Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

korte/lange 5 105 serie

ma feb 03, 2014 17:21

Nu hebben veel mensen het vaak over 105 versnellingsbakken met een korte 5, maar is het ook mogelijk om een tandwiel te monteren zodat je een lange 5 krijgt? (ideaal voor veel snelweg gebruik)

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: korte/lange 5 105 serie

ma feb 03, 2014 19:39

Uiteraard kan alles. Laten draaien etc. Maar dat kost gruwelijk geld.

Andere achteras, cq andere bandenmaat.... wat heb je nu voor een achteras dan icm welke motor?
Vorige berlina had 3200 rpm bij 120 im vijf. Met 185/65/15. . Achteras van een gtv2000...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
GTA Fre@k
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: wo feb 06, 2013 09:11
Locatie: Houten

Re: korte/lange 5 105 serie

ma feb 03, 2014 19:59

Nu hebben veel mensen het vaak over 105 versnellingsbakken met een korte 5, maar is het ook mogelijk om een tandwiel te monteren zodat je een lange 5 krijgt? (ideaal voor veel snelweg gebruik)
Bel even met Bas Aalberts van Bas Auto Service. Die is, meen ik, met iets dergelijks in de weer of heeft plannen daartoe.
105.02

Open: www.gtaparts.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: korte/lange 5 105 serie

ma feb 03, 2014 21:00

Korte 5 gaat toch puur over de versnellingsbak zoals die in de 1300 zit :?

Door een andere as te kiezen maak je alle versnellingen korter/langer en dat bepaalt dus vooral je acceleratievermogen vanaf de stopstreep.

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: korte/lange 5 105 serie

ma feb 03, 2014 22:41

Het is meer een vraag van, is er een makkelijk alternatief op de welbekende 2.0 as. Het was mooi geweest als iemand kon zeggen, als je een bak van bijv een bmw weetiknietwattus koopt kun je de 5'de versnelling zo over zetten, en tadaa, sprinteigenschappen van 1t/m4, en 5 rustig 140km over de snelweg zoemen zonder absurd hoge toeren te hoeven maken.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: korte/lange 5 105 serie

ma feb 03, 2014 23:56

Nou, ehhh.. nee. Door een 1300 bak te plaatsen op een 2 liter juist precies andersom dus: gelijke gedrag op 1-4 en meer toeren/power in 5.

Helemaal zeker weten doe ik dit niet, maar ik denk dat een bell-house van een Alfa 6 of Montreal ook wel eens op een Nord zou kunnen passen. Hier kan je dan een ZF modulaire bak achter plaatsen, standaard voor genoemde Alfa's een S5 18/3, maar kom er maar eens aan...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: korte/lange 5 105 serie

di feb 04, 2014 00:01

Bellhousing van een Sei past absoluut niet op een Nord... V6 is heel anders namelijk. Heb zo'n koppelingshuis liggen toevallig. :lol: Ook de v8 van de Montreal heeft een andere bellhousing en kan niet gebruikt worden op een Nord.

Adapterplaat maken voor Nord koppelingshuis met ZF bak is een relatief makkelijke oplossing. Maar levert je nog niet echt veel op aangezien de meeste ZF sportbakken ook geen langere V hebben als de lange Nord bak. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: korte/lange 5 105 serie

di feb 04, 2014 08:30

Bellhousing van een Sei past absoluut niet op een Nord... V6 is heel anders namelijk. Heb zo'n koppelingshuis liggen toevallig. :lol: Ook de v8 van de Montreal heeft een andere bellhousing en kan niet gebruikt worden op een Nord.

Adapterplaat maken voor Nord koppelingshuis met ZF bak is een relatief makkelijke oplossing. Maar levert je nog niet echt veel op aangezien de meeste ZF sportbakken ook geen langere V hebben als de lange Nord bak. :wink:
Goed om te weten. Wel jammer, want iets dat je er zo op kan schroeven is natuurlijk altijd makkelijker.

Maar als ik de opzet goed begrijp is een langere vijf ook niet echt noodzakelijk. Hetzelfde doel wordt namelijk bereikt met een kortere 1-4, met als bonus dat je dan niet tevens je achteras hoeft te vervangen. Die ZF 5 18/3 is namelijk feitelijk alleen maar het huis zonder de tandwielen en is in diverse auto's van verschillende merken gebruikt met compleet andere tandwielbezettingen. Het is waarschijnlijk ook gemakkelijker (en goedkoper) om deze bak bijvoorbeeld van een Opel GT/E te scoren. Dan is de 5 overigens wel een 1:1, dus feitelijk gelijk aan de Alfa 4, maar dat kan dan een leuke manier zijn om een 2 liter sper as achter een 1750 te plaatsen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: korte/lange 5 105 serie

di feb 04, 2014 13:25

Dat is een zf sportbak van een gt/e 1000 serie, die kost je gebruikt al snel 1000 Euro of meer....

Daarom zijn die van een sei zo zeldzaam,omdat ze vrij makkelijk om te bouwen zijn...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: korte/lange 5 105 serie

di feb 04, 2014 20:18

Het is helaas dus niet zo simpel als een simpel tandwieltje wisselen met een bak uit een ander type auto...

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: korte/lange 5 105 serie

vr feb 07, 2014 06:21

Sowieso natuurlijk altijd TWEE tandwielen uitwisselen.

Voor de goede orde: 95% van alle 1300 bakken hebben gewoon een LANGE vijf.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: korte/lange 5 105 serie

do mar 06, 2014 14:57

hoeveel toeren draait een 1300 bij 120km dan met een lange en een korte 5?

Ik verwacht dat ik een bak met lange 5 aan mn 1300 heb hangen want er gebeurt niet veel bij 120 per uur als ik ff wil inhalen
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: korte/lange 5 105 serie

do mar 06, 2014 19:10

Volgens mij is de korte 5 een 0,9 overbrenging en de lange 5 een 0,8 (versus praktisch 1 in de 4e versnelling)

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: korte/lange 5 105 serie

do mar 06, 2014 22:37

Als ik me niet vergis: 1300 = korte 5 = 0,86
1600+ = lange 5 = 0,79
vierde = 1/1 bij alle versies

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: korte/lange 5 105 serie

vr mar 07, 2014 08:11

daar is het op te berekenen dus. thanks....eens op letten de volgende rit
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”