Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

Oliepomp 164 24V

wo dec 25, 2013 16:44

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe de aandrijving zit van de oliepomp van een 164 24 klepper.
Gaat dit ook gewoon via het tussen tandwiel(ontsteking tandwiel) zoals bij een 75 V6?
Is het ook gewoon een tandwielpomp?
Misschien heeft er iemand een foto waar hij me mee verder kan helpen.

Ik vraag me ook af of de opbrengst van een 24 klepper olie pomp groter is dan die van een 12 klepper?
Zou ik me wel voor kunnen stellen i.v.m de hydraulische stoters die een 24 klepper heeft.

Ik hoor graag of jullie wat weten of plaatjes hebben.

Gr Gerben
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Oliepomp 164 24V

do dec 26, 2013 00:48

Lees dit topic even door. Daarin komt de oliepomp van diverse V6'en ook ter sprake.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=66835&start=0

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oliepomp 164 24V

do dec 26, 2013 11:12

164 24v heeft dezelfde oliepijpleiding als een 12v. Dus met tussentandwiel via de distributie.de overbrenging is wel anders als bij een 75, pomp draait sneller rond. Ik geloof 1,5X zo snel. 164 12v QV en v6 Tv hebben dat ook.

Pomp draait sneller,opbrengst zal hoger zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

do dec 26, 2013 16:02

Oke bedankt al vast voor je bericht.
Het pomphuis lijkt op een plaatje ook anders dan van een 75V6 en er zit bij een 164 24V idd een losse aanzuigbuis aan, maar dat is eenvoudig aan te passen aan het carter van een 75V6
Die opbrengst is belangrijk, ik heb er nu een pomp van een 75V6 in zitten,de motor is van een 164QV zoals ik het nu heb.
Mijn idee is dus dat een pomp van een 164 24V meer opbrengst heeft i.v.m de hydraulische stoters.
Ik hoop dat iemand dat kan bevestigen.

Gr Gerben
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oliepomp 164 24V

do dec 26, 2013 18:32

De internals van de pomp zijn grotendeels hetzelfde... Behuizing is idd anders.

makkelijkste is de aanzuigbuis aan te passen aan het carter dat je gebruikt. Dat heb ik met mijn transaxle v6-en ook gedaan. aanzuigbuis van de moderenre pompen is staal en makkelijk aan te passen. :wink:

Tandwielen in de kop wisselen is wel wat werk en kost een koppakking. :(

Even kijken welke tandwielen je hebt is simpel. De bovenkant van het tandwiletje onder het losse alu dekseltje dient net zo hard rond te draaien als de nokkenas. Gebeurt dat dan heb je de overbrenging van een 75 v6. Als hij sneller draait als de nokkenas heb je een aandrijving uit een 164 QV of 24v te pakken. Als je een stroomverdeler van een 75 of GTV6 zou gebruiken in combinatie met die 'snellere' overbrenging heb je ook een probleempje met je ontstekingstiming. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

do dec 26, 2013 23:04

Ik zal idd eens naar dat tandwiel kijken.
Inmiddels heb ik ook een 164 oliepomp in handen en de tandwielen zijn even groot dus waarschijnlijk de opbrengst ook.
Ze zullen zoals jij zegt de opbrengst wel vergroot hebben door toepassing van een ander tandwiel.
Als ik dus al dat QV of 24V tandwiel er in heb zitten blijft er niet veel over om de opbrengst te vergroten.
Paul spruell motorsport heeft nog een soort open gaasje voor de oliepomp, geeft 250 procent meer flow, maar of je dat nou waar is :?:
Ontsteking verhouding is bij mij geen punt, ik heb er dis bobines op zitten :D

Gr Gerben
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Oliepomp 164 24V

do dec 26, 2013 23:27

Vwb dat gaasje. Of de flow ook echt 250% groter word lijkt me zwaar overdreven, waarschijnlijk is de doorlaat 250% groter dan origineel...... Maar dat het een verbetering is tov origineel lijkt me duidelijk.
Pas op m'n werk ook nog iets dergelijks bij de hand gehad met een indraaineusfilter dat ze van nieuwbouw vergeten waren te demoneren......vond de oliepomp niet leuk.
Ik heb net z'on gaasje gekocht voor 4 cil oliepomp. Vorige keer heb ik zelf alle gaatje groter staan boren in het origineel, best veel werk.

Gr
DJ

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

vr dec 27, 2013 19:05

Nog even over die overbrenging in de cilinderkop voor de oliepomp.
Ik neem aan dat je de verhouding bedoeld tussen die twee tandwielen, die dus in de kop zitten onder je ontsteking.
Je bedoeld niet het tandwiel waar de riem overheen loopt.

Ik hoor het graag.
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oliepomp 164 24V

vr dec 27, 2013 21:31

klopt helemaal. Het tandwiel dat aangedreven wordt door de distributieriem is in alle gevallen gelijk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

za dec 28, 2013 17:39

Nou ik heb beide tandwielen even opgehaald, helaas kan ik het niet checken in de motor omdat deze helemaal uit elkaar ligt en div onderdelen bij het revisie bedrijf liggen.
Het tandwieltje wat op de oliepomp as zit heeft 15 tanden, het wieltje wat op het aandrijf wiel zit heeft 10 tanden.
Het ziet er dus zo uit.
Afbeelding
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

za dec 28, 2013 17:41

Heeft iemand misschien een 24V motor van een 164 uit elkaar liggen zodat hij even kan tellen?
Dat zou het erg makkelijk maken!

Ik hoor het graag
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oliepomp 164 24V

za dec 28, 2013 17:58

Zal eens kijken of ik het tandwiel dat in de kop zit morgen kan tellen. Heb hier nog wel een losse 24v kop liggen. beide andere 24v blokken zitten in elkaar en dat wil ik liever zo houden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

za dec 28, 2013 20:50

Dat zou top zijn, bedankt al vast. :D
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oliepomp 164 24V

zo dec 29, 2013 21:13

Tandwieltje op de as in de cilinderkop heeft 14 tanden... Dus het tandwiel dat op het korte asje zit in de cilinderkop.

het tandwieltje van de oliepompas had ik zo snel niet bij de hand om te tellen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Oliepomp 164 24V

zo dec 29, 2013 21:56

Dus dat is idd al anders zoals jij al aangaf.
Het zou fijn zijn als je dat oliepomp tandwieltje ook zou kunnen vinden, dan kan ik de verhouding uitrekenen.
Mocht het dan een " snel" setje zijn, neem ik het graag van je over.

Ik hoor het graag.

Gr Gerben
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Terug naar “Algemene Technische vragen”