Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

3 gaats veerpoten 33.

zo jan 12, 2014 21:19

Even afgezien nog van de leverbaarheid, wie weet wat het verschil is tussen de veerpoten voor een 1.3/1.5, een 1.7 8V en een 1.7 16V.

Is het alleen de stugheid van de demper, of is er ook een verschil in camber?

Dit omdat ik gezegend ben met een 3 gaats variant en al een tijdje aan het tobben ben....
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 354
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 10:41

Waarmee ben je dan precies aan het tobben?

Bij mijn weten is er geen verschil in veerpoten bij de viergaats, tenzij een ander wel weet dat hierin verschil is (want dan zou ik inmiddels mogelijk twee verschillende typen onder een auto kunnen hebben).

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 11:26

Heb een tijdje geleden 2 kapotte dempers gehad, en er moesten toen nieuwe onder. De linker was toen toch nog origineel nieuw te krijgen, maar de rechter is een goede gebruikte onder gegaan. Echter met die twee nieuwe veerpoten heeft rechts een zichtbaar groter negatief camber.....
Nou kan ik de auto wel naar de uitlijner brengen, maar die gaat dat ook niet oplossen lijkt me omdat er behalve de sporing weinig te stellen valt.

In eper zijn er 3 verschillende veerpoten te vinden, voor de 3 verschillende motoriseringen. Dus daarom denk ik er aan dat ik nu misschien met twee verschillende dempers rij.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 11:45

Kijk eens of er verschil is tussen links en rechts, in de afstand tussen hartlijn demper en de montagepunten van het ''bracket'' aan het fusee, óf verschil in positie van montagegaten in het bracket tov hartlijn demper... dat bepaalt mede de stand van het fusee, mijns inziens...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 11:51

Goed idee, zal gelijk proberen of ik vanmiddag nog even de brug op kan. Kijk ik ook meteen naar de draagarm rubbers en fuseekogels, hoewel het daar volgens mij niet aan kan liggen.

Wordt vervolgd.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 12:07

En kijk ook even in belaste toestand of je een verschil ziet in positie van de top van de demper tov het gat in het binnenscherm waar die doorheen steekt, hoewel een afwijking daarin naar mijn idee niet zo veel (zichtbaar) verschil in camber kan maken, dus de hoek die de hartlijn van de demper tov carrosserie maakt...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 12:45

Het is al een tijdje terug dat ik daaraan geknutseld heb, maar het gat in de bovenste veerschotel is volgens mij niet in het midden gemaakt. Daarbij zijn de bevestigingspunten ook niet helemaal symmetrisch, waardoor je de poot er maar op een stand (eigenlijk) goed kunt monteren. Even goed kijken of je het bovenste punt goed hebt zitten. Als dit niet zo is, dan krijg je een aardig camber verschil.

Wat ook nog kan is dat de gebruikte poot krom is. Zelf ook een keer gehad, lijkt er goed uit te zien, maar is het dan toch niet. Wanneer de poot een keer onaangenaam hard tegen een stoeprand is gekomen, dan knikken ze nog wel eens.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 13:05

Het is al een tijdje terug dat ik daaraan geknutseld heb, maar het gat in de bovenste veerschotel is volgens mij niet in het midden gemaakt. Daarbij zijn de bevestigingspunten ook niet helemaal symmetrisch, waardoor je de poot er maar op een stand (eigenlijk) goed kunt monteren. Even goed kijken of je het bovenste punt goed hebt zitten. Als dit niet zo is, dan krijg je een aardig camber verschil.
Nou, inderdaad, daar zat ik ook aan te denken. Ik heb zelf namelijk 4-gaats, maar volgens mij is daarbij, op het oog althans, hart demper gelijk aan het hart van de boutcirkel van de montagepunten in het binnenscherm, verdraait monteren geeft dan alleen problemen met de positie van de veer (omdat die excentrisch tov hart demper staat..) tov carrosserie, met aanlopen enzo als gevolg. Maar ik weet dus niet of het bij 3-gaats poten wellicht wél zo is, dat als je de ''topmount'' verdraait monteert dat het hart van de demper op een andere positie tov de carrosserie uitkomt, met een verkeerde fusee- en dus wielstand tot gevolg, zowel qua camber maar ook caster...

Oh ja, schieten me nog wat dingetjes te binnen.. de veren van 3- en 4-gaats zijn sowieso verschillend, 4-gaats zijn cilindrische veren en 3-gaats zijn conisch, en dus anders van vorm, en zijn ook niet onderling te verwisselen in verband met de diameter van de veerschotels.. en volgens mij kun je een eventuele verdraaiing van de topmount herkennen aan een verschil in positie van de veer tussen links en rechts, met de wielen in rechtuit-stand! Óf de onderste veerschotels zijn toevallig 2 linker of rechter veerschotels... pffff :needcoffee:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 3 gaats veerpoten 33.

ma jan 13, 2014 20:10

Nou, heb het vanmiddag eens bekeken, beide veerpoten wat opgepoetst om de onderdeel nummers tevoorschijn te krijgen, en de rechter is er 1 voor een 8V. Bij de rechter zit de uitsparing voor het uiteinde van de veer aan de andere kant van de veerschotel, waardoor de veer een halve slag verkeerd zit. Hierdoor zal de topmount ook een halve slag verkeerd zitten, maar dat was een beetje lastig te zien. Denk wel dat dit de verklaring voor de andere wielstand is...

Dus bij deze gezocht de 60572334 ipv de 60572331.

In ieder geval alvast reuze bedankt voor het meedenken, en ik hoop zsm de oplossing hier te kunnen posten.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: 3 gaats veerpoten 33.

di jan 14, 2014 10:42

Mooi zo! Suc6 met het vervolg :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: RE: 3 gaats veerpoten 33.

di jan 14, 2014 11:27

Nou, heb het vanmiddag eens bekeken, beide veerpoten wat opgepoetst om de onderdeel nummers tevoorschijn te krijgen, en de rechter is er 1 voor een 8V. Bij de rechter zit de uitsparing voor het uiteinde van de veer aan de andere kant van de veerschotel, waardoor de veer een halve slag verkeerd zit. Hierdoor zal de topmount ook een halve slag verkeerd zitten, maar dat was een beetje lastig te zien. Denk wel dat dit de verklaring voor de andere wielstand is...

Dus bij deze gezocht de 60572334 ipv de 60572331.

In ieder geval alvast reuze bedankt voor het meedenken, en ik hoop zsm de oplossing hier te kunnen posten.
Bel Usato eens die heeft nog wel een hoop liggen.

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 3 gaats veerpoten 33.

di jan 14, 2014 21:26

Usato had ik ook al in gedachten inderdaad, die heeft me al eens kunnen helpen met een haast onmogelijk onderdeel. Echter ondertussen ben ik vanmiddag al bij Martijn Goorden geweest, iets verder van huis, maar dan komt de 33 ook nog eens ergens.
Dat de veerschotel een halve slag verkeerd zit, schijnt zo te horen. Dus we gaan er nu even van uit dat de veerpoot krom is zoals Rob75 al opperde. Ga proberen m van de week nog eronder te schroeven, en dan weten we meer!
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: 3 gaats veerpoten 33.

do jan 16, 2014 11:15

Maar.. ik begreep dat de veer niet goed aansluit op de veerschotel? Ik zou dan toch (óók) denken dat de topmount een halve slag verkeerd staat, als de onderste veerschotel volgens Martijn in de juiste stand staat.. althans, dat is wat ik er nu uit opmaak.. Nou ja, als je een andere poot hebt gewoon even goed opletten tijdens het monteren, kijk daarbij vooral ook naar de andere kant die, zoals ik begrijp, goed zit en de rechter dan in spiegelbeeld opbouwen, dan moet het goed komen! Oh, en misschien even naar de windingen van de veer kijken, of dat-ie niet toevallig gebroken is en het afgebroken stuk onder de auto uit gevallen is!! Laat ff wat weten, als je wil? Ik ben wel erg benieuwd namelijk! Suc6 man!! :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 3 gaats veerpoten 33.

do jan 16, 2014 23:08

De andere veerpoot zit eronder, en bij deze staat het wiel wel netjes! Toen ze naast elkaar stonden was te zien dat de ene aan de boven- en onderkant krom/verdraaid was. De apparatuur bij de uitlijner zal nog even moeten uitwijzen of alles echt binnen de toleranties valt, maar dat zal wel goedkomen. Er is in ieder geval geen zichtbaar duidelijk verschil meer.
De rechter poot heb ik niet hoeven opbouwen, want deze was helemaal compleet, ik ben er vanuit gegaan dat deze gewoon zo onder een auto vandaan gekomen is en dus goed in elkaar zit.
Dat de veer niet goed aansloot dacht ik omdat het uiteinde links aan de achterkant vd schotel zit en rechts aan de voorkant, maar dit hoort dus zo. Het kan ook niet anders want er zit een uitsparing voor in de schotel, daarom dacht ik oa ook dat er verschillende poten zijn.
Anyway, ik ben er blij mee! Nu nog even uitlijnen, zodat de sporing weer klopt, hij trekt nu nog iets naar rechts maar al veel minder als met de vorige. Van mn setje Ronals liggen de voor velgen bij de richter, had de wielen voor/achter gewisseld en daarna hobbelde het nogal. En dan uiteindelijk zal de 33 weer eens moeten gaan rijden zoals het hoort!

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: 3 gaats veerpoten 33.

vr jan 17, 2014 09:49

:D Toppie! Heel veel rijplezier :driving: gewenst!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”