Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op gas

zo apr 20, 2014 08:19

159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op gas na reparatie

Ik heb wat geks, dat ontstaan is na een reparatie bij de Alfa dealer. As waterpomp was gebroken, heb langs de weg gestaan.

Symptomen zijn
- Motor mist koppel en reageert niet goed op gas, vooral bij flink gas geven
- Flink gas: als je bv op de snelweg 100km/u in de 5 rijdt en je geeft flink of vol gas om te accelereren dan is het koppel niet thuis. Wat vooral gek is: eerst loopt de turbodruk op (te zien aan de meter) maar de druk zakt direct weer weg tot ongeveer halverwege de schaal!! Ongeveer 2 seconden later loopt de turbodruk opnieuw op en dan pas wil de motor accelereren. Heel gek. Een soort 2 traps rakket met de turbodruk/motor management. Maar enkele seconden lang is het vermogen er dus niet. Daar valt niet mee te rijden.
- Ook onderin de toeren mist de auto wat koppel, dat is echter bij rustig rijden minder duidelijk te merken.
- Het lijkt ook alsof de auto een minder goede koude start heeft gekregen, dat kan echter ook liggen aan een wat zwakke accu (was al zwak maar heeft tik gehad want is bijna leeg geweest door 3 uur langs de weg staan).

Wat heeft dealer aan de auto gedaan?
As vd waterpomp was gebroken en daardoor distributieriem beschadigd en versprongen (niet gebroken). Motor bleek geen verdere schade te hebben, dit is getest. Wat is er gedaan:
- Waterpomp vervangen
- Distributie vervangen en opnieuw op tijd gezet
- Verstuivers (inspuit ventielen) gedemonteerd om lekkentest te doen (zag er zeer goed uit, geen compressie of lekverlies dus geen motorschade)
- Verstuivers terug gemonteerd met nieuwe leidingen (om lekken te voorkomen). Ik zie ook geen leksporen.
- Motormanagement reset (heeft wellicht in noodloop gedraaid) + inleren

Mogelijke oorzaken van gebrek aan vermogen/koppel
Er moet een directe relatie met de reparatie zijn, voor de reparatie was er volop koppel zowel hoog als laag in toeren. Dus ik denk aan:
1. Distributie niet goed op tijd gezet
2. Turbo regeling (er is niets aan de turbo gedaan, maar mogelijk zijn niet alle slangen of aansluitingen goed teruggezet want er is veel gedemonteerd aan de motor).
3. Motor management: er wordt iets niet goed geregeld, gekke is dat de trubodruk eerst even goed oploopt maar dan meteen weer terugzakt. 2 seconden later loopt de druk alsnog weer op. Wellicht niet goed gereset of ingeleerd?
4. Brandstofdruk/verstuivers: deze zijn natuurlijk lost geweest
5. Een andere aansluiting of sensor op de motor niet of niet goed aangesloten (er is natuurlijk veel los geweest).

Auto rijdt beroerd en de dealer heeft de auto al aan het diagnosesysteem gehad (rijdend) en kon niets ontdekken. Heeft me tot 5 mei naar huis gestuurd en wil dan turbo test doen. Ik heb twijfel of het wel aan de turbo ligt (want daar is niets aan gedaan bij de reparatie).

Graag jullie hulp !!!
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

zo apr 20, 2014 11:47

Het lijkt erop dat eea niet goed is aangesloten. Eerst druk opbouwen en weer verliezen lijkt ook wel een lek ergens of een klep die opengaat om iets te beschermen.
Verder zou het kunnen zijn dat er te lage brandstofdruk is, waardoor plotseling vermogen vragen niet lukt.

Ben wel benieuwd.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

zo apr 20, 2014 12:59

Wat nog gecontroleerd mag worden :

-EGR klep , ff afdoppen kijken of die dan wel goed accelereert , deze gaan nog wel eens kapot.

- roetfilter , of deze niet verstopt zit of dichtgesmolten is.

Aangezien je verteld dat er wel gewoon turbodruk is , lijkt het mij de 2 meest logische problemen die je kunt hebben , dit heb ik wel vaker meegemaakt bij de 159's

Wat bij de 159 16v ook nog wel eens wilt gebeuren zijn de vlinderklepjes in het inlaatspruitstuk die gaan lekken of vastzitten.

Gr terence
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

ma apr 21, 2014 12:51

EGR nakijken op vervuiling en gangbaarheid[proberen schoon te maken] heb zoiets een tijdje geleden ook gerepareerd,klacht begon hetzelfde als je omschrijft,man is er een tijd mee doorgereden totdat ie s morgens alleen nog maar tot de 80 km kwam,egr zat geheel vast door het roet heb hem 95% schoon gekregen loopt nu op een dipje na goed,voor 100% moet er egenlijk een nieuwe op.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

ma apr 21, 2014 18:47

Dank voor jullie snelle antwoorden, dat stel ik enorm op prijs! Ik zit echt met dit probleem in m'n maag en kosten lopen uit de hand ..

Gekke is dat EGR net een paar maanden geleden vervangen is. Toen miste ik ook wat vermogen maar niet zo erg als nu.

Omdat dit probleem echt direct na het vervangen van de distributie en het losmaken van de inspuiting (leidingen + injectoren) zich ineens manifesteert moet het haast wel te maken hebben met wat ze gedaan hebben. Dus bv brandstofdruk, distributie verkeerd of een connnector niet goed terug op z'n plek gezet (er is veel losgemaakt om overal bij te kunnen). Ik zal garage ook vragen om toch even naar EGR te kijken.

Nog andere ervaringen of adviezen?!
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

ma apr 21, 2014 21:39

Hebben ze toevallig de nokkenassen (cilinderkopgedeelte) eraf gehad om te kijken of er geen tuimelaars gebroken zijn , door de versprongen distributie?

En

Hebben ze de injectoren op de juiste cilinder weer terug gezet ? Want elke injector staat ingeleerd met zijn eigen serie code , laat ze dit even controleren , of de nummer op de injectoren matchen met de ingeleerde serienummer per cilinder .

En wat je zegt , wellicht dat de riem toch niet op tijd staat .

Wat ook mogelijk is , is om te kijken icm uitleeskast of tijdens het rijden(acceleren) of de daadwerkelijk brandstofdruk & turbodruk wordt gehaald ten opzichte van wat hij graag wilt . Dan kunnen ze iniedergeval een kant op om de klacht op te sporen .

Gr terence
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

ma apr 21, 2014 21:40

Hebben ze toevallig de nokkenassen (cilinderkopgedeelte) eraf gehad om te kijken of er geen tuimelaars gebroken zijn , door de versprongen distributie?

En

Hebben ze de injectoren op de juiste cilinder weer terug gezet ? Want elke injector staat ingeleerd met zijn eigen serie code , laat ze dit even controleren , of de nummer op de injectoren matchen met de ingeleerde serienummer per cilinder .

En wat je zegt , wellicht dat de riem toch niet op tijd staat .

Wat ook mogelijk is , is om te kijken icm uitleeskast of tijdens het rijden(acceleren) of de daadwerkelijk brandstofdruk & turbodruk wordt gehaald ten opzichte van wat hij graag wilt . Dan kunnen ze iniedergeval een kant op om de klacht op te sporen .

Gr terence
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

di apr 22, 2014 20:58

Ha Terence,

Dank voor je zeer goede adviezen!

Je denkt zeker in de goede richting, nog een paar vragen zodat ik goed met garage kan overleggen:
1) ' klepdeksel' (jij noemt het nokkenasgedeelte) is inderdaad er af geweest om te checken of tuimelaars niet gebroken waren! Waarom vraag je dat, wat kan er dan fout gegaan zijn?
2) injectoren zijn er allemaal uitgeweest. Volgorde bij terugplaatsen kan dus fout zijn. Welke nummers moeten precies vergeleken worden: nummer op de fysieke injector met ingeleerd serienummer per cilinder, de laarsje af te lezen met diagnoseapparaat? En zou dit tot de beschreven problemen kunnen leiden (flijpnk inhouden bij flink accelereren?)
3) distributie op tijd laat ik als 1e checken
4) ik vraag zeker om rijden met aangesloten diagnosekast om branstofdrik en turbodruk af te laten lezen. Ik wist niet dat brandstofdruk ook zo af te lezen is.

Dank en groet!

Alexander
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

za mei 10, 2014 21:13

En hierbij dan de oplossing van deze puzzel, het is opgelost!

Na aandringen bij de dealer hebben ze eerst onderzoek gedaan naar mogelijke oorzaken direct gerelateerd aan de eerdere reparatie (zie boven). En ja hoor: de timing van 1 van de nokkenassen stond niet op tijd! Weliswaar iets ingewikkelder dan standaard op tijd zetten.

Verhaal is: slechts 1 van de 2 nokkenassen wordt direct via de riem aangedreven. Die stond goed op tijd. De andere nokkenas wordt echter aangedreven via een tandwiel door de 1e. De timing van de 2e nokkenas was niet OK. Waarschijnlijk gebeurd door de klap die de distributie heeft gekregen bij het breken van de as van de waterpomp!

De auto rijdt weer geweldig en soepel as nooit tevoren. Ik ook weer blij

Met dank gaat uit naar jullie voor de zeer goede adviezen die mij op een goed spoor hebben gebracht in het gesprek met de dealer!
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

zo mei 11, 2014 09:57

Goed dat het opgelost is. Maar te belachelijk voor woorden dat je auto na een reparatie niet goed rijdt. Hebben ze na de rep dan geen proefrit gemaakt? Of hebben ze gedacht dat je zelf niet zou merken dat ie beroerd reed? Dat je vervolgens hier op het forum advies moet vragen over
een eventuele oorzaak en oplossing. En ook nog bij de dealer moet aandringen om hun fout op te lossen. Dit is nou net de reden waarom ze mij niet bij de dealer zien. Heb ooit eens geprobeerd een 916 GTV in te ruilen bij een Alfa dealer. De verkoper wist in eerste instantie niet eens dat het een Alfa was. Ps er zullen heus dealers zijn die wel deskundig zijn,dus ik wil ze niet allemaal over 1 kam scheren.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: 159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op ga

zo mei 11, 2014 16:38

Ha Erik,

Inderdaad slordig dat ze me er mee weg gestuurd hebben, de monteur had wel degelijk zelf ook proefgereden en ik was al binne 2 dagen teruggegaan met deze klacht. Ook toen hebben ze kort onderzoek gedaan en testrit.

Verzachtende omstandigheid was dat het vermogensverlies over hele toerenbereik voelbaar was, maar vooral bij vol gas zo ongelofelijk duidelijk dat je niet meer om de conclusie heen kon dat er iets drastisch mis was. Monteur heeft bij eerdere 2 testritten waarschijnlijk wel iets gevoeld (hij constateerde enig vrrmogensverlies) maar niet vol of flink gas. Laatste keer was ik wel zo slim om naast de monteur te gaan zitten bij de 3e testrit en toen was het voor hem wel duidelijk. Overigens wel een erg slimme vent die monteur, en ze hebben me geen kosten hiervoor in rekening gebracht terwijl het ze enkele uren onderzoek en herstel heeft gekost. Ze hadden zelf ook wel door dat het niet naar behoren was afgehandeld. Dat maakte voor mij wel weer wat goed, ze waren zeer correct. Mijn auto is al 4 jaar daar dealeronderhouden dus gelukkig wordt ik nu ook als goede klant behandeld :)
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”