Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Vochtige vloer Alfa Spider 3

za jul 12, 2014 15:25

Gezien de Spider langzaam aan technisch wordt aangepakt, gisteren even het vloertapijt verwijderd gezien het aan mijn kant soms wat vochtig aanvoelde.
Dit bleek ook te kloppen.. Isolatiemateriaal was kloddernat.. Alles er maar uit getrokken. Aan de kant van de passagier en achteraan was alles nog kurkdroog.
Dan ook maar gelijk aan de bestuurderskant de bitumen verwijdert (wat een werk).. Bleek ook daaronder al vochtig te zijn, maar nog niks van roest.. Gelukkig!!!
Nu heb ik twee vragen:

-iemand een idee van wat dit water kan zijn? Auto heeft immers in 5 jaar geen spatje regen gezien.
Loopt er bij een Spider 3 iets boven de bestuurderskant dat kan lekken?
-de passagierskant was kurkdroog.. Zouden jullie ook daar de bitumen verwijderen? Of lekker laten zitten en hier en daar bijwerken?
Nergens roest te zien..

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4315
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

za jul 12, 2014 15:36

Is alles nog fris bij de kachel? Dat is het enige wat ik aan vochtigheid kan bedenken aan de binnenkant.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

za jul 12, 2014 16:11

Wat ik regelmatig zie na het handmatig wassen van de S4 hier is dat er bij gesloten portier op een of andere manier wat water via het -overigens nieuwe- deurrubber cq chroom afdeklijstje op/in de vloerbedekking komt op de bovenzijde van de dorpel...
Weet niet of je de auto recent nog gewassen had?

Anders wellicht koelvloeistof (lekke kachelradiateur of -kraan), voorzichtig even proeven op je tong> smaakt het zoetig>coolant.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

za jul 12, 2014 16:46

Ik zou zeggen, nu je het interieur al een eindje gestript hebt (ik begrijp uit je verhaal vloerbedekking eruit enzo?), kapje dicht en laat iemand de auto bespuiten met een tuinslang, dan weet je snel genoeg waar het vandaan komt. Beste is wel ook een zaklampje mee te nemen de auto in, ook goed kijken bij schutbord/pedalen en langs de randen van het portier (rondom, kan net zo goed over de dorpel heen of achter de deurbekleding vandaan komen). Ik weet niet of er een doorvoerrubber aanwezig is voor bijv. elektr.bedrading naar de deur? Ik heb eens meegemaakt (geen Spider) dat de kabelboom op de verkeerde plek een ''knik'' maakte, regenwater liep via de kabelboom naar binnen. Maar ook al vaak gezien dat het water achter deurbekleding vandaan kwam, water dat via de zijruit liep en niet uit de portierbak werd afgevoerd (verstopt afvoergaatje; plastic waterhoes niet in deurbak maar buiten het portier, maar dat is binnenkant auto...) maar zo in het interieur terecht kwam.

Verder zou ik de andere kant ook bitumen verwijderen, goed inspecteren en een goed hechtende verflaag erover zetten en nieuw bitumen plaatsen.. weet je zeker dat de vloerplaat niet vanuit het interieur vandaan kan roesten ook al is die kant nu droog...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

za jul 12, 2014 18:49

Eens de wagen goed nat maken ging ik eens proberen..
Maar ik denk zelf dat het wellicht aan de kachel zal liggen. De isolatie tegen het schutblad was ook vochtig, en het koelvloeistof niveau was goed gezakt.
Het vocht leek me ook niet meteen water qua consistentie. Heb er toen een product ingegooid maar sindsdien nauwelijks mee gereden dus weet ik niet of het gemaakt is.
Ga even mee wachten vooraleer ik het tapijt er trug op leg en zo wat mee rijde. Kan ik zien of er nog iets lekt.

Morgen dan maar eens in de garage verder doen en inderdaad alle bitumen uit doen voor een nieuw laagje..
In 1 keer goed doen..

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

za jul 12, 2014 21:04

Ik ga er zelf altijd maar vanuit dat ''rad-weld'' en soortgelijke producten maar een tijdelijke oplossing zijn, het is geen reparatie-middel, meer een thuiskomertje.. geloof me, dat spul wil je echt niet lang in je motor laten zitten, want het gaat overal aan zitten.. koelkanalen van de motor bijv.... nu weet ik niet wat je erin hebt gedaan, maar ik kan mij zo bedenken dat het laagje middel in de koelkanalen wellicht een minder goede warmteoverdracht van metaal naar koelvloeistof geeft, waardoor thermische belasting van de motor stijgt.. dat is dan mijn theorie, ik weet niet of dat werkelijk zo is.. Dus ja, als je dan toch bezig bent, dan zou ik ook zorgen dat je de kachelradiateur visueel kunt controleren op lekkages, als-ie lek is zie je vast wel ''bloemkolen'' erop zitten.
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

zo jul 13, 2014 00:27

Ik ga er zelf altijd maar vanuit dat ''rad-weld'' en soortgelijke producten maar een tijdelijke oplossing zijn, het is geen reparatie-middel, meer een thuiskomertje.. geloof me, dat spul wil je echt niet lang in je motor laten zitten, want het gaat overal aan zitten.. koelkanalen van de motor bijv.... nu weet ik niet wat je erin hebt gedaan, maar ik kan mij zo bedenken dat het laagje middel in de koelkanalen wellicht een minder goede warmteoverdracht van metaal naar koelvloeistof geeft, waardoor thermische belasting van de motor stijgt.. dat is dan mijn theorie, ik weet niet of dat werkelijk zo is.. Dus ja, als je dan toch bezig bent, dan zou ik ook zorgen dat je de kachelradiateur visueel kunt controleren op lekkages, als-ie lek is zie je vast wel ''bloemkolen'' erop zitten.
Daar ben ik het met je eens! Maar heb dit gedaan om zo de oorzaak te kunnen ontdekken. Moest het niet meer lekken weet ik zo goed als zeker dat het daarvan komt.
Zoals reeds gezegd wordt de wagen volledig mechanisch aangepakt..
Nu maar wat slapen.. Morgen dagje bitumen afsteken :lol: :lol:

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

zo jul 13, 2014 11:16

Nou, succes zou ik zeggen!! Gelukkig niet zo warm en benauwd als eerder van de week, anders heb al snel een persoonlijke ''lekke koppakking''! :lol:

Overigens was mijn vorige post niet als kritiek bedoeld, ik hoop niet dat daar een misverstand over bestaat... :oops: Schiet me nog iets te binnen; met de ''proeftest'' of dat een vloeistof koelvloeistof is of niet moet je heel voorzichtig zijn, is nogal giftig. Klein drupje op de vinger, en dan alleen met puntje van je tong proeven en direct uitspugen en spoelen! Maar er is nog een risico, namelijk dat oude koelvloeistof verzuurd is geraakt, dat komt soms wel eens voor; let op, dit kan best onaangenaam prikken op de tong, weet ik uit ervaring.. (Dit is overigens een disclaimer!! :wink: )
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Stanneke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 16:13
Locatie: scherpenheuvel-Zichem

RE: Vochtige vloer Alfa Spider 3

zo jul 13, 2014 17:59

Kijk eens onder je dashboard , links en rechts heb je rubber slangen. Die komen van in je parafan naar achter je dashboard en zo via de wielkuip naar buiten. Bij mij waren ze ook verduurd en bij elke wasbeurt met tuinslang liep het dus binnen. Probeer dus maar water in je parafen te gieten.

Kost is niet groot, heb ze destijds gekocht bij prins Bredevoort.
Scarbmember nr. 5863
Alfa Romeo Spider Quadrifoglio Verde 1989
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo 1996
Alfa Romeo 145 1.6 TS 1997

Terug naar “Algemene Technische vragen”