Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 00:53

Ik ben voor. Zoiemand moet toch wel te vinden zijn in Nederland, ambachtenland? :mrgreen:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 08:49

In Barneveld zit een vakman die mijn fusees voor de racer heeft verstevigd destijds. Ik had last van flex in de fusees op Slicks. Je moet het staal eerst door en door verwarmen (in een oven), dan lassen en daarna weer in de oven leggen verwarmen en in ongeveer 12 uur langzaam af laten koelen in die oven. Maar dat was niet doorzagen en vastlassen...

Het is lastig om het goed te doen en de gevolgen kunnen desastreus zijn als het misgaat. Helemaal op een straatauto die je niet regelmatig inspecteert.

Bij interesse kan ik het adres wel opzoeken.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 09:43

In Barneveld zit een vakman die mijn fusees voor de racer heeft verstevigd destijds. Ik had last van flex in de fusees op Slicks. Je moet het staal eerst door en door verwarmen (in een oven), dan lassen en daarna weer in de oven leggen verwarmen en in ongeveer 12 uur langzaam af laten koelen in die oven. Maar dat was niet doorzagen en vastlassen...

Het is lastig om het goed te doen en de gevolgen kunnen desastreus zijn als het misgaat. Helemaal op een straatauto die je niet regelmatig inspecteert.

Bij interesse kan ik het adres wel opzoeken.
Het gaat hier om een gietijzer deel, wat warm gesmeed is, om het materiaal te verdichten.
Dit is er eentje die niet met een langzame voorspelbare failure komt, het breekt in een keer af tijdens het hoeken...
Dus helemaal correct verwoord Dennis, hier zit mijn grote vrees en daarom heb ik het al heeeeeeel lang uitgesteld en uiteindelijk geschrapt.

Verder helpt verlengen van de fusee's ook niet echt in de stijfheid, er zijn genoeg mensen met "al teveel" flex in de orginele lengte. Met semi's zul je ook al last gaan krijgen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 15:45

Er zijn tal van verlaagde transaxles die maar wat te graag (waaronder ikzelf) wel met een SZ of soortgelijk fusee wil rijden. 8)
Gewoon Evo's opkopen en slopen voor de fusees...

ik weet er wel een paar....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 16:35

Er zijn tal van verlaagde transaxles die maar wat te graag (waaronder ikzelf) wel met een SZ of soortgelijk fusee wil rijden. 8)
Gewoon Evo's opkopen en slopen voor de fusees...

ik weet er wel een paar....
Of SZ/RZ's slopen :jumping:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 16:44

Er zijn tal van verlaagde transaxles die maar wat te graag (waaronder ikzelf) wel met een SZ of soortgelijk fusee wil rijden. 8)
Gewoon Evo's opkopen en slopen voor de fusees...

ik weet er wel een paar....
Of SZ/RZ's slopen :jumping:
Beter idee want da's zo'n massa artikel vergeleken met de Evo...

Bovendien zorgt het reduceren van het totale bestand dmv het van de markt halen van matige exemplaren dat de daadwerkelijke waarde van de overgebleven exemplaren in de richting van de vraagprijzen gaat... :P

Gotto love capitalism! 8)

Eigenlijk... eigenlijk zouden al die SZ/RZ eigenaren ons NU al dankbaar moeten zijn voor wat wij voor de waarde van hun karretjes gaan doen! :P
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 17:42

richard heeft laspinnen laten maken met de eigenschappen als de org fusees, gebruik je niet het juiste materiaal om te lassen breken ze af, hij heeft heel wat setjes rondrijden en er is nog nooit wat gebeurd, anders had ik het ook niet laten doen.

ik heb ze liggen, je kunt bij richard zien wat ze kosten.

heb je interesse dan stuur een pb, Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Fusee vraagje

vr jan 16, 2015 18:34

Dat verhaal heeft hij mij ook verteld toen ik informeerde naar de prijs van een setje.als ik me niet vergis was dat bijna 500 dollar en dan moest je nog 4 fusees aanleveren ook.

Overigens lijkt het mij sterk dat er laselektroden op recept gemaakt zouden zijn hiervoor. Er zijn gewoon speciale elektroden te koop voor gietstaal in de handel. Maken ze oa in Nijmegen bij lincoln smitweld, heb weleens een rondleiding gehad door de fabriek.

Ik ken nog wel wat mensen meer met fusees waar aan gelast is.nooit problemen mee geweest.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Fusee vraagje

za jan 17, 2015 15:31

Redelijk prijzig dus. Wat ik niet begrijp, is waarom je 4 fusee's nodig hebt. Zou je er niet gewoon een stuk tussen kunnen maken? Dan heb je wel 2 lasnaden, maar normaliter zijn lassen zeer sterk?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Fusee vraagje

za jan 17, 2015 21:46

Je wilt wel exact hetzelfde materiaal ertussen lassen dan. 4 fusees gebruiken is in mijn ogen wel een must om maar 1 las te hebben.

Las zelf is sterk,materiaal er omheen verzwakt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Fusee vraagje

zo jan 18, 2015 21:08

Heb het ook eens voorgestelt bij een vriend die me veel helpt en ook best wat van weet en die zei inderdaad hetzelfde.

Hij stelde voor om voor de optie "om gekeerde fuseekogel te gaan" en de draagarm onder het fusee te monteren. Heeft hij laatst gezien hoe het gedaan werd bij het pitmann stuurmechaniek van een camper die ze hebben. Dat leek hem goedkoper, sneller en veiliger gezien de draaier/frezer mooie bussen kon maken zodat de krachten van bovenaf verspreid werden over de draagarm.

Er is geen gemakkelijke slimme goede goedkope manier om de fusees aan te passen zo lijkt het. Toch maar een SZ slopen :roll:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Terug naar “Algemene Technische vragen”