Pagina 1 van 1

Gevolgschade breuk d-riem JTD

Geplaatst: vr nov 28, 2014 21:34
door Leo Veloce
Weet iemand wat de gevolgschade allemaal is bij breuk distributie van een JTD?
Zit er verschil tussen de 1.9 16v en de 2.0?
Is er speciaal blokkeergereedschap nodig voor wisselen riem?

Volgens boekje is het 5 jaar, maar bij koude streken of korte stukken of veel stationair, 4 jaar. Is 5 jaar inderdaad wel vaker voorkomend?

Bedankt alvast voor alle feedback. Leo

Re: Gevolgschade breuk d-riem JTD

Geplaatst: za nov 29, 2014 18:51
door Alexanderw
Het is mij gebeurd bij 1.9 JTD 16V. Kleppen kunnen zuigers raken met grote schade als gevolg. Als dat gebeurt is er ook kans dat de tuimelaars bij de nokkenas breken en schade aan zuigers en kleppen wordt voorkomen.

Ik had snel in de gaten dat er iets grondig mis was en heb motor meteen stilgezet en in vrij naar de kant. Daardoor helemaal geen schade. Nog beter dus. Oorzaak was gebroken as van waterpomp dus CRUCIAAL ADVIES: altijd ook waterpomp vervangen bij vervanging vd disriibutiereiem, rollen e.d.

Re: Gevolgschade breuk d-riem JTD

Geplaatst: zo nov 30, 2014 21:08
door Leo Veloce
Bedankt Alexander!