Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 20:40

Ja er is een reden dat dat niemand dat merk kent.

Als je niet al te grote wielen hebt dan zijn banden niet eens zo duur. Heb zelf voor 195/50/15 banden van Toyo (Proxes CF2) 45 per stuk betaalt. Dat zijn echt hele goede banden en dat merk je gewoon, auto gaat zo veel harder een bocht door.

Ik zeg altijd, de 3 dingen die je van de grond houden die zijn geld waard.
Schoenen, je matras en autobanden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

di mei 26, 2015 21:10

Ok, als het niet mechanisch is.

Ik sluit me aan bij de rest dan. Zet er gewoon behoorlijke banden onder. En voor de volgende keer, die paar tientjes dan maar uitgeven. In dit geval lijkt goedkoop duurkoop te zijn.

Trouwens, niet alleen bij Alfa is dit een probleem hoor. Ook andere merken waarbij iets meer werk is gemaakt van het onderstel en dus de rij-eigenschappen geven banden van dit soort merken problemen. Zelf ook een keer gehad met het huismerk van de de lokale (behoorlijk grote) bandenboer. Made by Michelin, alleen maar trillen en bibberen.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do mei 28, 2015 14:30

Even een kleine update..

Gisteren andere banden laten monteren, en wat denk je... geen getril meer. Althans, niet meer hoe het eerst was. Heb express een lange tijd gereden... met verschillende snelheden.
Ik weet dat tie wat trilt tussen de 70 en 80, en iets tegen de 100 aan. Voor deze andere banden, was het gewoon heel erg... Nu met de andere banden ( Michelen ) geen getril en/of geschud.

Ik ga nu proberen om mijn geld te vragen van de andere banden, want die heb ik laten bewaren.

Tot zo ver!!
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

do mei 28, 2015 21:45

Beetje late reactie... maar ik vermoed gecupte banden. Erg makkelijk te controleren door over het loopvlak te wrijven met de rijrichting en tegen de rijrichting. Als je banden gecupt zijn, voel je dat. De band moet "glad" aanvoelen. De oorzaak van gecupte banden is vaak uitlijning. Sommige banden cuppen sneller dan andere..... en sommige auto-types zijn gevoeliger dan andere.

Dus als je de banden nog hebt liggen, even controleren.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

vr mei 29, 2015 07:47

Goed om te horen dat je weer veilig op weg kunt :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

za mei 30, 2015 16:15

Hallo allemaal.

Helaas heb ik slecht nieuws. Ik dacht nadat de nieuwe banden waren gemonteerd en ben wezen rijden het getril enof geschud voorbij was maar helaas is dit niet het geval.
Ik heb gisteren een rit gemaakt van 200km en het getril enof geschud vind plaats als ik een tijd 100km per uur rij en daarboven.
Het is niet meteen maar na een tijd rijden. Ongeveer naar een uurtje.
Je hoort een soort van geklap bij het wiel. Het stuur trilt niet hevig alleen de auto enof onderstel.

Ik heb nu het sterk vermoede dat de wiellagers voor aan vervanging toe zijn vanwege omdat nu na warmte ze uit het lood lopen en gaan hobbelen?
Is het dan ook wijs om dan meteen de remschijven en blokken voor te vervangen? En waar moet ik op letten bij het vervangen van de wiellagers?

Ik hoor graag eventueel andere tips of adviezen.

Motorisch is de auto gewoon goed. Geen geschud of gestotter.
"Alfa beats them all"

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

za mei 30, 2015 17:18

IK heb een soortgelijk probleem met mijn GT van 2004!

Van alles aan gedaan nieuwe banden(Vredestein Ultrac Cento 215/45-17), andere velgen 16", balanceren, winterbanden, smallere banden en noem maar op geen resultaat.

Bij mij is het niet heel ernstig maar wel irritant het begint bij 80km/u een lichte trilling en neemt dan weer af om bij 130 km/u weer terug te komen maar dan heviger.

Het lijkt van achter te komen.
Alles uitgeklokt met micrometer geen afwijking geconstateerd.

Diverse techneuten er mee geconfronteerd maar hebben allen geen oplossing.

Er is niets aan de auto te vinden alles is perfect in orde!

Wat er nog niet gedaan is is de aandrijfassen!
Bij jouw wel dus maar ook zonder resultaat.

Er staat pas 110000km op mijn auto!

Dus ik volg dit met veel belangstelling.

Als er een oplossing is dan is dat mee veel waard.
Een uitdaging dus!

Ciao

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

za mei 30, 2015 18:01

Oke dus ik ben niet de enige die dit probleem heeft. Ik heb dus diverse dingen geprobeerd en geen resultaat.

Wat ik ga doen is de wiellagers vervangen en dan bekijken. Anders denk ik dat het toch vanuit de aandrijvinf bij de koppeling komt. Of dat er daar een lager stuk is of aan het stuk gaan is. Als dit laatste aan de hand is dan is het einde latijn met de auto.

We gaan het meemaken. En hou het up to date zo ver mogelijk.
"Alfa beats them all"

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

zo mei 31, 2015 11:15

Kleine update..

Alles bekeken en komt niet van de wiellager vandaan. Alles wijst er op dat de lager in de druklager niet meer goed doet ookal schakelt en tijd de auto goed.

De lager word dan warm en zet uit waardoor er instabiliteit komt in het geheel. Heb zoiets nog nooit meegemaakt of over gehoord. Als de drukgroep en of lager goed is dan is dit niet het geval.

Ik ga binnenkort met hulp de koppelingsplaat vervangen en het druklager.
We gaan het meemaken.

Tot zo ver!
"Alfa beats them all"

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

zo mei 31, 2015 14:20

@Alfa-user1983
Een vraagje , je zegt dat je aandrijfassen zijn vervangen , zijn ze compleet vervangen ook het stuk aan de uitgang van je versnellings bak ?
Meestal vervangen ze alleen het deel van de fusee .
Ik heb het ook is gehad op 916GTV en toen kwam het van de versn.bak zijde .
Ik had een licht trillend gevoel rond de 100km/h , heb toen alles nieuw gezet en geen probleem meer gehad .
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

zo mei 31, 2015 14:38

De aandrijfassen zijn deels vervangen. De homokneten zijn vervangen. Voor de rest zijn de assen van de auto zelf gebleven.
Dit getril hebben we nooit gehad. Het is er ineens. Pas na een lange tijd rijden komt het getril.
Begint bij 70/80 en dan niks naar de 100. Vanaf de 100 naar 120 toe getril terwijl de velgen pas zijn gebalanceerd.
Het komt ook echt van achter de motor vandaan voor mijn gevoel maar het uit zich naar de wielen toe. Stuur trilt niet maar de hele auto trilt.
"Alfa beats them all"

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

ma jun 01, 2015 07:52

Voor dat je de versn.bak er uit haald zou ik toch de de aan drijf assen aan de bak zijde is nakijken .
veel suc6 met zoektocht verder
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do jul 14, 2011 17:39
Locatie: Amstelveen

Re: Getril tijdens rijden Alfa 145 L

vr jun 12, 2015 12:57

Hallo allemaal.

Het is even stil geweest van mijn kant af, maar heb even wat te melden.

Het getril is er dus nog steeds, met andere banden (ookal zijn het winterbanden), geen verschil. Het getril komt echt als je vermogen vraagt, en het is niet meteen, maar na een km of 20 te hebben gereden dat het er vanzelf komt. Daarvoor geen getril te merken.

Nu heb ik vorig weekend, complete aandrijfassen + ophanging gekocht, van de een 145 uit 98 maar dan ZONDER abs. Heb totaal 50euro voor betaald, dus niet hele erge ramp.
Ik heb de auto nog niet op de brug gehad, dus kan ook niet zeggen of de assen precies het zelfde zijn, of er een verschil in zit.

Maar stel, ik zou ze monteren, zou het uberhaupt passen, of is er echt verschil te zien tussen een as met en zonder abs?

Hoor het graag..
"Alfa beats them all"

Terug naar “Algemene Technische vragen”