Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 00:09

Heren,

Ik heb onlangs een 24 klepper aangeschaft. Ik ga niet roepen van welke auto, want daar ben ik sinds vandaag niet helemaal zeker over.
De motorcode van de motor is 66301, wat volgens mijn lijstje uitkomt op een 164 Super 3.0 V6 24v.

Ik ben zelf dom geweest, om bij de aanschaf niet te kijken wat voor motorcode erop stond. Het blok werd namelijk aangeboden als een 166 motor.
Dus ik, als enthousiaste koper, ben daarmee akkoord gegaan.

Nu vallen mij de volgende dingen op:

De oliepomp. Ik heb de pomp die door de timing word aangedreven. Niet door een ketting, zoals op de latere (166) motoren zo het geval zou zijn. Dus het type met de lange slurf eraan.

De gasklep: Deze is elektronisch. Ik heb zelf weinig kennis van een 164, maar aan de hand van de info die ik op Google bekijk, heeft de 164 nog een gaskabel. Of zit daar weer verschil in?

Thermostaat: Deze zat achterop het blok. Lijkt me ook de 166 layout. De 164 heeft deze voorop, net zoals de 75's en dergelijke.

Door al deze dingen ben ik wel benieuwd wat ik nu eigenlijk heb.

Ennn, mijn grote vraag, zijn er nog verdere grote verschillen tussen de motoren? Ik heb namelijk een 166 boom en ECU liggen..

Jacco
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 00:36

Lijkt haast of ze een oud type motor hebben omgebouwd.

164 24v heb ik hier ook liggen en die hebben geen elektronische gasklep en de thermostaat aan de distributie kant. Oliepomp wordt door distributie aangedreven.

Wellicht dat het bij een Gtv 916 anders is? Dat is de enige v6 alfa waarvan ik eigenlijk niet echt weet welk type motor en injectiesysteem er in zit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 00:43

Ja, zo begon ik ook te denken, maar het was een handelaar. Lijkt mij vreemd dat die alles gaat ombouwen?
Ik heb dus wel die elektronische gasklep, thermostaat aan de vliegwiel kant, en de distributieaangedreven oliepomp.

Zal morgen nog een keer naar die cijfers op het blok kijken. Ik vind het een vreemde combinatie, wat ik hier heb. Ik vraag me ook af of ie op een 166 ECU wil lopen. Stekkers komen overeen namelijk.
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 10:35

Op zich zou het ding 'gewoon' moeten lopen als alle 166-specifieke elektronische delen zijn overgezet, en al deze delen van eenzelfde 166-variant komen. Wat voor onderblok er onder zit of hoe de oliepomp wordt aangedreven weet de Motronic niet en dat maakt hem ook niet echt uit. Als er ergens een nokkenaspositiesensor zou missen, om maar eens wat te noemen, dan wordt het al heel snel heel vervelend.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 10:55

Inderdaad. Zo lijkt het mij ook. Verder kloppen de aansluitingen ook, ook met die kabelboom.
Ik mis verder ook geen sensoren, of andere gekke dingen. Ik ga het tzt ook gewoon proberen.

Verder, qua blok, is het meerendeel ook hetzelfde. Vind het wel een hele rare combinatie van onderdelen. Thermostaat achterop, zoals de late 24v. Elektronische gasklep, late 24v. Distributie oliepomp, vroege 24v. Aanzuigbuisjes, 39mm, vroege 24v.

Daar staat hier een stukje van: http://www.squadra-tuning.nl/inlaatbuiz ... catie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vreemd ding dit... :lol:
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 11:04

Dan is er met 2.5 24v inlaatbuisjes dus al wat te winnen, en die zullen massa's 156-rijders over hebben na de 45mm-modificatie. Toch?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 11:19

Juist, dat lijkt mij ook!
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

Re: V6 24v vragen

wo dec 31, 2014 19:55

Maak eens een fotootje? Ben heel benieuwd hoe dit eruit ziet??

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: V6 24v vragen

do jan 01, 2015 15:19

Blok is al wel gedemonteerd, maar ik ga zo even foto's maken van opvallende zaken!

Editje, foto's toegevoegd.
Heel vaag de motorcode te zien, scherper kreeg ik het zo snel ff niet. Aanzuigpijpjes zijn 39mm.
O, en op de laatste foto. Dat ronde gedeelte, waar '92' op staat. Mij en m'n pa kwam het niet bekend voor, maar is dat misschien het jaar dat de motor gemaakt is? :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: V6 24v vragen

do jan 01, 2015 18:32

Bouwjaar 92...

Omgebouwde motor is mijn gok. Moet verder niks uitmaken hoor,is waarschijnlijk zelfs makkelijker voor je. Injectiesysteem van de 166 moet er gewoon op werken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: V6 24v vragen

do jan 01, 2015 20:56

Ok. Ik dacht, ik vraag het maar even :D

Ja, lijkt mij ook. Misschien een 166 met een kapot blok, waar een 164 motor in is gehangen? Op beide cilinderkoppen staat namelijk ook '92'. Verder zijn alle aansluitingen, zoals sensoren gelijk aan de 166 motor. De kabelboom van de 166 past er in ieder geval gewoon op.

Klopt, uiteindelijk zijn er niet zo heel erg veel dingen anders.
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: V6 24v vragen

ma jan 05, 2015 19:28

Hey Jacco, wat is eigenlijk je bedoeling met dit blok als ik vragen mag?
De 164 is nl. veel gemakkelijker in te bouwen in een transaxle en dat heeft te maken met de oliepomp als ik me goed herinner....Ik ken iemand die een 166 blok in de 75 heeft ingebouwd, maar op veel problemen stuitte.

Ook zal ik eens kijken wat mijn 164 Q4 voor bedrading en gasklep had, die had in elk geval een elektronische gloeidraad voor luchtmeting en misschien ook wel een elctr gasklep....

Ciao Henk
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: V6 24v vragen

di jan 06, 2015 16:24

De 164 Q4 heeft een kabel aan de gasklep.
wel gloeidraad voor lmmeting.
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: V6 24v vragen

di jan 06, 2015 16:35

Henk,

Deze gaat een 75 in. Zo is de planning in ieder geval.
Zou kunnen hoor, op veel fora zie je inderdaad, dat iedereen een 164 doet ipv een 166 motor. Alleen waarom, ja de oliepomp wordt bij deze door de distributie aangedreven, en bij de 166 door de krukas. Daar zou je geen last van hebben lijkt mij? Misschien heeft het te maken met de plaatsing. Bij deze dien ik de pijp ook aan te passen.

Ik was in de eerste instantie alleen benieuwd wat ik nou eigenlijk gekocht had, omdat ik het een vreemde combinatie vond, elektronische gasklep, met dat type oliepomp en de waterpomp achterop , a la 166.

In ieder geval bedankt voor het checken Henk!
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

Re: V6 24v vragen

di jan 06, 2015 17:28

ben benieuwd naar het project..........
veel succes gewenst
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Terug naar “Algemene Technische vragen”