Nou heb ik eerst op het oude forum gezocht en daar info gevonden.
Maarrrrr.... dat meten, hoe doe je dat D+, B+op het oude forum Je laadstroomcontrolelampje voeding eens meten t.ov. de plus accu... Het lampje gaat branden als er spanningsverschil is tussen de D+ uitgang en de B+ uitgang van de dynamo... maar ook als de voeding van je lampje t.o.v. de B+ te laag wordt... dus mogelijk een overgangsweerstand naar de voeding van je lampje. Nog een mogelijkheid is dat je dynamo niet 100% is, te meten door op de B+ van de dynamo t.o.v. massa de wisselspanning te meten bij 2000rpm en alle verbruikers aan. De wisselspanning mag nooit hoger worden dan 0,5 Volt... Ach er kan zoveel stuk zijn
Ik heb wel een multimetertje, maar met die multi hoeveelheid standen en schakelaars van dat ding snap ik er geen snars van. De gebruiksaanwijzing gaat te veel van basiskennis uit die ik dus niet heb. Welke standen/bereiken/symbolen moet ik op letten?
En in het algemeen: kan ik een uitgeputte accu (3 jr oud) of een defecte dynamo/spanningsregelaar verwachten?
Starten gaat verder zonder problemen; startmotor draait goed rond en motor slaat meteen aan.