Mooier kunnen we het niet maken... realistischer wel...
Daarnaast vraag ik mij af of dit type auto dagdagelijks te gebruiken is (indien gebruik van winterkap en goed behandeld tegen roest) of raden jullie dit juist af?
Totale afrader als je nog enigszins comfortabel wilt leven en, zoals ik lees, zelf niet al te technisch bent...
ALLES aan zo'n auto is intussen ergens tussen de 30 en de 40 jaar oud en is 40 jaar geleden gemaakt om 10 jaar mee te gaan... ik denk dat je geen briljante statisticus hoeft te zijn om ongeveer in te schatten wanneer er dus zaken op de nominatie staan om defect te raken... dat is grofweg tussen "30 jaar geleden" en "het voortschreidende NU"... hoe leuk we ze allemaal ook vinden... dit soort auto's is te vergelijken met mensen die 125 jaar oud zijn... ze zijn een uitzondering... ze leven op geleende tijd en hadden er eigenlijk al niet meer moeten zijn maar we zijn blij dat ze er nog zijn zo lang ze niet terminaal ziek zijn... (living on borrowed time klinkt toch ECHT mooier...

).
Meneer Murphey daar op loslatend kun je ongeveer wel inschatten dat die zaken niet kapot gaan als je dat uitkomt (en het karretje lekker thuis in de garage staat) maar uiteraard als je 's-avonds laat in de stromende regen op een verlaten landweggetje staat zonder gereedschap...
Er zijn nog steeds lieden die gewoon gaan pekelen met dergelijke bakjes en dan heel stoer beweren dat dat prima kan en dat het met het versneld doorrotten en roesten reuze meevalt... maar vreemd genoeg verkopen ze dergelijke wagens dan na 2 jaar weer met stille trom...
Nee... ik heb altijd veel geld uitgegeven aan roestpreventie en ook ik heb met auto's van die leeftijd en uit dat tijdperk dagelijks gereden maar:
a) je houdt de roest door wintergebruik domweg NIET tegen; het is de doodsklap voor zo'n auto. Leuk argument is altijd als "men" dan zegt "ja maar vroeger deden ze dat ook dus dat moet nu ook kunnen!" Leuk en aardig maar er IS natuurlijk een reden waarom dit soort auto's intussen zeldzame verschijningen geworden zijn...
b) je kunt niet ELK defect voorzijn... je kunt godsvermogen uitgeven aan preventief onderhoud... en dan TOCH kom je op een gegeven moment weer te laat op je visite en sta je daar met zwarte klauwen omdat (bv) je welliswaar, in het kader van preventief onderhoud, een nieuwe dynamo had laten monteren maar ergens onderweg dan toch het stekkerblokje van 40 jaar oud plastic de geest gaf... en dat word je op een gegeven moment zat...
Daar komt nog bij dat de Coda Tronca (en voorganger Duetto) kinderen van de jaren 60 zijn en dus qua comfort en veiligheid totaal niks meer te maken hebben met wat we heden ten dage gewend zijn. Denken dat je met een Spider in de winter warm en in een hoosbui lekvrij kunt rijden? Dan ben je nu een illusie rijker...
Het oude spul is helemaal leuk (heb er zelf ook m'n hart aan verpand) en als het goed weer is, rijd ik het liefste "oud" en dan ook nog eens zo veel mogelijk (daar zaten vaak ook vakanties naar bv Italie bij) maar altijd met de gedachte in het achterhoofd dat er (weer) iets defect kan raken...
Zo... koop dus gerust een Spider... koop de beste die je je kunt veroorloven... gebruik hem (haar?) als hobby-object en geniet daar van en rijd er VEEL mee maar schrijf de gedachte dat je er tot in lengte van dagen 365 dagen per jaar betrouwbaar en comfortabel mee rond kunt rijden meteen af....
Iedereen die het tegendeel beweert vergeet hoe vaak ze zelf onder de motorkap van hun klassieker hangen...

Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...