peterpj
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za feb 15, 2014 11:30

Koppeling 156 1.8 1999

zo feb 16, 2014 11:26

Ik ben de eerste eigenaar van een alfa 156 1.8 ts 310000km Mijn koppeling is nog nooit vervangen en de garage raadt me aan om dit nu te doen. Ik merk zelf niets van slijtage of schakelproblemen. Wat is wijsheid. Vervangen of wachten en hoeveel kost dat ongeveer bij een alfa 156 1.8?

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: Koppeling 156 1.8 1999

zo feb 16, 2014 13:17

waarom zou je een koppeling vervangen als je er nog niks aan merkt?

als het een goede chauffeur is geweest (voetje niet op pedaal houden) zal dit niet nodig zijn.

indien koppeling nog goed is, maar lawaai maakt of zwaar aanvoelt (drukgroep/druklager) best wel koppeling vervangen.

kostprijs om en bij de 500euro
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Koppeling 156 1.8 1999

zo feb 16, 2014 13:33

De vraag of de bestuurder met zijn hoef op het pedaal heeft gereden is met maar één eigenaar snel beantwoord.. Meer dan 3 ton met één koppeling is niet bepaald weinig. Maar als je niets merkt dan merk je niets en waarom zou je dan niet doorrijden ? Als je niets hoort/voelt kun je nog even proberen of de koppeling begint te slippen, als je met behoorlijk toeren van het gas gaat en het vervolgens weer vol intrapt. Zo ja weet je dat je "aan de beurt" bent/komt en kun je het beter op het eerste de beste moment laten doen wat je "uitkomt" (financieel en/of qua tijdstip)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Koppeling 156 1.8 1999

zo feb 16, 2014 14:26

Waarop baseert de garage zijn advies? Op leeftijd en kilometrage, óf heeft een monteur iets gemerkt bij een beurt oid? Ik ben zelf ruim 8 jaar automonteur geweest, en mijn ervaring is wel zo dat slijtage/ouderdomsproblemen van de koppeling erg sluipend van aard kunnen zijn, waardoor veel berijders niet alert zijn op eventuele problemen.. daarvoor heeft de mens over het algemeen teveel ''aanpassingsvermogen''. Een opmerkzame monteur kan dan bijv., omdat deze niet gewend is aan de auto, wél problemen vroegtijdig opmerken, meestal aan de hand van het gevoel in het pedaal.. Ik zeg hiermee niet gelijk dat je het moet doen, het vervangen van de koppeling.. maar 3 ton is wel veel voor een koppeling, velen zijn dan al lang vervangen, en vooral het druklager heeft behoorlijk te lijden. Qua kosten weet ik niet precies waar je op uitkomt, ik meen te herinneren dat dit bij een 156 op zo'n 6 á 700 Euro uitkomt als alles meezit.. het ligt er sowieso ook aan wat je met de auto van plan bent, of je deze nog lang wilt houden of toch rondkijkt voor een vervanging, een nieuwe koppeling levert bij inruil van een 156 vaak minder op dan dat het kost. Het rsico wat je nu wél loopt is dat het door ouderdom ineens gedaan kan zijn met de koppeling (afbreken drukvingers, kapotlopen van het druklager) waardoor je strand, en dan moet de auto meestal geborgen worden, hetgeen ook kosten met zich mee kán brengen als je geen ''pechhulpverzekering'' (Wegenwacht-lidmaatschap bijv..) hebt.. Ik hoop dat ik je overweging hiermee wat kan ondersteunen? :roll:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

peterpj
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za feb 15, 2014 11:30

RE: Koppeling 156 1.8 1999

zo feb 16, 2014 20:17

@mark 156 Inderdaad de monteur vertelde me hetzelfde wat jij zei. Hij voelde wel wat slippen, speling.. De garage is gespecialiseerd in Italiaanse merken dus ik neem aan dat ze het wel weten. Misschien moet ik het doen. Ze vragen ongeveer Zl2000 dat isi +/- E 500. (ja ik zit in Warschau) Ik ben van plan nog heel lang met deze auto door te rijden. Bedankt voor alle antwoorden

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Koppeling 156 1.8 1999

zo feb 16, 2014 20:49

Ik zou eerst maar is de wielkasten achter de voorste schokdempers en de bodem maar is goed laten controleren op roest... ik heb 156's gezien met minder als 2ton op de teller waar de gaten her en der invielen.
Zomaar investeren in een auto met veel km's zonder die aandachtspunten te controleren zou ik niet aanraden.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

peterpj
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za feb 15, 2014 11:30

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 09:57

@Rainier155 De auto heeft absoluut geen roest. Doorgeroeste bodemplaat wordt in de APK trouwens afgekeurd. In principe is een 156 een prima auto wat roest betreft. Ik vervang wat kapot is als het echt nodig is.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 10:05

@Rainier155 De auto heeft absoluut geen roest. Doorgeroeste bodemplaat wordt in de APK trouwens afgekeurd. In principe is een 156 een prima auto wat roest betreft. Ik vervang wat kapot is als het echt nodig is.
Inderdaad, een 156 wil príma roesten !!!! Jij hebt dan echt een u-niek exemplaar...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 10:28

Mijn 156-ervaring is nog maar zeer beperkt, maar het 14-jarige exemplaar wat ik hier ter sloop heb staan is feitelijk verder heen dan de gemiddelde 20-plus-jarige 75 die ik hier heb staan of gehad heb. Toeval?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 10:40

Nou, nee. Gezien het "geboortejaar" van het model én hoe "men" ook toen al thuis was in roestpreventie e.d. is de roestbestendigheid van een 156 op zijn zachts gezegd niet zo goed. Hoe het komt ?? I don't know. Of de achterliggende gedachte zou moeten zijn dat een volume/succesnummer snél "opgerot" ( :blue_lol: ) moet zijn voor het volgende volume/succesnummer..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

peterpj
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za feb 15, 2014 11:30

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 11:43

vreemd, iedereen vertelde me altijd dat de 156 geen roestbak is. Dit was om de slechte naam van alfa te zuiveren na de alfa sud debacle. Ik denk er wel over om de auto te laten tectyleren, zeker na jullie opmerkingen. Maar mijn exemplaar wordt iedere keer weer als hij op de brug staat gecomplimenteerd voor de goede staat.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 11:56

@Rainier155 De auto heeft absoluut geen roest. Doorgeroeste bodemplaat wordt in de APK trouwens afgekeurd. In principe is een 156 een prima auto wat roest betreft. Ik vervang wat kapot is als het echt nodig is.
Heb je er zelf onder gekeken en met een schroevedraaier gestoken op de zwakke punten? De roest zit meestal onder de tectyl laag, en blijft lang verborgen totdat de stukken eruit vallen. Met een beetje schroevedraaier prik je er dus vaak zo doorheen.
En tja een 156 met 3 ton op de teller, zonder roest op de bekende plekken geloof ik pas als ik het zelf zie... anders heb je inderdaad een unieke 156. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

peterpj
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za feb 15, 2014 11:30

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 17:22

wel ik heb de achterdorpel onder de deur laten lassen met een nieuw stuk. Daar was de auto doorgeroest, maar na controle waren da andere dorpels nog intact.
Op welke plaatsen moet ik dan prikken?

peterpj
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za feb 15, 2014 11:30

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 17:51

Overigens Ik heb een auto met 0.7mm plaatwerk( denk ik), je hoeft geen bodybuilder te zijn om daar een gat met een schroevendraaier in te prikken, ook zonder roest. Aan de andere kant heb je geen scherpe schroevendraaier nodig om een gat te prikken in een bodem die wel rot is.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Koppeling 156 1.8 1999

ma feb 17, 2014 17:52

Bijgaand "mijn" zwakke plekken: de "hoeken" voorin (zeg daar waar je koppelingspedaal zit, en de plek aan de bestuurderskant), verder de hele "dorpel-lijn", eigenlijk ook de hele bodem, en de binnenkant van de chassisbalken in de motorruimte. En dwars onder de achterbumper/einde kofferbak. enzovoorts enzoverder...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat je straks niet verbaasd/verbijsterd bij je eigen auto staat te kijken... Dit/deze plaatjes zijn namelijk vrij "normaal".. 8)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”