Pagina 1 van 1

Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 10:32
door kj_alfa
Hallo iedereen,

ik ben nieuw hier . al jaren Alfa Romeo gek.

ik heb even een vraag ik heb een alfa GTV en nu klinkt mijn motor als een diesel!
heb alles na gekeken olie ,koelvloeist ect .
maar hij blijft het doen, ook blijft ie continu witte rook uit de uitlaten geven.

weten jullie wat het kan zijn?

ben nogal gek op me gtv tje. en heb geen zin in nog meer grappen .

ben al flink opgelicht door een garage. kreeg m terug met 700euro schade. leidingen geknapt,uitlaat is op 7 plaatsen lek dus heb ik hier de tijdelijke oplossing voor gebruikt.

mistlampen zijn er onderuit gevallen die in de brand stonden. gelukkig werd ik optijd gewaarschuwd.

kortom als alfa liefhebber hoop ik dat jullie mij kunnen helpen?
want ik hou er niet van om alfa's op de sloop te zien.

alvast bedankt KJ_ALFA...... :(

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 10:38
door Robkg
Ik zou in eerste instantie denken aan de nokken-as versteller voor het dieselen, maar ik weet niet of dat de witte rook verklaart. Wordt de auto wel warm?

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 10:39
door Pietro Originale
Versleten nokkenasversteller, kan je mee door rijden en vervangen bij de volgende keer dat de ditributie gedaan wordt. Witte rook weet ik niet. Blijft koelvloeistof op nivo?

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 11:52
door Frederico
Welkom,

Klinkt niet zo best in mijn ogen,

Getik : Nokkenas / kleppen / Nokkenasversteller

Witte rook : water aan de kook / lekke koppakking.

fris blokje zoeken en overhangen (altijd moeilijk als je niet van het sleutelen ben uiteraard) , en die uitlaat ook vervangen voor een 2e handsje, meld je aan bij 916 forum zou ik zeggen.

Succes

Re: RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 12:52
door kj_alfa
Ik zou in eerste instantie denken aan de nokken-as versteller voor het dieselen, maar ik weet niet of dat de witte rook verklaart. Wordt de auto wel warm?

ja de auto word gewoon warm..

Re: RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 14:03
door kj_alfa
Welkom,

Klinkt niet zo best in mijn ogen,

Getik : Nokkenas / kleppen / Nokkenasversteller

Witte rook : water aan de kook / lekke koppakking.

fris blokje zoeken en overhangen (altijd moeilijk als je niet van het sleutelen ben uiteraard) , en die uitlaat ook vervangen voor een 2e handsje, meld je aan bij 916 forum zou ik zeggen.

Succes
ik ben wel van het sleutelen. ook al ben ik een vrouw. maar iemand met meer verstand ervan en erbij zou fijn zijn. en om nou elke keer naar de dealer te moeten ja niemand heeft een geldboom in de tuin.
sind mijn auto naar die prutser is geweest krijg ik steeds meer ellende ben er zo ziek van!!!!

zelf onderdelen laten spuiten kunnen ze niet deze zijn gewoon roze inplaats van rosso :evil: :( zoveel geld besteed voor pruts werk....

Re: RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 14:32
door Robkg
Welkom,

Klinkt niet zo best in mijn ogen,

Getik : Nokkenas / kleppen / Nokkenasversteller

Witte rook : water aan de kook / lekke koppakking.

fris blokje zoeken en overhangen (altijd moeilijk als je niet van het sleutelen ben uiteraard) , en die uitlaat ook vervangen voor een 2e handsje, meld je aan bij 916 forum zou ik zeggen.

Succes
Ze heeft het niet over tikken maar dieselen, bij 16v's betekent dat vrijwel altijd de nokkenasversteller, niet de nokkenas of kleppen.

Als het de koppakking is, dan is het ook te zien in de koelvloeistof, verbruik ervan en/of borrelen/troep erin.

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 15:11
door mark156
Witte rook/damp hoeft niet persé koppakking/koelvloeistofverbruik te zijn... als de uitlaat zoals eerder beschreven op diverse plaatsen lekt, en dan wellicht ook vóór de lambasonde, loopt de motor vaak op een erg rijk mengsel; dit merk je in brandstofverbruik en een sterke ''verse'' benzinelucht in het uitlaatgas, maar zéker bij dit weer ook door witte uitlaatwalmen...

@kj ; een paar dingen die je makkelijk kunt controleren;

-als de motor warm is, dwz op normale temperatuur van 90gr, voel en knijp eens voorzichtig in de slangen van het koelsysteem. Pas op dat je je handen niet verbrand, doe anders goed sluitende handschoenen aan; zijn de slangen knetterhard, of kun je redelijk makkelijk met je duim de slangen indrukken? Of voel je dat die slangen heel erg onder druk staan, zoals een tuinslang met de kraan open maar aan het eind van de slang dichtgeknepen?
-als de motor warm is, ruik dan eens achter de auto of je een hele sterke benzinelucht ruikt? (Heb je bijv. opvallend weinig last van bumperklevers, of rijden achterliggers zelfs altijd héél ver achter je? Heb ik namelijk met mijn 33 gehad...)
-wat is het benzineverbruik momenteel?

Als je de slangen van het koelsysteem, neem het beste de slangen naar de radiateur, niet knetterhard zijn doordat er heel veel druk in die slangen staat kun je een defecte koppakking eigenlijk wel uitsluiten. Zéker als de auto momenteel veel benzine verbruikt, laten we zeggen gemiddeld meer dan 1 op 9km, en de uitlaatgassen stinken erg naar verse (onverbrande) benzine zul je eerst de uitlaat gasdicht moeten krijgen zodat de sensor in de uitlaat, de lambdasonde, goed zijn werk kan doen waardoor de regeling van het lucht-/brandstofmengsel normaal zou moeten zijn. Mits de lambdasonde nog wel goed is, dit kunnen ze bij een willekeurige garage controleren mbv een zgn. viergastester, waarmee men een analyse van de chemische samenstelling van het uitlaatgas maakt; hierop kan men beoordelen of de motor goed loopt of niet...

Suc6!!! Laat maar ff horen als je vragen hebt!

Re: RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 16:47
door kj_alfa
Witte rook/damp hoeft niet persé koppakking/koelvloeistofverbruik te zijn... als de uitlaat zoals eerder beschreven op diverse plaatsen lekt, en dan wellicht ook vóór de lambasonde, loopt de motor vaak op een erg rijk mengsel; dit merk je in brandstofverbruik en een sterke ''verse'' benzinelucht in het uitlaatgas, maar zéker bij dit weer ook door witte uitlaatwalmen...

@kj ; een paar dingen die je makkelijk kunt controleren;

-als de motor warm is, dwz op normale temperatuur van 90gr, voel en knijp eens voorzichtig in de slangen van het koelsysteem. Pas op dat je je handen niet verbrand, doe anders goed sluitende handschoenen aan; zijn de slangen knetterhard, of kun je redelijk makkelijk met je duim de slangen indrukken? Of voel je dat die slangen heel erg onder druk staan, zoals een tuinslang met de kraan open maar aan het eind van de slang dichtgeknepen?
-als de motor warm is, ruik dan eens achter de auto of je een hele sterke benzinelucht ruikt? (Heb je bijv. opvallend weinig last van bumperklevers, of rijden achterliggers zelfs altijd héél ver achter je? Heb ik namelijk met mijn 33 gehad...)
-wat is het benzineverbruik momenteel?

Als je de slangen van het koelsysteem, neem het beste de slangen naar de radiateur, niet knetterhard zijn doordat er heel veel druk in die slangen staat kun je een defecte koppakking eigenlijk wel uitsluiten. Zéker als de auto momenteel veel benzine verbruikt, laten we zeggen gemiddeld meer dan 1 op 9km, en de uitlaatgassen stinken erg naar verse (onverbrande) benzine zul je eerst de uitlaat gasdicht moeten krijgen zodat de sensor in de uitlaat, de lambdasonde, goed zijn werk kan doen waardoor de regeling van het lucht-/brandstofmengsel normaal zou moeten zijn. Mits de lambdasonde nog wel goed is, dit kunnen ze bij een willekeurige garage controleren mbv een zgn. viergastester, waarmee men een analyse van de chemische samenstelling van het uitlaatgas maakt; hierop kan men beoordelen of de motor goed loopt of niet...

Suc6!!! Laat maar ff horen als je vragen hebt!
beste mark, kijk hier heb ik wat aan. ik ruik idd een benzine lucht maar dit ruik ik in de auto .

betreft het diesel geluid eerlijk gezegd tikt deze er ook bij .

mensen blijven zowiezo op afstand haha want rij ze eruit en heb een leuk bordje op me achter ruit .

bedankt voor het advies ik ga er zeker ff naar kijken morgen bedankt ik laat het nog wel ff weten

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 17:31
door yuri 75 V6
Inderdaad niet meteen van het ergste uitgaan. Zit er witte of grijze smurrie aan de binnenkant van je olievul- of koelvloeistofdop? Zijn de radiateurslangen keihard? Verdwijnt er koelvloeistof? Zit er een grijze drab in plaats van een goudkleurige (of zwarte...) vloeistof aan je oliepeilstaaf? Dat zijn symptomen die kunnen duiden op een lekke koppaking. Wat witte rook zou ik me nog niet te druk om maken - mijn daily driver 75TS produceert al jaren onevenredig veel witte rook in vergelijking met mijn andere auto's, zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Alles is gas- en vloeistofdicht, er verdwijnt geen koelvloeistof, en afgezien van algemene lelijkheid mankeert de auto weinig tot niets...

Om die benzinelucht zou ik me wel zorgen maken. Zijn alle leidingen van het benzinecircuit in orde? Want als daar een lek zit, heb je over een tijdje misschien echt brand. En dat wil je niet (of wel, afhankelijk van je verzekering).

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 18:06
door mark156
betreft het diesel geluid eerlijk gezegd tikt deze er ook bij
De verwachting is meestal wel dat dat de nokkenasversteller is die aan vervanging toe is; meestal geeft dit een hol klinkend tokkelend geluid, aan de linkerbovenkant van de motor, wanneer je de motorkap open hebt en je voor de auto staat... aan die kant kun je ook de multi-V-riem zien zitten... Over riemen gesproken, weet je toevallig wanneer de distributieriem vervangen is? die moet om de 60.000km óf 3 jaar worden vervangen, en dat is gelijk een mooie gelegenheid om de nokkenasversteller te laten vervangen!! Die nokkenasversteller kan in principe niet veel kwaad doen, behalve dat je in lage- en middentoerengebied wat trekkracht en/of soepelheid mist, dan voelt de motor meestal wat ''nukkig'' aan bij het wegrijden van een verkeerslicht, bijv. Die distributieriem is wel een heikel punt; als die breekt of verspringt (het is een riem met tanden die door ouderdom kunnen afbreken..) dan heb je een dure motorschade te pakken... op tijd vervangen is het devies!!

Wat er evt. (óók) aan de hand kan zijn is dat de uitlaat, waar hij aan de motor zit en ook wel iets verderop, dáár lekt; doordat de temperatuur en druk van het uitlaatgas hier nog heel hoog is geeft een kleine lekkage, bijv. een lasnaad die gescheurd is, een scherp tikkend geluid doordat de uitlaatgasstroom ''pulseert''. Nu is het wel zo dit soort symptomen het ergst zijn bij koude start, en door verwarming en bijgevolg uitzetting van het metaal van de uitlaat, dit al snel minder zou moeten worden, maar dat ligt heel erg aan de grootte van zo'n evt. lek... Het is inderdaad ook wél zo wat Yuri zegt, witte dampen uit de uitlaat zie je bij wat oudere auto's al vrij snel met het huidige weer.. maar dat is gewoon waterdamp wat een product van de verbranding in de motor en het omzettingsproces in de katalysator (mits deze erop zit natuurlijk) is...

Ohw ja, en benzinelucht ín de auto is niet echt pluis, en sowieso hinderlijk/ongezond... is het in de kofferbak erger? Want daar zitten namelijk allerlei toeters, bellen en slangen van de tankontluchting, wellicht zit er een slangetje los. Zou ik wel door een garage, liefst bekend met Alfa, laten nakijken... Er is een tijdje geleden een topic over geweest in deze rubriek, benzinelucht in de auto, en dat betrof óók een GTV. Misschien dat je mbv de foto's die erbij staan een indruk kunt krijgen van de betreffende onderdelen?

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: di jan 28, 2014 19:12
door Rainier155
Witte rook is alleen erg als je de hele straat vol met witte rook zet. Dan kun je er zeker van zijn dat je koppakking eruit ligt.
Er kan ook simpelweg veel water in je uitlaatdemper(s) zitten. Dat krijg je er met normaal rijden bijna niet uit, en dan blijft ie ook met warme motor waterdamp blazen.

Dieselen is inderdaad de nokkenasversteller. Bij koude motor mag hij nog dieselen, bij warme motor niet, dan moet hij vervangen worden.
Tikken van de motor is minder goed.... kunnen de klepstoters zijn, maar in het ergste geval ook de drijfstanglagers of versleten nokkenassen.
Voor een fatsoenlijke diagnose moet er inderdaad even iemand met ervaring (met 16v TS motoren) naar kijken om eea uit te sluiten.

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: wo jan 29, 2014 09:14
door berlinista
En dat is heel niet de dealer, maar even kijken naar een goed aangeschreven specialist in de regio Velsen.

RE: Gtv 2.0 16v ts motor klinkt als een diesel???

Geplaatst: wo jan 29, 2014 10:11
door jan1300
Garage Groenendaal Raadhuisstraat Haarlem noord.
Gr Jan