Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 12:43

..ik begin persoonlijk steeds meer het idee te krijgen dat men bij Alfa Romeo/Fiat nog steeds niet heeft geleerd van de geschiedenis als het gaat om het kiezen van staalkwaliteit.. ik bedoel, het lijkt erop dat ze nog steeds goedkoop ''Russisch'' staal inkopen om auto's van te bouwen, want dit is in de basis toch het probleem waarom Sudjes en dergelijke zo verschrikkelijk kunnen roesten, naast de fouten die ze gemaakt hebben met het lakken en andere corrosiepreventie?.. Maar goed, dat is mijn redenatie, ik heb buiten mijn ervaring als automonteur verder geen verstand van carrosserie-bouw, hoor! Maar als je dit soort verhalen hoort dan zou je toch wel eens willen dat ze die auto's écht van pisbakkenstaal zouden maken.. pisbakken zijn meestal van aluminium of RVS, dus... :lol:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 12:54

Daarom blijft mijn 166 s'winters zoveel mogelijk binnen. Vorig jaar voor weinig een 146 gekocht om door de pekel te jagen.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 16:41

..ik begin persoonlijk steeds meer het idee te krijgen dat men bij Alfa Romeo/Fiat nog steeds niet heeft geleerd van de geschiedenis als het gaat om het kiezen van staalkwaliteit.. ik bedoel, het lijkt erop dat ze nog steeds goedkoop ''Russisch'' staal inkopen om auto's van te bouwen, want dit is in de basis toch het probleem waarom Sudjes en dergelijke zo verschrikkelijk kunnen roesten, naast de fouten die ze gemaakt hebben met het lakken en andere corrosiepreventie?.. Maar goed, dat is mijn redenatie, ik heb buiten mijn ervaring als automonteur verder geen verstand van carrosserie-bouw, hoor! Maar als je dit soort verhalen hoort dan zou je toch wel eens willen dat ze die auto's écht van pisbakkenstaal zouden maken.. pisbakken zijn meestal van aluminium of RVS, dus... :lol:
Is niet typisch iets voor Alfa, elke auto roest nog steeds, alfa is niet slechter dan de meeste anderen. Vergeet ook niet dat deze auto dus al 8 jaar oud is. Ze worden helaas niet voor de eeuwigheid gebouwd.
'Pur' zit ook in alle moderne auto's, daarom zijn ze zo lekker stil.

Bodem helemaal kaal halen schiet in dit geval wellicht z'n doel voorbij.

Mike Sanders moet je idd eerst in de frituurpan opwarmen. Lijkt bewerkelijker dan het is en het vet dat eruit druipt is makkelijk op te ruimen.

Succes ermee
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 17:54

GT 2004!

Afbeelding

Gebrek aan roestbescherming af fabriek volgens mij de oorzaak en natuurlijk die lippen in de bodem geen idee waar ze voor zijn!

Ik heb ze dicht gemaakt.

nog een:

Afbeelding

Zit overal!

Ik heb het behandelt met een roest omvormende primer van Wurth en daarna af gewerkt met een zwarte undercoating.

Wel natuurlijk de losse delen verwijderd en nieuwe stukjes in gelast.

Lekkere puist:

Afbeelding

Na noeste arbeid heb ik nu weer een mooi bodempje! :D

gr Jan

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 19:54

GT 2004!

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZW8BXSTU.jpg

Gebrek aan roestbescherming af fabriek volgens mij de oorzaak en natuurlijk die lippen in de bodem geen idee waar ze voor zijn!

Ik heb ze dicht gemaakt.

nog een:

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YCGEL6U3.jpg

Zit overal!

Ik heb het behandelt met een roest omvormende primer van Wurth en daarna af gewerkt met een zwarte undercoating.

Wel natuurlijk de losse delen verwijderd en nieuwe stukjes in gelast.

Lekkere puist:

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-JQNQR6DV.jpg

Na noeste arbeid heb ik nu weer een mooi bodempje! :D

gr Jan
Tom van AlfaCentro leerde mij dat die lipjes juist nodig zijn voor afwatering/ventilatie en als ze dicht zitten ik ze met een schroevendraaier open moest wrikken. Omdat er anders juist roestvorming zou ontstaan. Dit was iig bij de 155, 146 en 156 zo. Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen (of ontkennen).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
alfajasper
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: do nov 08, 2007 19:41
Locatie: Zierikzee

RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 20:41

als er zoveel water in de auto komt dat het door die lippen naar buiten moet is er iets echt goed mis hoor. Zijn alleen om productietechnische redenen aangebracht.
De goede doe hetzelf manier is ( als je er tenminste op tijd bij bent) zo kaal mogelijk maken ( liefst blank als het nog gaat) insmeren met roestwerende menie of corroles oid en dan twee lagen verf erop en afwerken met van die zwarte smeer tectyl)
gehad:
sud 1.2 TI 1976
sud 1.5 TI 1980
33 1.5 QV 1985
33 1.4 IE squadra 1993
nu:
156 1.8 TS squadra 2000 sportpack 3

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 21:06

Die lipjes zijn, als ik het goed heb, bedoeld om vocht (bijv. van sneeuw die onder je schoenen geplakt zit, niet zo 1-2-3 regenwater ofzo hoor) af te voeren.. ze dienen verder voor iets wat misschien nog belangrijker is(in ieder geval voor je gezondheid als je bijv. COPD/Astma hebt..), namelijk om de vloerbedekking te ontluchten zodat dit niet kan gaan schimmelen, dus ook tegen nare geurtjes. In principe zorgen ze dus voor ontluchting en ontvochtiging van je interieur.

@ Joel; ben ik met je eens, maar ik vind het bij Alfa Romeo nog steeds een zeer ernstig structureel probleem. Als je auto's gaat vergelijken van diverse merken uit dezelfde bouwjaren die ook in dezelfde tijd op de markt gekomen zijn, dan durf ik (zelfs als hardcore-Alfist..) rustig te zeggen dat Alfa op z'n zachtst gezegd een modderfiguur slaat als het gaat om de levensduur van de (dragende) carrosseriedelen. Het is toch te bizar voor woorden dat de bodem van bijv. de 156 er na een jaar of 10 zowat onderuit pleurt, om het even lekker cru te zeggen. En je dan ook nog eens problemen met de APK kan krijgen omdat de roestschade ook dragende delen betreft. En ja, nogmaals, je hebt gelijk dat iedere auto die gemaakt is uit een materiaal dat roesten kán dat ook zeker zal doen.. maar het gaat mij meer om de progressiviteit van het roestproces, dáár doel ik vooral op, de ernst van de roestschade afgezet tegen de leeftijd van de auto. Mercedes heeft daar bijv. ook mee lopen klooien met modellen als de E-klasse (met die ''pinda-ogen..) en de ML. Ik val Alfa Romeo écht niet af, maar dit soort gekkigheid vind ik toch echt een beetje uit de tijd.. ik hoop van harte dat de Giulietta en afgeleiden het op dat gebied beter gaan doen...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: RE: roestbescherming GT (937)

vr dec 06, 2013 21:25

Die lipjes zijn, als ik het goed heb, bedoeld om vocht (bijv. van sneeuw die onder je schoenen geplakt zit, niet zo 1-2-3 regenwater ofzo hoor) af te voeren.. ze dienen verder voor iets wat misschien nog belangrijker is(in ieder geval voor je gezondheid als je bijv. COPD/Astma hebt..), namelijk om de vloerbedekking te ontluchten zodat dit niet kan gaan schimmelen, dus ook tegen nare geurtjes. In principe zorgen ze dus voor ontluchting en ontvochtiging van je interieur.

@ Joel; ben ik met je eens, maar ik vind het bij Alfa Romeo nog steeds een zeer ernstig structureel probleem. Als je auto's gaat vergelijken van diverse merken uit dezelfde bouwjaren die ook in dezelfde tijd op de markt gekomen zijn, dan durf ik (zelfs als hardcore-Alfist..) rustig te zeggen dat Alfa op z'n zachtst gezegd een modderfiguur slaat als het gaat om de levensduur van de (dragende) carrosseriedelen. Het is toch te bizar voor woorden dat de bodem van bijv. de 156 er na een jaar of 10 zowat onderuit pleurt, om het even lekker cru te zeggen. En je dan ook nog eens problemen met de APK kan krijgen omdat de roestschade ook dragende delen betreft. En ja, nogmaals, je hebt gelijk dat iedere auto die gemaakt is uit een materiaal dat roesten kán dat ook zeker zal doen.. maar het gaat mij meer om de progressiviteit van het roestproces, dáár doel ik vooral op, de ernst van de roestschade afgezet tegen de leeftijd van de auto. Mercedes heeft daar bijv. ook mee lopen klooien met modellen als de E-klasse (met die ''pinda-ogen..) en de ML. Ik val Alfa Romeo écht niet af, maar dit soort gekkigheid vind ik toch echt een beetje uit de tijd.. ik hoop van harte dat de Giulietta en afgeleiden het op dat gebied beter gaan doen...
lipjes zijn inderdaad afwateringsgaten en kunnen best open staan.

bij mijn 155 direct gedaan: bodem nog steeds goed!
bij de 145 na aanschaf lipjes open geplooid (zaten dicht), uit elk lipje kwam er water uit gelopen! (nee, geen airco maar puur vocht in de auto zoals aangegeven wordt: natte voeten enz...) nu ook nog steeds geen roest.

ik neem steeds mijn auto matten uit de auto als ze nat zijn (winter en zomer), leg ze binnen bij de verwarming en volgende dag terug in de auto.
omslachtig gedoe, maar nog geen roestende bodems en nooit ramen die beslaan
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: roestbescherming GT (937)

za dec 07, 2013 09:50

Ik laat de lipjes dicht!

Koop wel een set rubbermatten!

gr Jan

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: roestbescherming GT (937)

za dec 07, 2013 16:59

Hierbij een paar foto's van de bodem van mijn auto. Deze heb ik zojuist, zo goed en zo kwaad als het ging, gemaakt door de camera onder de auto te houden terwijl de auto gewoon op z'n wielen stond. Gek genoeg lijkt het op de getoonde foto's erger dan toen ik er zelf onder stond eerder deze week; er zijn ook een aantal foto's waarop niks aan de hand is (lijkt?). De derde foto is een detailfoto van de tweede, waarop te zien is dat het spul gewoon afbladdert. Daarom vraag ik mij af: in hoeverre ligt het aan de kwaliteit van het staal en in hoeverre ligt het aan de kwaliteit van de (uitdrogende?) afbladderende beschermingsmiddelen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: roestbescherming GT (937)

za dec 07, 2013 18:01

Ga er maar eens aan krabben/afsteken dan blijkt het nog erger te zijn aangezien het vocht tussen de beschermingslaag en het metaal zit.

Als je er niets aan doet dan vallen de gaten er binnen afzienbare tijd in!

Mijn bodem zag er ook zo uit als die van jouw en je kunt op mijn foto's zien dat het erger is als in eerste instantie lijkt!

Alfa chirurg maakt ze ook dicht:

Afbeelding

zie topic:http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=66467&start=15

Succes!

gr Jan

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: roestbescherming GT (937)

za dec 07, 2013 22:36

:shock: Hebben die GT,s lang in het water gelegen?

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: roestbescherming GT (937)

zo dec 08, 2013 10:17

En wat te denken van de achterste ophangingsdelen, de subframe's en de remschijven van de 159's en Brera's na 1 pekelwinter.
Droevig!!!

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: roestbescherming GT (937)

zo dec 08, 2013 10:30

Heb ooit eens een Italiaan gesproken die echt oprecht verbaasd was dat wij hier met Alfa's reden. Alfa's zijn toch alleen geschikt voor een droog zonnig klimaat?
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: roestbescherming GT (937)

zo dec 08, 2013 12:49

Het kan altijd erger, een Opel Zafira uit 2000 welke bij de 1e apk werd afgekeurd op roest... En een jaar later een nieuwe kofferklep in mocht vanwege roest ook.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”