Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

Oliedruk welles nietus

zo mar 16, 2014 21:49

OKee vaag vaag,

Omdat de auto toch nog geen keuring heeft en er hier en daar nog iets aan moet gebeuren,laat je hem zo nu en dan eens draaien om te kijken of het daadwerkelijk goed blijft.
Nou vanmiddag dus laten draaien terwijl we de schuur een beetje aan het opruimen waren en hier en daar wat luisterend naar de auto of alles goed klonk.
En hij draait gewoon netjes en ineens begint ie flink te schommelen op zijn toerental,en jahoor daar hebben we meneer oliedruklampje weer. (heb hem gelijk uitgezet)

Aangezien de auto uit deze schuur weg moest,heb ik vandaag een andere slaap plek geregeld en op een trailer daar naartoe gebracht.
Ik heb de auto gewoon gestart om hem voor de trailer te rijden en wat mij hier opviel is dat hij gelijk oliedruk heeft,eenmaal op bestemming de auto die garage in gereden en ook gewoon oliedruk.

In het Oliefilterhuis zit als ik het goed begrijp een Thermoklep voor de olie koeler.
Die er als ik het goed begrijp voor zorgt dat er pas gekoelde olie rondgepompt wordt bij een bepaalde Temperatuur. ( dan gaat die klep open en krijg je gekoelde olie)???

Zou het nou zo kunnen zijn bij het moment van oliedruk wegvallen dat die klep open ging en zijn druk even verloor bij het vol pompen van de oliekoeler??
Ik heb na het lampje gezien te hebben nog geen seconde gewacht met uitzetten,dus de kans om eventueel de koeler vol te pompen was er niet echt.

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Oliedruk welles nietus

wo mar 19, 2014 00:11

Normaalgesproken staat het koelercircuit ook gewoon vol met olie. Omdat dan in eerste instantie dus de koude olie uit het koelercircuit de motor instroomt als de thermosstaatklep in het olie circuit open gaat zou theoretisch de oliedruk heel even moeten stijgen (koude olie geeft immers een hoge druk). In praktijk denk ik niet dat je het zult zien.
En
Ik weet niet hoe lang je hem hebt laten draaien maar de koeler zal pas open gaan bij een olietemperatuur van ongeveer 100 graden (weet de exacte instelling niet maar ongeveer zoiets). Om een olietemperatuur van 100 graden te bereiken moet je een flink eind rijden bij dit weer en de olie wordt zeker niet zo warm bij stationair draaien.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Zit er veel benzine in de olie? (ruiken aan de pijlstok).
Succes met zoeken.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

RE: Oliedruk welles nietus

vr mar 21, 2014 18:27

Een flink stuk rijden is nog geen optie omdat de auto nog niet gekeurd is en niet in de verzekering staat,dat wil ik ook pas doen als ik zeker weet dat het goed zou zijn.

Vandaag de motor laten draaien en gewoon zijn gang laten gaan,en kijken wat er gebeurd. (druk is overigens iedere keer 4 bar bij starten)
Hij begint als de temperatuur rond de 90 graden zit echt vervelend stationair te schommelen,valt ie bijna uit dan komt de olie druk lamp erbij. (dit schommelen houdt ie zo ongeveer 2 a 3 minuten vol)
Maar als ik dan gas geef tot 2000rpm gaat dat lampje wel weer uit.
Ik heb het laatste stukje net kunnen filmen voor dat ie het punt bereikt dat ie uitvalt,het oliedruk lampje gaat natuurlijk ook branden als de motor uit dreigt te vallen. ( kwam helaas niet eerder op het idee om te filmen)
Dus wat is hier nu eigenlijk aan de hand???

https://www.youtube.com/watch?v=D6kVPij ... e=youtu.be

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Oliedruk welles nietus

vr mar 21, 2014 20:59

Gaat dat schommelen gelijk met het aanslaan van de koelfan? vanwege die 90gr?
Een fan trekt genoeg stroom om de motor langzamer stationair te laten lopen en als een blok rommelig en langzaam stationair loopt gaat t oliedruklampje wel eens mee knipperen vanwege t lage toerental. Meestal niks aan de hand, je leest de druk toch af las ik? Gewoon lekker rijden.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Oliedruk welles nietus

za mar 22, 2014 10:03

Ik zou toch even de oliedruk verifieren met een externe meter als dat kan. Dat de oliedrukmeter weinig aangeeft kan aan de sensor liggen, die zijn daar berucht om. Maar dat het lampje niet onmiddelijk uitgaat bij 1000rpm of meer is niet goed. Kan ook aan de sensor/schakelaar liggen, maar ik vertrouw het niet helemaal.

Het is een gok, maar kan het varierende stationair lopen veroorzaakt worden doordat er iets zwaarder begint te lopen bij de hogere temperatuur? Misschien kun je dit voelen door de motor koud en warm met de hand rond te draaien.

---
Eric

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: Oliedruk welles nietus

za mar 22, 2014 19:43

Oei dit ziet er niet goed uit.

Oliedruk is veel te laag, als je beetje gas geeft moet hij echt wel omhoog gaan.
Zal zo even filmpje maken van mijn 24v.

Wat is dat gefluit? Multiriem?

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: Oliedruk welles nietus

za mar 22, 2014 20:44

Heb net even twee filmpjes gemaakt van mijn 24v.

Deze motor heeft nu ca 6.000 km gelopen na revisie (krukaslagers, hoofdlagers, etc.)

Koud:
http://videobam.com/stpFz

Warm:
http://videobam.com/WoKiT

Bij warme motor is de oliedrukmeter bijna helemaal naar links (zoals bij bijna alle 24v's). Maar bij een beetje gas, stijgt de druk vrij vlot tot ca 3 bar.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Oliedruk welles nietus

za mar 22, 2014 21:45

Zit niet per ongeluk de aanzuigbuis/zeef te dicht bij de bodem van het carter? Als ik het filmpje zo bekijk lijkt het (als meter en lampje kloppen!) dat er inderdaad een serieus probleem is. Of te weinig opbrengst van de pomp (zie mijn eerste opmerking), of je verliest ergens behoorlijk wat olieflow ná de pomp.

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: Oliedruk welles nietus

wo apr 09, 2014 17:12

En? Is er al een update?

Terug naar “Algemene Technische vragen”