming terwijl je op die plek juist minder klemming zou willen.. #-o

Wat ook wel eens wil werken is zo'n stiftset van ridgid. Gaatje boren en bijbehorende pen erin rossen, aandrijf 6-kant erover schuiven en linksom draaien (en hopen dat die stift niet breekt want dan ben je nog verder van huis> das gehard materiaal)

Beste is veel geduld, een haakse boormachine en goede scherpe boortjes. En geduld. En goed zicht erop. En geduld. En netjes boren in de goede hoek. En geduld hebben. Dat ook.
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

za aug 15, 2015 07:46

Een torx erin meppen lukt met brons... maar ik vrees dat deze tapeindjes te hard zijn daarvoor.
Overdreven hard is het materiaal niet, brons is harder. Misschien bedoel je messing? dat is wel zachter.
Gaatje boren in het hart, 3 mm en dan oplopend moet kunnen maar je moet er idd wel recht voor staan en hele (relatief) dure boren komen, goeiekope meuk werkt niet, breekt met een stuk gehard staal in je draadeind. Je wil ook zeker weten dat de boor niet al last heeft van metaalmoeheid. Oja, en gebruik olie om te snijden en te koelen. Een torx erin meppen zou ik niet aanraden om dezelfde reden als men kritisch is op die linksdraaiende dingen.

Twee keer bij de hand gehad bij de Duyf, beide keren uitgeboord met een accutol omdat deze goed te balanceren is en een beheersbare boorsnelheid heeft.

Als het stukje draad verloren heeft van jou geduld, haal dan even een tapje door het gat. Let wel op of het 1,25 of 1,00 draad betreft, dat wisselt volgens mij.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

za aug 15, 2015 08:18

Men neeme een aantal jerrycans van dit spul (alleen in 500 ml verpakking te krijgen)
https://www.cousinsuk.com/product/vissi ... ting-fluid

Je legt het hele bok in een gigantische. Variant van deze met bijpassende schaal.
https://www.cousinsuk.com/product/tripo ... 947#select
Je zet er een paella brander onder. En wachten........

Al je ijzer lost op. Beproefde techniek bij horloge uurwerken :whistle:




moet je blok natuurlijk niet van ijzer/staal zijn :shock:

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

za aug 15, 2015 09:01

Center zetten is al niet makkelijk onder die hoek.

Zeker niet als het afgebroken tapeind niet vlak is.

Het gevaar dat de boor wegloopt en het zachte aluminium opzoekt is niet ondenkbaar.

Dan ben je aangewezen op een heliciol of draadbus.

Als je geen ervaring hebt of geen goed gereedschap zou ik de kop eraf halen.
Dan kun je er beter bij en je kunt er eventueel mee naar een ervaringsdeskundige.

Linkse tappen zou ik al helemaal niet aan beginnen want op het moment dat je hem erin draait zet het restant weer uit en gaat het alleen maar vaster zitten idem met een torxdop erin meppen.

Succes.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6854
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

za aug 15, 2015 09:36

Het extra werk en de extra kosten van een koppakking wegen in dit geval niet op tegen het benodigde geduld dat nodig is om zo onhandig te moeten werken... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

za aug 15, 2015 12:17

Geduld en gebruik een RVS boor !
Gewone boor heeft een aansnijhoek van 118 graden en een RVS boor 135 je kunt ook een gewone boor slijpen op 135 graden kost wel wat boortjes want tapeind is hard metaal 8.8 ! Net als inbus bouten dus.
M.v.g

Bert Ruedisueli

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Tapeind uit nord blok verwijderen

zo aug 16, 2015 08:03

Ik heb op men werk voor zo'n gevallen een set met lingse boren daarmee kan je boren in de omgekeerde richting .
In de meeste gevallen komt door het wegvallen van de spanning en het bijten van de boor de tapeind er mee uitgedraaid .
Je hebt natuurlijk de positie en plaats van de tapeind niet mee .
ik zou zeggen de kop er af , pech heeft iedereen wel is .
Suc6
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Terug naar “Algemene Technische vragen”