Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 18:17

Dit weekendje met de 75 turbo een rondritje gedaan tssn heel wat jong geweld wat tegenwoordig alleen maar Braadworst E30 wil hier op de streek (je kan ze nu oldtimer keuren, dus 1x en dan nooit meer moeten gaan, en massa's onderdelen te vinden en goedkoop snel te maken).

Nu, dat ging goed, mijn turbo eerste serie ziet er niet bepaald snel (en vooral helemaal standaard) uit maar heeft tegenover de jeugd bewezen dat die dat wel is.

1 probleem kwam echter naar boven. Plots werd het rempedaal zacht en moest je dieper en dieper trappen om remkracht te krijgen.
Motorkap open, bleek de remvloeistof zo heet dat die uit het potje liep.
Blijkt nu dat de turbo zo veel hitte geeft dat je na langere tijd ook de hoofdrempomp heet krijgt, want van de wielen kwam het niet. Op het binnenspatbord, de luchtfilterbak etc... kon je je hand niet meer leggen.

Alles laten afkoelen en de alfa reed weer perfect (en voorzichtig naar huis ;-)

Ongetwijfeld moeten nog sportievelingen dit fenomeen gehad hebben,

wat zijn jullie oplossingen hiervoor?

Ergens oude motorkap kopen en een delta integrale stijl gatenkaas van maken met bijhorende koude lucht-ducts naar de pomp?

Blauwe ATE racing fluid zit er al in.

Groeten!

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 18:46

Het zal misschien een open deur zijn, maar het staat me bij dat er een hitteschild bestaat (standaard of after-market?) dat tussen turbo en hoofdremcilinder zit. Dit zorgt voor afscherming en afvoer van de turbo hitte.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
aralfa
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 16:48

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 18:47

Even een plaatje ertussen fabriceren zodat de warmte niet door kan stralen
155 2.0 16v EVO
Lancia Delta HPE HF toerbo
Fiat Coupe 2.0 16v Turbo Plus

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 18:54

Het zal misschien een open deur zijn, maar het staat me bij dat er een hitteschild bestaat (standaard of after-market?) dat tussen turbo en hoofdremcilinder zit. Dit zorgt voor afscherming en afvoer van de turbo hitte.

Groet,
Rob
Klopt, hoort een hitteschild te zitten, zie foto..

Afbeelding
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 19:05

n'evo ?????????
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 19:32

n'evo met hitteschild :D

maar ben er wel benieuwd naar...heb je geen hitteschild ?

dr hoort ook nog een klein schild te zitten over rubbers van de schokdemper....

en niet minder belangrijk over je stuur tandheugeldinges

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 19:49

Je stuurtandheugelwormwieldingeskoelgeval heb ik nog niet kunnen ontwaren bij mij maar de andere zaken zijn op het plaatje wel redelijk zichtbaar... maar aangezien ik nog steeds bezig ben met de cursus "Leer uw Toerrrbo kennen" zegt dat allemaal nog weinig...

Afbeelding

1 - Bovenste schokdemperbevestiging
2 - HRC
3 - Schutbord
4 - Motorkap

Er zullen er vast nog meer zijn....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 20:03

Nope dat was het :mrgreen:

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 20:12

Bij mijn turbo heb ik zelfs bij volle polle op het circuit geen problemen met mn remmen meer sinds ik de remvloeistof vervangen heb voor Ate Blue Racing remvloeistof,dat is een dot4 met een hoger kookpunt.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

ma okt 27, 2014 21:40

Ik heb alle 4 de hitteschilden zitten zoals op de foto hierboven. Geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Mss heb je op circuit wat meer rijwind. Dit was meer een rondrit met veel korte acceleraties en weinig "ventilerende" stukken op snelheid... Aan de turbozijde vh motorcompartiment kon je werkelijk niets meer aanraken wegens poepheet. Aan de wielen viel het goed mee, zou het ook sterk vinden dat je olie van de klauw tot je HRC zou koken... koelwater en olietemperatuur waren perfect. Vreemd vreemd vreemd... :?

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

di okt 28, 2014 10:20

Maar ff over een andere boeg, wanneer is die remvloeistof erin gegaan bij jouw auto? En weet je zeker dat het reservoir voldoende luchtdicht is? Kan wel remvloeistof zijn voor zware toepassingen zoals circuit, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de remvloeistof zoals deze nu in het potje zit, zou je eigenlijk ook even moeten testen op kookpunt... meeste garages hebben hier een apparaatje voor.. voor hetzelfde geld zit er, bijv. doordat de dop niet goed afsluit, al wel heel veel vocht in jouw remvloeistof, en dat verlaagt het kookpunt best wel dramatisch...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Norman
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: di dec 28, 2004 14:21
Locatie: Curacao

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

di okt 28, 2014 23:00

Ik heb alle 4 de hitteschilden zitten zoals op de foto hierboven. Geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Mss heb je op circuit wat meer rijwind. Dit was meer een rondrit met veel korte acceleraties en weinig "ventilerende" stukken op snelheid... Aan de turbozijde vh motorcompartiment kon je werkelijk niets meer aanraken wegens poepheet. Aan de wielen viel het goed mee, zou het ook sterk vinden dat je olie van de klauw tot je HRC zou koken... koelwater en olietemperatuur waren perfect. Vreemd vreemd vreemd... :?
een turbo wordt echt heet onder de motorkap, toen ik nog in NL woonde kwam er "stoom" af de motorkap wanneer ik stil stond in de regen.
hier op Curacao waar het standaard 30 graden is heb ik nog nooit problemen gehad met de koeling en de remmen.
==leven zonder alfa is geen leven==
de 75 is op Curacao
75TS met 1,8TB motor

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

do okt 30, 2014 08:09

De remvloeistof zit er nu maximum 2 jaar in. Voor het verversen (bij aankoop van de auto) moet ie er wel al lang ingezeten hebben. Mss zat er nog een rest oude remvloeistof in. Heb nochtans de vloeistof doorgestoken tot ze overal helder en blauw uit de nippels kwam. Ga ze alsnog eens volledig verversen en kijken wat het geeft.
Het was ook een 'uitzonderlijk' sportief ritje :wink: Maar dan nog...

We zien wel wat het geeft met vers sap in de leidingen 8)

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

do okt 30, 2014 09:59

2 jaar is normaal gesproken wel het verversingsinterval van remvloeistof.. maar meten is weten, als je even langs een garage rijd waar ze een tester hebben voor remvloeistof weet je gelijk waar je aan toe bent en of de remproblemen mogelijk toe te schrijven zijn aan een verlaagd kookpunt, of dat je het ergens anders moet zoeken zoals in hitte-isolatie. Een 75 turbo word inderdaad knap warm onder de kap, gloeiende spruitstukken en turbinehuizen zijn geen uitzondering.. Je zou de downpipe nog kunnen voorzien van hitte-tape, en ik heb bij diverse autosportwinkels ook wel eens voorgevormde isolatie-kappen gezien voor turbinehuizen, is wellicht ook nog een overweging waard?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Koeling motorruimte 75 turbo

do okt 30, 2014 17:17

Ga ik doen, eerste even de olie checken, maar denk ze sowieso te vervangen. Als ze al gewoon uit het reservoir komt geborreld voorspelt dat weinig goeds.
Zo'n motorsport jasje is niet echt tijds-eigen maar je ze ziet ze idd vaak in de autosport. Het overwegen waard! :wink:
Liever dat dan met tjoening gaten in mijn motorkap rond te rijden ;-)

Terug naar “Algemene Technische vragen”