Pagina 1 van 1
contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 18:19
door Matteomeubel
Heeft er iemand een schema waar de contactslot schakeling van een 33 op staat?
Ik denk een jaren '90 voiture want kenteken JG-XX-00.
Er hing alleen een kenteken kaartje aan het contact slot met kenteken, geen jaar.
De reden is dat mijn Giulietta contactslot toch wel erg flabberdebabski is en ik zo snel alleen een 33 slot vond.
Visuele inspectie leverde aan de buitenkant alleen op dat de behuizing 5 mm langer is, de pen voor het stuurslot ook en de draadkleur van de vier draden op 1 na ook.
De fysieke elementen zijn linea recta om te zetten zodat het ding ook in een Jet past.
Na demontage van het stuurslot uit de bus waar ze inzit bleek dat ook de draadbezetting op het schakelblok/contactblok achterop anders is.
Rood zit op de plek van het bruin en bruin op de plek van het rood. Zwart zit op de gelijke plek en de enige draad die van kleur is veranderd maar die in de Jet niet is aangesloten, ook.
Nu kan het zijn dat het ding intern ook anders is georganiseerd, maar ook dat de 33 andere kleuren hanteert in de kabelboom dan de Giulietta.
En omdat we visueel zijn ingesteld:

Dit blok komt dus uit het stuurslot van een Giulietta.
Waar hier groen zit heeft de 33 lichtblauw/zwart, rood=bruin en bruin=rood.
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 19:38
door giuliettaevo
Hier geldt ; meten is weten...
Even weerstand meten tussen de verschillende draden en de verschillende standen.als je dat even in een schema zet van beide schakelaars dan kun je het zo vergelijken.

Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 20:08
door Darkman76
Misschien ook rekening houden dat een 33 het slot aan de linkerkant heeft zitten en een jet rechts.
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 21:18
door Matteomeubel
Hier geldt ; meten is weten...
Even weerstand meten tussen de verschillende draden en de verschillende standen.als je dat even in een schema zet van beide schakelaars dan kun je het zo vergelijken.

Misschien doe ik niet wat jij bedoeld, maar de weerstanden zijn op alle vier de touwtjes gelijk. De behuizing als massa en dan draadje voor draadje en ondertussen ding op contact houden.
Misschien ook rekening houden dat een 33 het slot aan de linkerkant heeft zitten en een jet rechts.
Dat was ook mijn gedachte bij het zien van het slot en de etikettering, maar het slot zelf is op de voornoemde kenmerken na, identiek. Ook van binnen. Het draait dus ook, rechts gepositioneerd, van je af. Als ik het ding dus links houdt, moet ik de sleutel naar me toe draaien. Kan een 33 bezitter dit bevestigen?
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 21:22
door Hylke
Een 33 start je naar jezelf toe, dat klopt.
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 21:23
door Matteomeubel
Een 33 start je naar jezelf toe, dat klopt.

Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 22:24
door giuliettaevo
Het contactslot verdeelt 12v over verbruikers.je moet dus van de hoofdkabel naar de verbruikerkabels meten.niet naar de behuizing, die doet niets en is als het goed is ook geïsoleerd van de kabels.

Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: za jan 24, 2015 23:13
door Gordon
Ik kan me niet voorstellen dat het elektrisch erg afwijkend kan zijn. Je zet het contact aan en je draait door op een terugverend contact om de startmotor te laten draaien. Met als variatie dat je eerst nog een deelgroep van je elektrische installatie inschakelt, zoals je radio, werkt dat in praktisch elke auto zo. Waar ik me zorgen over zou maken is het mechanische gedeelte met betrekking tot het stuurslot. Er zijn namelijk hele slechte momenten denkbaar waarop je kan ontdekken dat je je stuur ineens niet meer kan draaien.
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: zo jan 25, 2015 00:40
door Darkman76
Overigens heb ik 4 33 service / workshop manuals waar ook de elektrische schema's in staan.
Stuur me even een Pm met je email dan stuur ik ze naar je toe.
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: zo jan 25, 2015 07:40
door Richard Kremer
Ik heb waarschijnlijk nog wel een Giulietta contactslot met sleutel liggen.
Bij interesse stuur maar een PB
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: zo jan 25, 2015 10:40
door Matteomeubel
@Gordon: je hebt gelijk mbt dat stuurslot.
Echter, als je het 33 ding uit elkaar haalt blijkt dat de behuizing en de stift net wat langer zijn. De rest is identiek aan het 'sloopslot'. Als ik deze twee delen wissel met het originele Giulietta slot, is het gelijk. Ik heb het ding gemonteerd en mechanisch doet het wat het moet doen, alleen op elektrische vlak kan ik niets controleren omdat ik geen dynamo heb op t moment en ook niet weet wat e.e.a. tot gevolg kan hebben.
Mijn gevoel is ook dat het 33 slot het zelfde is, maar de draadkleur is anders en dat vind ik gek.
@Darkman, je hebt PB
@Richard, nieuw of tweedehands?
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: zo jan 25, 2015 16:32
door Richard Kremer
Gebruikt
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: zo jan 25, 2015 17:02
door Matteomeubel
Gebruikt
Die houd ik even in gedachte, ik meld me dan. Eerst ff verder knutselen...
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: zo jan 25, 2015 18:36
door Darkman76
Ik heb je net een mail met url gestuurd.
Re: contactslot 33 ombouwen voor Jet
Geplaatst: di mar 03, 2015 10:46
door Matteomeubel
Kleine update om e.e.a. compleet te houden qua informatie.
Het werkt gewoon.
Maakt geen fluit uit mbt die draadkleur. Of ik nu de twee draden 'op kleur' zet of niet, tikken lopen en alles werkt.
Vanuit de schema's kwam ik er niet achter waar het voor diende binnen in het schakelblok, dus het zal wel goed wez'n.
Ook het hergebruik van de Giulietta behuizing + stuurslotstift met het binnenwerk van een 33 past en functioneert gewoon.