Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Accu lamp

di jun 17, 2014 12:09

Toen ik gisteren van een Saekgere locatie huischwaerts keerde begon heel flauw het acculampje te branden.

Beetje aan, beetje uit, beetje meer aan, beetje bijna niet te zien.

Lampjes aan overigens, het was reedsch duuster.

Ik vermoed een laadstroom euvel. Maar is er een-twee-drie aan te geven wat de meest eerst aanwijsbare is? Condensator? Accu? Dynamo? Of moet ik gewoon beginnen met de zooi te vervangen/reviseren tot het lampje uit is?

giulietta 2.0 1983
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 12:44

Dynamo
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 15:21

Meten is weten in deze. Acculampje van bv een gtv6 brand altijd een beetje..
Doe eens meten over de accupolen bij draaiende motor, moet ruim in de 13V zijn. En doe daarna eens alle zware verbruikers aan eveneens bij draaiende motor (kachelaanjager, alle verlichting, achterruitverwarming dat spul) kijken of je laadspanning dan inkakt.

Indien ja zit t idd in je dynamo/koolborstels.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 15:33

De Gauwe Koeds heeft met z'n originele set-up ook altijd een zwak brandend dynamolampje... Met een moderne dynamo doet dat lampje het niet... :lol:

Zelfs met zwak brandend lampje kom je heel Europa door... maar goed... da's de Gauwe Koeds en niet de Greyse Duiph....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 16:08

frankalfa schreef:
Doe eens meten over de accupolen bij draaiende motor, moet ruim in de 13V zijn. En doe daarna eens alle zware verbruikers aan eveneens bij draaiende motor (kachelaanjager, alle verlichting, achterruitverwarming dat spul) kijken of je laadspanning dan inkakt.
Of je hebt ergens een overgangsweerstand tussen de diverse draadjes/stekertjes.
Indien nodig, een revisiesetje voor je spanningsregelaar. Bij Rovanda op voorraad.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 18:44

frankalfa schreef:
Doe eens meten over de accupolen bij draaiende motor, moet ruim in de 13V zijn. En doe daarna eens alle zware verbruikers aan eveneens bij draaiende motor (kachelaanjager, alle verlichting, achterruitverwarming dat spul) kijken of je laadspanning dan inkakt.
Of je hebt ergens een overgangsweerstand tussen de diverse draadjes/stekertjes.
Indien nodig, een revisiesetje voor je spanningsregelaar. Bij Rovanda op voorraad.
Spanningsregelaar zit geïntegreerd in de dynamo bij Giulietta vanaf '82

Je kan de kap achterop de dynamo eens loshalen en de spanningsregelaar uitnemen om de koolborstels te inspecteren. Je kan ook alvast direct een nieuwe kopen - is niet echt dikke centen, want kost maar iets van zes, zeven euro (Bosch - Paris-Rhone is wat exotischer en dus duurder). Let vooral op ongelijke slijtage, want dan is de rotor waarschijnlijk beschadigd en zal je aan een compleet nieuwe dynamo moeten gaan denken.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 19:02

Als ie inderdaad niet meer voldoende laadt zou ik opteren om m te laten reviseren. Kan ie er weer 31 jaar tegen. :wink :Vooraf even laten testen onder belaste condities om interne sluiting uit te sluiten :lol: .


Grtz,fRank

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Accu lamp

di jun 17, 2014 19:06

Indien losse koolborstels, niet laten reviseren, gewoon nieuwe koolborstels en gaan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Accu lamp

wo jun 18, 2014 20:01

Het laadstroomlampje is aangesloten tussen de + accu en een plusaansluiting (+D) op de dynamo. (Niet de aansluiting naar de accu).
Meestal is dit een lampje van 24v. Of de Alfacontrol natuurlijk.
Van de dynamo tot aan het blokje op het binnenscherm is deze draad groen.
Principe is dat als de accu- en dynamospanning gelijk is, het lampje niet brandt.
Als het lampje toch gaat branden zou het buiten overgangsweerstanden in het circuit van het lampje, ook kunnen dat 1 van de 3 diodes in de dynamo stuk is.
Afbeelding
Plaatje is op het register veel duidelijker

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Accu lamp

do jun 19, 2014 08:19

Dank voor de uiteenzettingen, ik zal er eens een diagnosemiddag van maken.

:thumbs:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Terug naar “Algemene Technische vragen”