Dacotjan
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 31, 2014 15:16
Locatie: Tilburg

Koppeling bij koude motor funcgeerd niet

ma mar 31, 2014 18:06

Hallo allen,

Ik heb een Alfa 147 1.9 JTD, bouwjaar 2003 en km. stand 264.000, deze heb ik 3 maanden geleden bij een garage een nieuwe koppeling set laten vernieuwen, omdat de oude al versleten is.
Maar nu heb ik een ander probleem. wanneer de motor koud is dan krijg ik hem niet in de versnelling, pedaal is tot de bodem ingetrapt.
Ik moet deze in de 2e versnelling de motor gaan aanstarten en in z'n 2 wegrijden, ik weet dat dit slecht is voor de motor.
Wanneer de motor op temperatuur is circa 80 graden, dan schakeld deze probleemloos in alle versnellingen.
Bij koude motor is de aandrukpunt van mijn pedaal ook laag en bij warme motor komt deze naar boven.
Wat kan hier de oorzaak zijn?
Ik hoop dat het niet te dure reparatie gaat kosten, omdat ik voor de koppeling set al 900 euro hebt moeten betalen.
Graag jullie reaktie / advies.

mvg. Ronald.

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: Koppeling bij koude motor funcgeerd niet

ma mar 31, 2014 19:24

Misschien stomme vraag, maar waarom ga je er niet mee terug naar je garage?


Als je net 900 hebt afgetikt voor een koppeling mag je er toch op rekenen dat hij goed wordt afgeleverd.
Probleem klinkt namelijk alsof het in ieder geval zeker met de koppeling te maken heeft. Kan iets eenvoudigs zijn zoals de hulpkoppelingscylinder (weet even niet of die in- of op de bak zit), maar ook de drukgroep o.i.d.


success!

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Koppeling bij koude motor funcgeerd niet

ma mar 31, 2014 22:13

Waarschijnlijk heeft dit niets met temperatuur te maken, maar met lucht in de cylinder op de bak.
Als je een aantal malen je koppeling gebruikt komt je pedaal weer omhoog omdat de lucht dan verdwijnt.
Je zult deze cylinder moeten vervangen omdat hij inwendig lek is. Voor het starten en rijden dus een aantal malen je koppeling intrappen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”