Mike
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do dec 30, 2004 17:29

Distributieset vervangen Mito 1.4 95 pk

ma jul 13, 2015 13:48

Heb ik speciaal gereedschap nodig om een distributieset te vervangen,timing e.t.c ?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Distributieset vervangen Mito 1.4 95 pk

di jul 14, 2015 16:55

Als ik het zo zie is dit een standaard FIAT blok (1.4 16V uit de Punto en Lancia Ypsilon).
Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, maar de motor heeft geen merktekens. Alleen op de krukaspoelie staat een merkje.

In het kort komt het erop neer dat je:
- bougies demonteren
- motor op BDP zetten (cilinder 1)
- blokeer nokkenassen (plug in zijkant nokkenashuis)
- maak poelie los op de nokkenas,
- monteer nieuwe riem,
- zet poelie vast.

Uiteraard moet je wat deksels en riemen demonteren. Als je zoekt op Punto 1.4 16V distributie wisselen dan kom je een zee van informatie tegen.

Ik heb dit ooit bij een Lancia Ypsilon gedaan en de raparatiehandleiding daarvan kan ik je wel sturen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Distributieset vervangen Mito 1.4 95 pk

di jul 14, 2015 19:26

In principe heb je dit nodig http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?c ... item=11177
Heb mijne vorige week nog "laten" vervangen om dat ik deze tools niet heb.
Zie ook beknopte instructies in pdf.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Distributieset vervangen Mito 1.4 95 pk

wo jul 15, 2015 18:07

Die set is handig, maar je hebt eigenlijk alleen de meters nodig om de zuigers (1 en 2) in de middenstand uit te klokken. Je maakt daarna de poelie op de nokkenas los en zet de hele handel weer op tijd. De nokkenassen blokkeer je door een plug uit het nokkenassenhuis te halen en daar een passende bout (M14) of een dopsleutel in de uitsparing te doen. Als je één nokkenas borgt is dat voldoende aangezien ze met een tandwielverbinding onderling zijn verbonden.
Nogmaals: als je een Fiat-forum opzoekt met dezelfde motor (iets met code letter.1000) dan krijg je zo een handleiding. Ik was zelf op mijn dooie akkertje met 2 uur klaar.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”