Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 11:21

Hallo allemaal.

Ik heb een probleem wat een beetje ingewikkeld is om uit te leggen, maar zal het proberen goed te omschrijven.
Ik heb sinds een maand, dat als ik op de snelweg zit en ik rij een tijdje dat spontaan de banden van de auto gaan trillen. Dus, als er een warmte in de banden komt dat ze van het loopvlak afwijken.

De velgen zijn gebalanceerd, en heb ook al 2 nieuwe wiellagers aan de achterkant. De garage zei dat de voorkant goed is. Er zit ook geen speling in de fuse-kogels of dat de stabiliteitsstang afwijkt of dat de rubbers zijn versleten. Schokbrekers zijn nog geen 2 jaar oud.
Als ik een snelheid van 80 maak krijg ik het ook maar niet gelijk, nogmaals het is echt als ik een tijdje rij. Als ik 100 rij na een tijdje gaan de banden ook trillen. Als ik gas bij geef trilt het nog meer, maar het stuur trilt niet maar je voelt wel een lichte trilling door het stuur heen maar de hele auto schud op zijn banden voor mijn gevoel.

Ik weet dus niet of het echt aan de banden zou kunnen liggen, of dat er ineens weer wat aan de hand is? Graag eventueel tips of suggesties. Het bandenmerk is DryFly... 195/55/15.

PS: Heeft iemand nog toevallig een ABS-sensor voor rechtsachter liggen voor een Alfa 145 1.4 ts?
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 11:38

Als je wil uitsluiten dat het aan de voorwielen ligt, kun je eens proberen de voorwielen met de achterwielen te wisselen.

Gebalanceerd betekent nog niet trillingsvrij onder alle omstandigheden :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 18:58

Zijn je banden op de juiste spanning? Ik had ook een trilling in t stuur een tijdje terug, bleek een van mn voorbanden gewoon te slap te zijn. Kun je makkelijk over het hoofd zien

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 19:15

Bandenspanning heb ik daarvoor nog gecheckt en die was goed. Rond de 2.4 wat voor deze auto goed is.

Ik ga morgen even de wielen omwisselen van plaats dus achter naar voren en dan zien of dat misschien iets geholpen heeft.
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 19:21

Aandrijfas?

Ik heb dit ooit is bij een Audi meegemaakt en daar was het een aandrijfas!

gr Jan

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 19:57

Misschien roest op de naven ? Hoewel dat geen verklaring kan zijn voor het feit dat je het pas merkt als de banden warmer worden.

Hoe dan ook een link naar een video: https://www.youtube.com/watch?v=eDLaDps ... Vny8ysQgP1" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn de banden zelf nog goed ?
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do apr 02, 2015 20:14

De naven zijn gecontroleerd en zat geen roest op. De banden zijn nog geen 2 maanden oud. Ik heb dit niet gehad toen ik pirelli banden aan de voorkant had.

Ik ga even wisselen van kant en dan zie ik wel verder. Alvast reuze bedankt voor jullie tips en suggesties. :D
"Alfa beats them all"

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

ma mei 25, 2015 09:06

Het is even geleden dat ik een reactie had geplaatst.


We zijn een aantal weken verder en nog steeds hetzelfde probleem.
Vervangen zijn:
- Aandrijfassen.
- Voorbanden nieuw (garantie).
- Achterwiel wiellagers.

Het geschud vind pas plaats als ik voor een lange tijd 100 of 80 heb gereden. Het komt vanuit de wielen vandaan.
Het merk band wat er op zit heet HiFly en overal waar je leest zijn het goeie "budget" banden.

Dit geschud enof gehobbel hebben we nooit met de yokohama of pirreli banden gehad. Garage houder beweert dat het niet aan de banden ligt hoewel ik door ervaring blijf beweren dat het wel zo is.

De band word heet al na 10 min en een goeie band blijft als het ware stijf kwa de compount van de band. Bij HiFly word de compount zacht waardoor de loopvlak van de band gaat zoeken. Want als ik het gas los laat en laat de snelheid terug lopen naar 80 dan schud de hele auto alsof iemand de auto heen en weer duwt.

Als er iemand een andere verklaring heeft hoor ik het graag.
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

ma mei 25, 2015 17:47

Als je echt denkt dat het in de banden zit, zet er dan eens een set op van een goed merk en kijk of het dan weg is. Desnoods plaatst de garage een setje winterbanden die ze hebben liggen.

Een hele andere is dat je een motorisch probleem hebt. Ergens een conditie waardoor de motor gaat trillen. Merk je ook iets met wegrijden (even stotteren bijvoorbeeld?) of na een snelwegrit een schuddende auto als je bij de afrit even moet wachten? Misschien een iets verhoogd verbruik?

Mechanische problemen zijn (meestal) niet temperatuur afhankelijk.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 10:32

De auto start, en rijd voor de rest goed. Geen gestotter bij het wegrijden of als ik de snelweg af kom. Het is echt, als ik een tijd op de snelweg zit, dat de auto gaat trillen/schudden. Het komt echt vanuit de banden vandaan.

Om een voorbeeld te geven, moest gisteren naar Nootdorp, dat is van ons vandaan 56km (woon in Amstelveen), de A4 op, en voorbij het Ringvaart Aquaduct, ging de auto trillen. Voor die tijd niks! Gas geven, helpt een beetje, andere snelheid onder de 100 helpt ook wel, maar na een minuut is het getril er weer.
Als ik 100 rij, en mijn gas los laat, nabij de 80/70 is het tril het ergste, en merk je dat de hele auto schud.
Dit duid er op, of dat de wielen niet goed zijn gebalanceerd, of dat de wang van de band te slap is vanwege warmte, en/of te lage bandenspanning. Ik controleer altijd de bandenspanning als we een uitje maken, en alle banden staan om 2,4bar.

Ik ga deze week langs een bandenboer om andere merk banden er op te laten zetten, en ik weet bijna wel zeker dat het getril dan weg is. Want voordat de Hi-Fly banden waren gemonteerd, hebben we Yokohama en Pirreli gehad, en geen enkel getril of wat dan ook gehad. Nu die Hi-Fly erop en het getril is er. Ondanks het vervangen van de aandrijfassen, wiellagers.. het probleem blijft hetzelfde.

Ik laat meer weten zodra ik andere banden heb. :)
"Alfa beats them all"

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 15:53

Ik gok ook op de banden, nooit van dit merk gehoord trouwens.
Een klant van mij wilde voor goedkoop en kocht Ling Long's bij de bandenboer voor zijn GT.
Op het eerste gezicht een lookalike van de Bridgestone. Zijn eerste rit was naar zijn werk in Rotterdam en kwam
s'avonds wit om zijn neus weer thuis, hij weigerde nog langer hiermee te rijden.
Ik heb zelf hiermee proefgereden en idd. levensgevaarlijk weggedrag! Heb toen onmiddelijk zijn winterbanden er
voor zolang opgezet.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 18:05

Toch vind ik namen als "Ling Long" en "Hi-Fly" wel vertrouwen inboezemen... et zijn tenslotte de namen die je al jaren kent en bekend staan om hun... tsja... om wat eigenlijk?

Ik snap dat soort acties niet...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 18:15

Ik neem ook niet weg dat je veel leest over de goeie "budget" band maar op een rare manier is het niet voor elke auto bestemd.
Wat ik ook aangeef..hiervoor heb ik yokohama en pirreli gehad en die waren goed. Nu hi-fly en het is knudde terwijl alles van de auto gecheckt is door een officiële alfa dealer dus ja.. die weten het wel.

Ik ga morgen andere banden er op laten zetten en dan weet ik meer.. :)
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 18:17

Het is ook niet om je af te zeiken... het is meer omdat je nooit iets positiefs over die merken hoort... of überhaupt iets er over hoort... :mrgreen:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 18:21

Ow ja op die manier. Ja ik weet niet waar het aan ligt. Het lijkt er op dat de stabieliteit van de wang van de band bij veel warmte te slap word waardoor die gaat "wapperen" zogezegd.

Of het dan aan de samenstelling van het rubber ligt op de opbouw van de band...geen idee.. en ja het is jammer dat je helaas de negatieve dingen van zulke banden altijd hoort..
"Alfa beats them all"

Terug naar “Algemene Technische vragen”