Pagina 1 van 1

Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: ma apr 06, 2015 21:14
door swilfred
Hallo,

Ik heb een alfasud sprint 1.5 QV van 1984 en heeft 25000 km.
De motor 1.5 (301.46) heeft 2 x Weber 36 IDF.
Het rijden zelf is OK en de motor draait goed op de 4 cylinders.
Dus wagen rijdt prima maar bij stationair toerental werk cylinder 3 niet mee (heb ik gemerkt door de bougie kabel uit te trekken en dit maakt geen verschil in het stationair toerental.De instelschroef voor het stationair mengsel maakt weinig verschil als ik deze in of uitdraai.
Heb alle sproeiers ook al proper gemaakt en deze lijken me niet verstopt.
Het rijden zelf is OK en de motor draait goed op de 4 cylinders.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Wilfred

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: ma apr 06, 2015 23:35
door Alessandro
Check/ stel af: synchronisatie van de carburateurs. (m.b.v bijv. vacuüm meters o.i.d.)
Wissel eens de betreffende bougie uit met een andere.....
Dat is een begin; daarna praten we wel verder. ;)

Leuke storing; helemaal mijn ding! :) Waar woon je ergens?

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: ma apr 06, 2015 23:49
door swilfred
Hallo,

Alvast bedankt voor deze eerste tip.
Ik zal de bougie veranderen en laat nog iets weten.

Ik ben woonachtig in Vlaams brabant

Mvg Wilfred

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 15:09
door swilfred
Hallo,

Ik heb de bougies verwisseld, resultaat is nagenoeg hetzelfde.
De kleur van de beide bougies is identiek en licht grijs, lijkt me OK.
Ik merk dat bij warme motor het stationair toerental na een aantal seconden pas terug valt.

en als ik dan de bougiekabel uit cilinder 3 trek is er geen verschil.
De regelschroef van het stationair mengsel lijkt nagenoeg geen impact te hebben op het arm/rijk mengsel voor cylinder 3.

De auto heeft ongeveer 18 jaar stilgestaan en heb sinds vorig jaar een 1000 km opnieuw gereden.
Het rijden zelf is wel ok.

Hopelijk kan deze info iets meer verduidelijken

Alvast bedankt,

Wilfred

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 16:28
door Rob75
Ik ga er even vanuit dat de ontsteking op de bewuste cilinder gewoon goed werkt. Vnnk gecontroleerd?

Dan neig ik sterk naar twee dingen:

- synchronisatie is niet juist
- stationairsproeiers zijn verstopt.

Het langzaam terugvallen en de wit/grijze kleur doen vermoeden dat er een arm mengsel is. Normaal zou de bougie koffie met melk bruin moeten zijn. Zeker na zo'n lange stilstand is het bijna onmogelijk om de carburateurs met de hand te reinigen en is een ultrasoonbad meestal de oplossing.

Wat je kunt proberen is wat carburateurreiniger of starthulp in de betreffende inlaat te spuiten en te zien of dit bij stationair draaien een verbetering geeft.

Valse lucht door één van de gasklepassen (lagertjes) is ook nog mogelijk. Ook hier testen zoals hierboven of een beetje olie op de draaipunten aan de zijkant te druppelen (oliekannetje). Daarmee dicht je eventuele lekjes (tijdelijk) af.

Succes,
Rob

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 16:52
door Lon
Na 18 jaar stilstaan lijkt mij dat de vacuum slangetjes vervangen moeten worden.... dat waren nl. vroegert zwarte rubber slangetjes en die zijn na 18 jaar stil staan verdroogt zullen zeker en vast lek zijn ;-)

Een boxer met carbs is voor mij al een tijdje gelden maar als ik het me goed kan herinneren ( bij de 33 1.3 S uit '90 ) zitten er vanuit elke carb 2 slangen naar een verzamel blokje tbv de ontsteking ( vroeger zetten bij hogere toeren tallen door lagere druk in de vacuum slang ), vanuit dat blokje gaat 1 slangetje naar je ontsteking.

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 18:29
door sprints
Zelf zou ik niet zo snel gaan draaien aan stelschroeven van de gaskleppen of synchroonstelling, je mag er vanuitgaan dat het 18 jaar geleden goed was.

Zoals LON zegt zou het best een slangetje kunnen zijn, echter ik neig eerder naar een verstopte stationair sproeier.

Volgens mij zit deze stationair sproeier aan de buitenzijde achter de schroef naast de CO instel schroef. Eruit halen en uitblazen met perslucht oid.
Je kan ook proberen het bewuste slangtje eraf te halen en de aansluiting dicht te maken kijken wat er dan gebeurt.

Als ik mij goed herinner is de aansluiting van de vacuum vervroeging van de ontsteking een andere dan deze slangetjes, de vier slangetjes zijn volgens mij alleen voor de carterventilatie bij gesloten gasklep. Ik kreeg laatst het advies deze aansluitingen geheel dicht te maken om het stationair lopen te verbeteren. Echter een boxer kan ook goed stationair lopen met deze slangetjes aangesloten.

Succes en laat weten als je de oplossing hebt.

K!

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 18:38
door Zaagauto
Stationairsproeier is nummer 22:
Afbeelding

Acceleratiesproeier is ook een goede kandidaat na zo veel jaar: nummer 12.

En voor de rest vervuiling, aangekoekte benzineresten, uitgedroogde pakkingen, ringetjes... you name it.

Symptomen komen redelijk in de buurt van intussen verlopen afstelling. Ja... misschien stonden ze 18 jaar geleden goed... maar intussen is er van alles veranderd (zie zin hierboven).

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 21:45
door Rob75
Niet om het een of ander, maar langzamerhand zie ik antwoorden langskomen die herhalen war al gezegd is.

Verder allemaal best, maar dat helpt de topic starter niet.

Voor de goede orde, ik heb al een jaar of 20 ervaring met boxers en de carbs daarop (net als Allesandro).

Je kunt in mijn profiel zien waar ik woon dus is dit in de buurt, kom eens langs. PB even wanneer.

Verder succes hier.

Groet,
Rob

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 22:37
door swilfred
Hallo,

Ik denk ook in de richting van een verstopte stationaire sproeier.
- Er is geen enkel effect als ik de stelschroef in of uitdraai.
- is het normaal als ik de stelschroef er helemaal uitdraai er geen benzine aanwezig is?
- Kan iemand me helpen waar deze stationaire sproeier exact kan zitten? is die weggestopt ? Nummer 22 op de tekening zou met een vijs 24 moeten verborgen zijn , maar deze is niet aanwezig. Zit die achter een plug? . Ik heb wel een gelijkaardige sproeier bovenaan gezien die ik eruit kan draaien.(en deze is reeds proper)
- hoe zou ik best de sproeier kunnen reinigen, kan het helpen iets in de vlotterkamer te doen en een nacht te laten staan?
- kan het ook nog een verstopping zijn achter de stationair mengsel stelschroef? ik vermoed dat die juist onder de gasklep uitkomt en door de onderdruk de benzine zou moeten aanzuigen. (vandaar mijn eerste bemerking dat er geen benzine aanwezig is achter de stelschroef wat denk ik niet logisch is?)
- heeft een carburator reiniger product zin , iemand ervaring mee? http://www.autogereedschap.com/a-230916 ... -reiniger/" onclick="window.open(this.href);return false;
- nog andere mogelijkheden waar iemand aan denkt?

alvast dank voor de vele tips

Wilfred

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: di apr 07, 2015 23:11
door Alessandro
Sproeier(s) eruit, door spuiten met remmenreiniger en (pers)lucht. En weer monteren. Kijken vooraf (en achteraf) zal dan duidelijk maken of er een verstopping is/ was. Vergelijken met andere sproeiers geeft vaak ook verheldering.

Let op, dat je goed passende schroevendraaiers gebruikt! De schroefkoppen kunnen weinig hebben en de schroeven zitten soms heel vast. Ik hoef je niet uit te leggen hoe zuur je bent, als je een kop vern#*kt. ;)

Ik zou het sowieso bij alle sproeiers doen; zie het als onderhoud. Oh ja, daar hoort in dit geval natuurlijk ook nieuwe benzineslangen en een nieuw benzinefiltertje bij, gezien de leeftijd. (mocht je dat nog niet gedaan hebben)

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: wo apr 08, 2015 15:43
door swilfred
Dag allemaal,

Ik heb de fout gevonden , het was idd een verstopte (erg kleine) stationair sproeier van cylinder 3 die ik bovenaan kon losmaken.

Ik heb de sproeiers van cylinder 1 en 3 eens verwisseld en nu werkt op stationair toerental cylinder 3 terug mee.

Als ik nu de bougiekabel loskoppel zakt het toerental evenveel als van cylinder 1.

De motor draai ook erg rustig en stabiel stationair en is het probleem verdwenen.

Nog eens allemaal bedankt voor de gegeven opmerkingen en tips, ze waren zeker bruikbaar!

Mvg

Wilfred

Re: Afstelling Alfasud sprint 1.5 QV of carburator probleem?

Geplaatst: wo apr 08, 2015 19:36
door Alessandro
Top! :thumbs: Veel rijplezier dit seizoen! :D