Pagina 1 van 1

228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: vr dec 26, 2014 20:15
door bert308
Aangezien de Alfa 4C nog wat boven budget ligt ben ik een Lancia 4C aan het bouwen, Lampredi Turbo 16v dwars achterin de Montecarlo. Blok van een Thema laatste versie met standaard al 205 pk en bak van Delta II turbo (maar gelijk aan Thema en diverse Alfa met Busso V6 en ook JTD). Echter vanwege de positie van de motor (moet achter over hellen ipv voor over) heb ik het inwendige van de donor bak overgezet in het Montecarlo huis, hetgeen sneller getypt dan gedaan is. O.a. moet het tandwiel van de achteruit nog uitgedraaid worden wegens een dikkere as en een van de hoofdassen moet ook nog even in de draaibank om een lager iets op te kunnen schuiven maar in de basis past het.
Dan nu de koppeling, MC plaat is 218mm en van het "push" type, druklager moet ingedrukt worden om te ontkoppelen. De Thema bak heeft een "pull" type koppeling van 228mm, de hevel trekt aan het lager om te ontkoppelen. Nu is dit ook wel weer aan te passen maar de assen met de hevels zijn verschillende dikte en dan zou ook een andere positie voor de hulpcilinder gevonden moeten worden. Bovendien is er op het vliegwiel plaats voor een 235mm koppeling zoals gebruikt in o.a. de 164 3.0 V6, Delta Integrale Evo en de illustere Thema 8.32. Die zijn allemaal ook van het "pull" type en vreemd genoeg ook 100 euro duurder van de bekende merken dan de 228mm versie (220 tegenover 120 euro). Ook heb ik diverse 1.9 en 2.4 JTD 235mm koppelingen gevonden maar die lijken niet te passen wegens een geheel ander vliegwiel.
Wie weet er een 235mm koppeling van het push type of anders maar een 228mm versie, dat zal ook wel voldoen. En dan gewoon een standaard koppeling voor een standaard bedrag, geen speciaalbouw. Links op foto Thema koppeling, rechtsboven Beta Montecarlo, te zien zijn de holle en bolle diafragma veren. De steekcirkel van de boutgaten op het vliegwiel is 245mm.
Afbeelding

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: vr dec 26, 2014 22:09
door kareltjeknetter
hoe groter de frictieplaat hoe meer koppel die kan overbrengen. de getrokken drukgroepen zijn in de regel ook sterker
er zijn op internet wel lijstjes te vinden met diverse frictieplaten met een geschikt spline patroon en bijbehorende drukgroep
als je weet welke in aanmerking komt moet je ff kijken op ebay.de

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: vr dec 26, 2014 22:31
door giuliettaevo
Er zijn heel veel 228 mm koppelingen te vinden van het push type. Heb er hier van bmw liggen maar ook Saab en opel bv.

Je moet in ieder geval een passende plaat hebben voor de priseas en dan een drukgroep die daar weer bij past. Jtd heeft dubbelmassa vliegwiel.

Lancia 20v turbo heeft volgens mij de grootst mogelijke koppeling maar ik weet niet meer of dat push of pull is. Vliegwiel zou moeten passen.

Op mijn jtd ga ik een 2.0 16v benzine vliegwiel gebruiken met een 228mm koppeling. Plaat van een calibra turbo en drukgroep moet ik nog even kijken, waarschijnlijk bmw.mocht dat niet sterk genoeg zijn dan laat ik de drukgroep verzwaren denk ik.

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: za dec 27, 2014 09:44
door aralfa
916 Gtv v6 24v phase 1 tot 1998 heeft een 235 pushkoppeling.

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: za dec 27, 2014 12:31
door kareltjeknetter
typisch, mijn 164qv 24v heeft een getrokken drukgroep

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: za dec 27, 2014 15:07
door bert308
hoe groter de frictieplaat hoe meer koppel die kan overbrengen. de getrokken drukgroepen zijn in de regel ook sterker
er zijn op internet wel lijstjes te vinden met diverse frictieplaten met een geschikt spline patroon en bijbehorende drukgroep
als je weet welke in aanmerking komt moet je ff kijken op ebay.de
Ik had al een hele kerstdag doorgebracht op ebay.de op zoek naar koppelingen tot het duizelde, goede besteding van zo'n anders toch maar verloren dag. Er staan wel overal netjes de diameter en spiebaan vertanding bij maar de foto is altijd een voorbeeld foto dus je kan niet controleren of bijvoorbeeld de boutgaten overeen lijken te komen.
Er zijn heel veel 228 mm koppelingen te vinden van het push type. Heb er hier van bmw liggen maar ook Saab en opel bv.

Je moet in ieder geval een passende plaat hebben voor de priseas en dan een drukgroep die daar weer bij past. Jtd heeft dubbelmassa vliegwiel.

Lancia 20v turbo heeft volgens mij de grootst mogelijke koppeling maar ik weet niet meer of dat push of pull is. Vliegwiel zou moeten passen.

Op mijn jtd ga ik een 2.0 16v benzine vliegwiel gebruiken met een 228mm koppeling. Plaat van een calibra turbo en drukgroep moet ik nog even kijken, waarschijnlijk bmw.mocht dat niet sterk genoeg zijn dan laat ik de drukgroep verzwaren denk ik.
Liefst een matching set van 1 merk voor 1 auto! Ik wil het niet omslachtiger maken dan nodig...
916 Gtv v6 24v phase 1 tot 1998 heeft een 235 pushkoppeling.
Kijk, op zo iets hoopte ik, dat had ik door zelf zoeken niet uitgevonden. Ik zal vanavond eens op zoek gaan naar een set. Evengoed uitkijken dus dat ik de goede vind, bij zo veel verschillende onderdeelnummers per autotype en bouwjaar afhankelijk kun je er niet zo maar vanuit gaan dat de informatie van de verkoper correct is.
Weet iemand wat versie DTV en versie DTS betekend?
Een 228mm koppeling van AP wordt hier http://www.ebay.de/itm/120937734465" onclick="window.open(this.href);return false; aangeboden voor een scherpe prijs van 124 euro maar tot nu toe nog geen 235mm koppeling onder de 220 euro gevonden...

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: za dec 27, 2014 15:12
door frankalfa
typisch, mijn 164qv 24v heeft een getrokken drukgroep
Ter aanvulling; 156v6/166v6 ook, althans de 2.5 en 3.0 24vees.

Grtz,fRank

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: za dec 27, 2014 22:27
door aralfa
VALEO - Ref: 821248

Zo hem moeten zijn.

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: za dec 27, 2014 23:00
door bert308
VALEO - Ref: 821248

Zo hem moeten zijn.
Yep, had ik gevonden (met 10 internet vensters geopend)! Ik werd in verwarring gebracht doordat sommige aanbieders deze ook geschikt achten voor types die toch echt een "getrokken' druklager hebben. Een koppeling met getrokken lager schijnt dan wel minder bedieningskracht nodig te hebben door een grotere hevelwerking.
Maar omwille van de eenvoud ga ik dan toch deze uiteindelijk bestellen, ik wacht nog effe want heb nog van alles nodig.

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: vr jan 02, 2015 17:59
door Bullettooth
Ik kan je sterk aanraden een 'trek kopeling' te gebruiken. Deze werkt veel fijner dan de duw variant! Ik heb mijn alfa V6 omgebouwd van duw naar trek (bewust).

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

Geplaatst: vr jan 02, 2015 20:44
door bert308
Ik kan je sterk aanraden een 'trek kopeling' te gebruiken. Deze werkt veel fijner dan de duw variant! Ik heb mijn alfa V6 omgebouwd van duw naar trek (bewust).
Ok, bedankt voor de tip. Er lijkt ook meer keuze in "trek" koppelingen, dan maar de bediening ombouwen.