Gebruikersavatar
tinus1
Junior Member
Junior Member
Berichten: 99
Lid geworden op: do jan 20, 2005 18:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

147 probleem slot achterklep

vr okt 17, 2014 09:57

heb deze vraag ook op het 147forum geplaatst maar tot op heden helaas nog geen reactie, vandaar ook even hier:

het slot van mijn achterklep weigert soms; meestal is dat bij vochtig weer..? vaak na een stukje rijden werkt ie gewoon weer(?!) aangezien die klep alleen van binnenuit te openen is dit zeer irritant bij dagelijks gebruik!
iemand een idee wat de oorzaak is / waar ik moet zoeken / hoe op te lossen?
alvast grote dank!
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: 147 probleem slot achterklep

vr okt 17, 2014 11:03

Hoi, het probleem kan door verschillende oorzaken komen; ofwel het motortje van het slot in de achterklep heeft kuren, maar wat ook zou kunnen (en wat ik het sterkste vermoed..) is dat de schakelaar in het dashboard niet zo fris meer is. Die schakelaar is een micro-switch (tip-toets) en die zijn best kwetsbaar. Maar je kunt de klep toch ook ontgrendelen/openen met een knopje op de afstandbediening van de sleutel? Als je daarmee hetzelfde probleem hebt lijkt het mij juist weer eerder in het slotmotortje te zitten...

Ohw ja, het zou ook nog kunnen dat de bedrading naar het slot beschadigd is.. als ik mij niet vergis zit er, als je de achterklep opent, in de regengoot bovenin een rubber doorvoertule waar de kabelboom voor de elektriek in de achterklep doorheen loopt. Het wil nog wel eens zo zijn dat na jaren van openen en sluiten de isolatie van de draadkernen beschadigd is geraakt, of de koperen draadkernen breken. Dit kun je ook even nakijken door de tule aan één kant even los te maken, en een beetje op te schuiven zodat je de kabelboom kunt checken.. is wel wat gefriemel, en als je daar klaar mee bent moet je goed opletten dat je de tule weer goed op zijn plaats monteert anders heb je bij de eerste de best bui waterlekkage..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
tinus1
Junior Member
Junior Member
Berichten: 99
Lid geworden op: do jan 20, 2005 18:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: 147 probleem slot achterklep

za okt 18, 2014 14:05

@mark
thanks voor je rappe reactie.
heb hetzelfde probleem inderdaad ook met de sleutel.. dus eerder in het slot zelf zou je dan inderdaad denken.
maar nu heb ik gisteren bij na een bui gemerkt dat ook mijn elec.ramen niet meer werken als het geregend heeft en na een tijdje rijden weer wel.. > krijg nu het vermoeden dat er ergens vocht/condens bij de bedrading/contacten komt of zo..?zekeringskast? wederom nog suggesties? zal in iig die kabel bij de klep voor de zekerheid ook checken.
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: 147 probleem slot achterklep

za okt 18, 2014 18:15

Hoi Tinus, dat zijn knap vervelende storingen zeg, en dat de ruitbediening dan ook niet meer werkt maakt het wel wat ingewikkelder.. Inderdaad zou ik ook denken aan een probleem met de zekeringkast onder het stuur.. ik weet niet of er ooit iets ingebouwd is waardoor bedrading vanuit de motorruimte moest worden getrokken? Soms is dit niet netjes waterdicht afgewerkt, en krijg je waterlekkage vanuit de paravan via de draadboom rechtstreeks in de zekeringkast...

Ik heb even een instructieboekje on-line door zitten kijken, en er viel mij nog iets op; de kofferbakontgrendeling en de ruitbediening hebben beiden een eigen zekering, die van de kofferbak zit zelfs in een apart zekeringblokje boven de zekeringkast in het dashboard.. één ding hebben ze echter met elkaar gemeen, en dat is dat zij allebei gevoed worden door de vertraagd afschakelende voeding, de ruitbediening en de ontgrendeling werken allebei nog zo'n 3 minuten nadat je het contact uit hebt gezet... wellicht is dit een aanknopingspunt? Dit zou er nog steeds op neer komen dat de zekeringkast onder het stuur, welke ook een regeleenheid is (Body Computer), defect zou kunnen zijn, misschien door waterinfiltratie.. De oorzaak zou ook te vinden kunnen zijn op het punt waar de voedingskabel vandaan komt; ik zou voor de zekerheid ook even de zekeringkast in de motorruimte checken, naast de accu, en de zekeringen + de aansluitingen onder het zwarte kapje op de +pool van de accu. Hier zitten diverse voedingskabels aangesloten op een spanningsrail, een metalen plaatje, dmv kabelogen die met een moertje vastgeschroefd horen te zitten.. ik heb al enkele keren meegemaakt dat deze moertjes wel eens lostrillen of dat er oxidatie op de aansluitingen zit, met gekke storingen tot gevolg.. Ik hoop dat je hiermee weer wat verder kan zoeken? Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
tinus1
Junior Member
Junior Member
Berichten: 99
Lid geworden op: do jan 20, 2005 18:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: 147 probleem slot achterklep

za okt 18, 2014 18:53

@ mark:
wederom dank! ga morgen de boel nalopen zoals je beschrijft!
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

Terug naar “Algemene Technische vragen”