Carlo1970

Spiebaan

di jan 18, 2005 23:43

Ik heb nu al een aantal maanden mijn alfa stil staan omdat ik die dag op onverklaarbare wijze mijn alfa stil kwam te staan...
Nu was van iedereen de conclusie dat mijn distributie geknakt was... Maar nu hoor ik van meerdere mensen dat het probleem waarschijnlijk is dat mijn spiebaan tussen de v-snaar en distributie riem er tussen uit is...

Ik heb een alfa 145 1.6 16v ts op lpi gas... uit 1997... De auto kwam met 30 km/u stil te staan en deed helemaal niets meer dan alleen maar het horen ronddraaien van de v-snaar bij het starten van de motor... Toen de auto stil viel heb ik geen geratel gehoord of iets dergelijks... Alleen maar het schokken van de motor en toen was het stil...

Wat denken jullie dat het kan zijn... Ik heb nog niet naar de auto gekeken omdat ik er weinig verstand van heb en ik dacht dat het inderdaad de distributie was en ik daar geen geld voor heb om te laten maken...

Ik hoop snel reacties te krijgen van jullie...

Carlo...

Chiel

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 07:48

Hey Carlo,

Ik denk dat je even wat duidelijker moet zijn....hier kan ik geen wijs uit :(

Je reed 30km/h en toen viel de motor uit? Alle lampjes op het dashboard weg? Beschrijf precies wat er gebeurde.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: Spiebaan

wo jan 19, 2005 08:45

Maar nu hoor ik van meerdere mensen dat het probleem waarschijnlijk is dat mijn spiebaan tussen de v-snaar en distributie riem er tussen uit is...

De auto kwam met 30 km/u stil te staan en deed helemaal niets meer dan alleen maar het horen ronddraaien van de v-snaar bij het starten van de motor... .
De spiebaan tussen de v-snaar en de distributieriem ?? Ik denk toch dat je distributieriem gebroken is, op basis van de informatie die je nu geeft.

De v-snaar hoor je niet ronddraaien (tenzij hij echt aan vervanging toe is), dus ik denk dat je het geluid van de startmotor bedoelt. Draaide deze sneller (makkelijker) rond dan normaal tijdens het starten?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 10:05

Hij staat stil omdat hij stil kwam te staan...dat snap ik nog, maar de rest kan ik helaas geen touw aan vast knopen.

Vraag even een bekende met iets verstand van motortechniek om er eens een blik op te werpen.
Dan kan het forum je daarna verder helpen.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 13:01

Ik denk dat ik snap wat Carlo bedoelt.
Dat de distridutie bij de 16 kleppers TS. motoren een zwak en kwetsbaar punt is ,is bekend. Maar wat ook wel eens een enkele keer voorkomt is dat de spie waarmee de poelie op de krukas zit breekt, Waardoor de poelie op de krukas kan verdraaien. Ik heb dit zelf twee keer meegemaakt bij een auto van een klant.De distributieriem is dan nog heel.
In het geval van Carlo maakt het geen verschil ,hoe dan ook de motorschade is er niet minder om Of je moet ongelofelijke mazzel hebben. mvg Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 13:14

Ter aanvulling.Voorzover ik weet doet dit probleem zich alleen voor bij de 1600 TS 16 kleppers. mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Chiel

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 14:46

Sounds reasonable....valt nauwelijks te controleren of niet?
Misschien met een grote sleutel de krukas draaien en kijken of de nokken wel/niet meedraaien. Liever niet met de startmotor proberen - de schade zal er niet kleiner van worden.....

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 15:09

Ik heb het 1x gezien bij een 2.0TS 16v (alu kleppen deksel) waar inderdaad de spie gebroken was. Dan blijft de riemschijf van de dist. riem (en dus de nokkenassen) plotseling stilstaan terwijl de zuigers nog even op en neer gaan....

Maar dat moet afschuwelijke herrie maken en er is geen melding van geratel. Misschien toch iets simpels?
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Carlo1970

Re: Spiebaan

wo jan 19, 2005 16:26

De startmotor draait dus sneller rond dan normaal wat je vraagt ja... Maar de distributieriem die ligt stil...

Daarom heb ik dus gehoord van een aantal monteurs dat het de distributie niet hoeft te zijn die eraf ligt maar dat de spiebaan er tussen uit ligt... Dit hebben meerdere alfa's met een km stand van rond de 2 ton...

Ik ga er natuurlijk binnenkort zeker naar kijken maar daarom vraag ik het hier ook ff... Want wie weet heeft er iemand meer ervaring mee...

Carlo1970

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 16:31

Wat de laatste reacties betreft heb ik dus meer aan... Inderdaad wat jullie vertellen is wat ik dus ook constant hoor van ervaren monteurs... Alleen ik hoor dus absoluut geen geratel en heb ook niks gehoord met het afslaan van de motor...
Ik rijd 30 km/u door een klein smal straatje... Geen muziek aan in de auto... en opeens is het net of de motor niet meer weer... Dus het schokken net alsof je de koppeling laat schieten zeg maar... Toen stond ie stil met de motor afgeslagen... Ik wil hem starten maar ik hoor dus alleen nog maar de startmotor rondgaan...

Dit is alles wat er gebeurd is... Dus geen geratel, geen bij geluiden ofzo... Maar dit is zo'n raar raadsel dat ik hem wel naar de garage MOET brengen geloof ik omdat iedereen niet weet wat er aan de hand is...
Ook hoor ik van andere ervaringen dat als je distributie eraf loopt je geratel hoort en daarom wil ik weleens weten wat DIT probleem kan zijn...

Hahaha het lijkt wel een puzzel... Wie lost hem op???

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 17:24

Er is maar EEN manier om er achter te komen wat er aan de hand is .Kleppendeksel demonteren en kijken of de nokkenassen op tijd staan. Is dat niet het geval en de distributiesnaar is nog heel is idd. de spie gebroken met alle gevolgen van dien. Staat de kleppenhuishouding WEL op tijd is er iets anders aan de hand.
Begrijp ik het goed dat als je nu probeert te starten dat de startmotor dan heel snel ronddraait? dus net of de motor geen compressie heeft? mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Carlo1970

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 19:04

Ja Richard dat klopt inderdaad... De startmotor draait sneller dan normaal en ik heb totaal geen compressie...
Komen we al wat verder nu hahaha...

Chiel

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 19:21

Dat zou dan wel kunnen koppen....als de nokkenassen stilstaan zullen ze dat wel doen als er minstens een aantal kleppen openstaan. Als ook de weerstand van de distributie en de nokkenassen niet meegenomen hoeft te worden dan klinkt dat als, inderdaad de spie van de poelie die de distributieriemen aandrijft. De startmotor zal dan weinig weerstand ondervinden en snel draaien.....

Op zich zal het vervangen geen groot probleem moeten zijn alleen....wat is de schade aan kleppen, zuigers etc? Hebben de kleppen in hun laagste punt en de zuigers in het BDP overlap? Er is vast wel iemand die dat weet...

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 19:37

Hebben de kleppen in hun laagste punt en de zuigers in het BDP overlap? Er is vast wel iemand die dat weet...
Ik dacht (en vrees) van wel bij een TS.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

RE: Spiebaan

wo jan 19, 2005 19:42

Kans is idd klein volgens mij dat er geen klepoverlap is.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Terug naar “Algemene Technische vragen”