Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

welke schuurkorrel

do nov 28, 2013 22:08

Het zal vast al 100x gevraagd zijn maar ik kan het antwoord nergens vinden.
Althans alleen maar uiteenlopende antwoorden van mensen die denken er iets van af te weten of ook wel eens iets hebben gehoord.
Mijn auto staat in de 2k epoxy en is nat geschuurd met korrel 600.
Moet hij nog verder geschuurd worden voor ik hem aflak? Er komt een 2k unicolour overheen. (huismerk bvan van esch)
De spuiter waar de spullen vandaan komen stop overigens al bij 400....
Ik heb wel eens gelezen dat je inderdaad 'te glad' kan gaan wat niet ten goede komt vd hechting.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: welke schuurkorrel

do nov 28, 2013 22:24

Misschien dat die spuiter na 400 filler gaat spuiten? Na 400 nat aflak spuiten zou ik niet op zichtbare plaatsen doen :lol:

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: welke schuurkorrel

do nov 28, 2013 23:15

Als er behoorlijk laagdikte wordt opgezet en het even snel moet gebruik ik droog P600, als het goed moet en echt netjes nat P1000 of P1200
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: welke schuurkorrel

vr nov 29, 2013 08:30

500 of 600 droog machinaal is goed, anders 800 of 1000 nat.
400 droog machinaal kan ook, maar dan moet je wel een 2k lak hebben met een behoorlijk vette body.
Over machinaal P600 wordt tegenwoordig al basislak zilver gezet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: welke schuurkorrel

vr nov 29, 2013 08:56

Komt dat de kwaliteit ten goede (vernieuwd voortschreidend inzicht) of is het om de kosten te drukken?

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: welke schuurkorrel

vr nov 29, 2013 09:29

Thanks voor de antwoorden.
Ik vermoed dat de lak redelijk dik is. Ze smeren hem namelijk ook op de DAF vrachtauto's.
Maar voor de zekerheid schuur ik lekker door tot 1000
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: welke schuurkorrel

vr nov 29, 2013 10:50

Als de aflaklaag niet mooi strak (''sinaasappelhuidje'') eruit komt kun je toch altijd nog ''aftoppen'' en polijsten? Zeker als het een uni-lak is, denk ik zo.. doe ik zelf vaak bij kleine spuitbusprojecten zoals spiegelkapjes enzo, de lak opzetten totdat-ie vloeit, goed laten drogen en uitharden en dan met een fijne korrel ''aftoppen'', daarna polijsten met een fijne pasta om de glans weer in de lak te krijgen..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: welke schuurkorrel

za nov 30, 2013 11:10

600 nat is idd veel te grof. Ook heeft epoxy-primer een poreuse grove uitstaling.
Dit moet goed geschuurd worden, ook om evt schoonheidsfoutjes eruit te halen.
Daarna zou ik een laagje grondlak eroverheen zetten en dit heel fijn met de hand en schuurblok polijsten.
Ik doe dit met 3M droog vanaf korrel 360, afhankelijk van kleur en type lak.
Ik spuit altijd 3 lagen 2K, danwel basislak + 3 lage blanke lak, als je op lak wilt besparen moet je idd fijner schuren.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: welke schuurkorrel

zo dec 01, 2013 15:46

Ik spuit altijd 3 lagen 2K, danwel basislak + 3 lage blanke lak.
Waarom?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: welke schuurkorrel

ma dec 02, 2013 20:33

Het kan altijd gekker.

Sinds ik ooit bij God 18 mille kwijt was aan strakmaken en schuren en spuiten binnen en buiten , toppen en polijsten, metallic, van een 246 Dino, Pebble Beach kwaliteit, en dat , omdat ik zeer regelmatig ben gaan kijken en weet wat er aan uren inging, en het toen dus eigenlijk scherp geprijsd vond....
Verbaas ik me nergens meer over.

Je kan doen epoxy, schuren spuiten
Je kan doen spuitplamuur, gronden, spuiten
Je kan doen etchprimer, gronden, spuitplamuur, gronden, spuiten. Uiteraard tussen alle lagen schuren.

Je kan ook een lakroller pakken, autolak, rollen, twee manden wachten en dan schuren schuren schuren en polijsten.
Kortom er zijn legio manieren, de een beter dan de ander, met het verschil : prijs.
Goedkoop jasje aan , of hele mooie klus. Spuiten is makkelijk, het VOORBEWERKEN kost geld. Een auto is in twee uurtjes gespoten, goede autolak kost 100 de liter.
Nou, dan ben je voor 500 all in toch klaar?
Not.

Maar pas op, want 1000 korrel nat KAN te glad zijn voor het verfsysteem dat jij wilt gebruiken. Gaat ie wel de cabine in? Goed spuitpistool ook en waterscheider in de leiding?

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: welke schuurkorrel

ma dec 02, 2013 21:06

Het is idd zoeken naar de juiste kosten/resultaat verhouding. Wat extra lak scheelt weer uren schuren.
Mijn juul is in elk geval schitterend geworden. De eerste laklaag is natuurlijk een dunne hechtlaag om zakkers te voorkomen, dan 2 volle lagen.
Bij de mercedes van mijn pa gaf de extra blanke lak een soort prisma-effect aan het metallic.
Toen die klaar was waren de ooh's en aah's in elk geval niet van de lucht.

Terug naar “Algemene Technische vragen”