Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellingsba

zo jul 27, 2014 09:23

Vrienden,

Sinds gisteren een vreemd verschijnsel in m'n Q-Motion versnellingsbak: als ik van P naar D of van P naar R schakel hoor ik een soort gerommel/gekraak vanuit de versnellingsbak. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik moet zeggen dat het vrij verontrustend klinkt, en wil dan ook morgen naar de lokale Alfa-dealer (ik zit momenteel aan het Gardameer...) voor een check-up. Maar voordat ze me daar een nieuwe versnellingsbak aansmeren zou ik graag al jullie deskundige suggesties horen.. ;)

Saluti a tutti!

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

zo jul 27, 2014 09:41

Het is trouwens een aanhoudend gerommel, dus niet alleen op het moment van schakelen..

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

zo jul 27, 2014 15:46

Vervelend om zoiets op vakantie te hebben! Het zou een lager kunnen zijn, of een haperende drukregelklep, te laag oliepeil... speaking of; wanneer is voor het laatst de transmissieolie vervangen? Ik heb net een beetje zitten Googlen, en bij deze bak (Aisin AW TF-80 huppeldepup..) kom ik veel adviezen tegen om de transmissieolie iedere 30.000km te verversen. Deze bak schijnt geen filter te hebben, dus de ATF die erin zit vervuilt erg snel met ''gruis''. Dit vinden lagers en kleppen niet zo fijn... Heb je toevallig geen problemen met schakelmomenten, zoals een beetje bokkig overschakelen naar een volgende (meestal upshift) versnelling? Ik geloof dat het helaas niet mogelijk is om het oliepeil van de bak snel zélf te controleren, er zit voor zover ik weet geen peilstok op?... (check anders even je instructieboekje)

Wat ook nog mogelijk is is dat het geluid niet uit de bak komt, maar wanneer je de auto in een versnelling zet (D of R) met de voet op de rem dan komt de motor- en bakophanging onder spanning te staan... dan zou het geluid kunnen komen door een defecte motor-/baksteun óf door iets van een plastic afdekkap in de motorruimte die aan het trillen gaat. Die kappen die tegenwoordig over de meeste motoren zitten willen nogal eens gaan rammelen, de rubber steuntjes slijten/verouderen behoorlijk door de warmte van de motor in combinatie met de normale trillingen. Ophangpunten van luchtfilterhuizen hebben hier ook nogal eens last van. Je zou dus kunnen proberen vast te stellen of het geluid écht uit de bak zelf komt of dat het een resonantie is..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

ma jul 28, 2014 18:53

Bedankt voor je uitgebreide reactie, mark156! We zaten er allebei naast, dit verzin je echt niet..
Ik reed vanochtend zoals gepland naar de Alfa-dealer in Desenzano. Alleen voordat ik daar was werd het geluid zo erg dat ik niet meer verder durfde te rijden. Geparkeerd bij een supermarkt en de ANWB gebeld. Deze was er binnen een uur (er zijn drie Nederlandse Wegeneachters gestationeerd rond het Gardameer in de zomer!)
Hij constateerde een losgetrilde motorsteunbout aan de pasagierszijde en de andere was afgebroken! De leverancier van mijn auto heeft dus zes weken geleden voor aflevering de distributieriem vervangen en de motorsteunbouten niet aangedraaid!!
Gevolg: compleet blok ruim 5cm omlaag gekomen aan die kant! Auto is nu bij garage in Salo voor diagnose. Waarschijnlijk waterpomp kapot en wederom distributieriem plus spanrollen vervangen. Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

ma jul 28, 2014 19:11

WOW! :shock: Nou ja, dan heb je denk ik erg veel mazzel, want dit kun je bij de verkopende partij waarschijnlijk wel claimen, want dit valt volgens mij weer onder hun bedrijfsverzekering gezien het een fout in de werkzaamheden betreft... Want als het de bak was geweest, dan had je wellicht nog een flink (juridisch) getouwtrek voor de kiezen kunnen krijgen, voordat er een reparatie zou worden uitgevoerd/vergoed!

TIP; laat die losgetrilde motorsteun en bijbehorende bout ook vervangen, want die zou ondertussen best wel eens verborgen schade kunnen hebben!! Vergelijk dat maar met een spijker die een eindje uit een balk steekt, als je die met een hamer van links naar rechts en terug heen en weer slaat breekt hij uiteindelijk af! Dat is in ieder geval met die bout die los zat, een bout is voornamelijk bedoeld om krachten in de lengterichting te verdragen, niet in dwarsrichting, en zeker niet als hij niet vastgedraaid zat. Heeft iets met afschuifkrachten te maken, ofzo, een voorgespannen bout (''moment'') kan meer dwarskrachten aan dan een bout die los zit. Bovendien heb je kans dat het rubber van die motorsteun ''uitgeslagen'' is, kun je later weer problemen mee krijgen...

Mooi dat het gevonden is! Fijne vakantie nog!! :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

wo jul 30, 2014 11:49

Helaas toch meer schade dan gedacht. Na het vervangen van waterpomp, spanrollen en diverse riemen liep de auto nog steeds niet. Vandaag gaat het kleppendeksel eraf voor nadere inspectie van de kleppen. Mocht daar iets te repareren zijn dan gaat dat gebeuren. Mocht daarna ook nog de cylinderkop er af moeten, dan gaat ie op transport naar Nederland en gaat er waarschijnlijk een ander blok in...
Inmiddels is er overleg tussen de garage hier in Salo, de verkopende garage in Nederland en de ANWB. Tot zo ver niets dan lof voor alle betrokken partijen.

Wordt vervolgd..

Gebruikersavatar
Snooker
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:08
Locatie: Utrecht
Contacteer: ICQ

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

ma aug 04, 2014 13:40

Ze doet 't weer!

De schade viel niet bepaald mee, €1.400,- incl. BTW. Distributieriemen, spanrollen, een paar lagers, waterpomp, kleppenverstellers, koppakking en nog wat klein spul. En dan is het nog een geluk bij een ongeluk dat het werkplaatstarief hier een stuk lager is dan in Nederland. Maar: alles wordt vergoed door de Nederlandse verkoper van de auto, dus wat dat betreft niets dan lof.

Ook lof voor de ANWB trouwens! De wegenwachter die hier in Salò gestationeerd is voor de zomer, is verschillende keren langs geweest bij de garage en hield mij persoonlijk (dus buiten de alarmcentrale om) op de hoogte van de voortgang. Ik ben in ieder geval ANWB-lid voor het leven na deze puike ervaring!

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

ma aug 04, 2014 14:24

Goed om te horen dat het uiteindelijk top is opgelost, en nu weer rap gaan genieten van het weer :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Alfa 159 Q-Motion: "gerommel" in de versnellin

ma aug 04, 2014 14:59

Hé, kijk aan, goed nieuws!! Fijne vakantie nog! :D
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”